Autobusy wodorowe trafią do Poznania! 25 pojazdów ruszy na trasy w przyszłym roku

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Autobusy wodorowe trafią do Poznania w drugiej połowie przyszłego roku
Autobusy wodorowe trafią do Poznania w drugiej połowie przyszłego roku Łukasz Gdak
Udostępnij:
MPK Poznań otrzyma dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup 25 autobusów z napędem wodorowym - pojazdów o długości 12 metrów. Dotacja pokryje około 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Zawarto już umowę. Wiadomo też, że pierwsze autobusy wodorowe powinny dotrzeć do miasta w drugim półroczu 2023 roku.

Jak zauważa prezydent Poznania, zakup autobusów z napędem wodorowym to zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej i kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu.

- Tempo, w jakim zmienia się poznańska komunikacja miejska, jest imponujące. Kiedy nieco ponad dwa lata temu MPK Poznań wypuściło na swoje trasy autobusy elektryczne, chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko w naszym zasięgu pojawią się pojazdy z napędem wodorowym, emitujące do atmosfery w trakcie jazdy jedynie parę wodną. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, to w przyszłym roku pierwsze autobusy na wodór wyjadą na ulice miasta

- mówi Jacek Jaśkowiak.

Z wnioskiem o dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony transport publiczny” MPK Poznań wystąpiło na początku ubiegłego roku.

Zobacz: Polska dołącza do gry! Wodorowa rewolucja w Polsce

Początkowo Poznań złożył wniosek o dofinansowanie, w którym mowa była o 84 autobusach elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz o budowie stacji tankowania wodoru. Zainteresowanie programem „Zielony transport publiczny” było jednak tak wielkie, że przyznane dofinansowanie pozwoli na zakup 25 autobusów 12-metrowych.

- MPK Poznań od lat prowadzi przemyślaną politykę taborową, stawiając na nowe technologie i ekologię. W miarę możliwości finansowych starsze autobusy spalinowe wymieniane są na spełniające najwyższe normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Inwestujemy w autobusy elektryczne. Teraz, dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dostajemy szansę na wkroczenie w erę wodoru

- mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.

Na razie nie będzie budowana stacja zasilająca, a tankowaniem zajmie się podmiot zewnętrzny wyłoniony w trakcie postępowania przetargowego.

- Autobusy z napędem wodorowym mają wiele zalet. Poza podstawową, czyli w pełni czystą, nie emitującą zanieczyszczeń do środowiska technologią napędu, należy zwrócić uwagę na to, że w przeciwieństwie do „elektryków” autobusy z napędem wodorowym nie wymagają ładowania na końcówkach. Mogą być więc kierowane na wszystkie linie komunikacyjne obsługiwane przez przedsiębiorstwo. Zasięg autobusów wodorowych w każdych warunkach pogodowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym

– dodaje Marek Grzybowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. technicznych.

Zwraca również uwagę, że dostawca pojazdów będzie zobligowany do przeszkolenia pracowników, w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi.

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie