– Chcemy zwrócić uwagę na zagrożenia, jakie może ze sobą nieść spożywanie alkoholu przez osoby niepełnoletnie – informuje Danuta Gut, dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. – W ramach kampanii powstanie 600 obrazków w całej Polsce. Każda z namalowanych scen opatrzona jest znakiem kampanii.
Na rysunku przy pętli tramwajowej na osiedlu Lecha mło-da osoba osuwa się z parkowej ławeczki. W ręku trzyma jeszcze alkohol. Kolejny obrazek można zobaczyć przy ulicy Hetmańskiej. Chłopak siedzi na ławce i popija piwo z puszki. Jest sam. Za nim, na ziemi leżą porozrzucane książki. Można się domyślać, że symbolizuje nastolatka, który upija się na wagarach.
– Obok takiego obrazka nie możemy przechodzić obojętnie. Dziś to „jakiś” chłopak, jutro może to być „twój syn” – przekonuje Wojciech Mrugalski, kierownik do spraw komunikacji w Kompanii Piwowarskiej.
– Niestety, taki widok to nie rzadkość – komentuje poznanianka, która właśnie dowiedziała się o akcji. – I nie mówię tu o graffiti, ale o młodych ludziach przesiadujących w bramach czy w parkach – narzeka. Pytana, czy zgłosiła to kiedyś policji, jest zdumiona: – Ja? A co robią rodzice? A co robi policja?
– Nie możemy być wszędzie, a wiele osób przymyka oko na picie alkoholu przez 15- czy 16-latków – komentują nieoficjalnie policjanci. – Sami rodzice często mawiają „lepiej żeby wypił piwo, niż brał narkotyki”. A młodzi stosują różne wybiegi: jedni przerabiają legitymacje, inni przebierają się, żeby wyglądać doroślej, kolejni proszą o przysługę starszych kolegów.
W Poznaniu miasto opłaca dodatkowe „patrole antyalkoholowe”. W zeszłym roku (od wiosny do jesieni) patrole wylegitymowały prawie 15 tys. osób, nałożyły 5 tys. mandatów, ale odkryły „tylko” 12 przypadków sprzedaży alkoholu małoletnim.
Sprzedaż alkoholu nieletnim to przestępstwo, za które grozi m.in. utrata koncesji. Policjanci będą odwiedzać sprzedawców, wręczać ulotki informacyjne i podpowiadać, jak najprościej ustrzec się błędów.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?