Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

AKCJA - Antyalkoholowe graffiti pojawiają się na murach miasta

Agnieszka Smogulecka
Takie antyalkoholowe murale powstają w Poznaniu
Takie antyalkoholowe murale powstają w Poznaniu fot. archiwum
Na murach miasta powstają graffiti, które mają przekonywać mieszkańców, by reagowali, gdy zobaczą, że nieletni piją alkohol. To element ogólnopolskiej akcji „Pozory mylą, dowód nie”, której organizatorami są: Związek Browary Polskie i Komenda Główna Policji.

– Chcemy zwrócić uwagę na zagrożenia, jakie może ze sobą nieść spożywanie alkoholu przez osoby niepełnoletnie – informuje Danuta Gut, dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. – W ramach kampanii powstanie 600 obrazków w całej Polsce. Każda z namalowanych scen opatrzona jest znakiem kampanii.

Na rysunku przy pętli tramwajowej na osiedlu Lecha mło-da osoba osuwa się z parkowej ławeczki. W ręku trzyma jeszcze alkohol. Kolejny obrazek można zobaczyć przy ulicy Hetmańskiej. Chłopak siedzi na ławce i popija piwo z puszki. Jest sam. Za nim, na ziemi leżą porozrzucane książki. Można się domyślać, że symbolizuje nastolatka, który upija się na wagarach.

– Obok takiego obrazka nie możemy przechodzić obojętnie. Dziś to „jakiś” chłopak, jutro może to być „twój syn” – przekonuje Wojciech Mrugalski, kierownik do spraw komunikacji w Kompanii Piwowarskiej.

– Niestety, taki widok to nie rzadkość – komentuje poznanianka, która właśnie dowiedziała się o akcji. – I nie mówię tu o graffiti, ale o młodych ludziach przesiadujących w bramach czy w parkach – narzeka. Pytana, czy zgłosiła to kiedyś policji, jest zdumiona: – Ja? A co robią rodzice? A co robi policja?
– Nie możemy być wszędzie, a wiele osób przymyka oko na picie alkoholu przez 15- czy 16-latków – komentują nieoficjalnie policjanci. – Sami rodzice często mawiają „lepiej żeby wypił piwo, niż brał narkotyki”. A młodzi stosują różne wybiegi: jedni przerabiają legitymacje, inni przebierają się, żeby wyglądać doroślej, kolejni proszą o przysługę starszych kolegów.

W Poznaniu miasto opłaca dodatkowe „patrole antyalkoholowe”. W zeszłym roku (od wiosny do jesieni) patrole wylegitymowały prawie 15 tys. osób, nałożyły 5 tys. mandatów, ale odkryły „tylko” 12 przypadków sprzedaży alkoholu małoletnim.

Sprzedaż alkoholu nieletnim to przestępstwo, za które grozi m.in. utrata koncesji. Policjanci będą odwiedzać sprzedawców, wręczać ulotki informacyjne i podpowiadać, jak najprościej ustrzec się błędów.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto