Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autobusy wodorowe trafią do Poznania! 25 pojazdów ruszy na trasy w przyszłym roku

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Autobusy wodorowe trafią do Poznania w drugiej połowie przyszłego roku
Autobusy wodorowe trafią do Poznania w drugiej połowie przyszłego roku Łukasz Gdak
MPK Poznań otrzyma dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup 25 autobusów z napędem wodorowym - pojazdów o długości 12 metrów. Dotacja pokryje około 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Zawarto już umowę. Wiadomo też, że pierwsze autobusy wodorowe powinny dotrzeć do miasta w drugim półroczu 2023 roku.

Jak zauważa prezydent Poznania, zakup autobusów z napędem wodorowym to zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej i kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu.

- Tempo, w jakim zmienia się poznańska komunikacja miejska, jest imponujące. Kiedy nieco ponad dwa lata temu MPK Poznań wypuściło na swoje trasy autobusy elektryczne, chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko w naszym zasięgu pojawią się pojazdy z napędem wodorowym, emitujące do atmosfery w trakcie jazdy jedynie parę wodną. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, to w przyszłym roku pierwsze autobusy na wodór wyjadą na ulice miasta

- mówi Jacek Jaśkowiak.

Z wnioskiem o dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony transport publiczny” MPK Poznań wystąpiło na początku ubiegłego roku.

Zobacz: Polska dołącza do gry! Wodorowa rewolucja w Polsce

od 16 lat

Początkowo Poznań złożył wniosek o dofinansowanie, w którym mowa była o 84 autobusach elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz o budowie stacji tankowania wodoru. Zainteresowanie programem „Zielony transport publiczny” było jednak tak wielkie, że przyznane dofinansowanie pozwoli na zakup 25 autobusów 12-metrowych.

- MPK Poznań od lat prowadzi przemyślaną politykę taborową, stawiając na nowe technologie i ekologię. W miarę możliwości finansowych starsze autobusy spalinowe wymieniane są na spełniające najwyższe normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Inwestujemy w autobusy elektryczne. Teraz, dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dostajemy szansę na wkroczenie w erę wodoru

- mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.

Na razie nie będzie budowana stacja zasilająca, a tankowaniem zajmie się podmiot zewnętrzny wyłoniony w trakcie postępowania przetargowego.

- Autobusy z napędem wodorowym mają wiele zalet. Poza podstawową, czyli w pełni czystą, nie emitującą zanieczyszczeń do środowiska technologią napędu, należy zwrócić uwagę na to, że w przeciwieństwie do „elektryków” autobusy z napędem wodorowym nie wymagają ładowania na końcówkach. Mogą być więc kierowane na wszystkie linie komunikacyjne obsługiwane przez przedsiębiorstwo. Zasięg autobusów wodorowych w każdych warunkach pogodowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym

– dodaje Marek Grzybowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. technicznych.

Zwraca również uwagę, że dostawca pojazdów będzie zobligowany do przeszkolenia pracowników, w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi.

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto