- To dla nas świetna wiadomość – cieszył się w czwartek 6 kwietnia prezydent Jacek Wójcicki. Wczesnym popołudniem mówił, że miasto właśnie dostało informację, iż zmodernizowana będzie linia kolejowa z Gorzowa do Międzychodu.
Samorządy na północy Lubuskiego o modernizację tego odcinka zabiegają od lat. Projekt modernizacji został nawet zgłoszony do rządowego programu Kolej Plus. W zeszłym roku nie załapał się jednak na pieniądze, czyli na listę podstawową. Był jednak pierwszy na liście rezerwowej i właśnie teraz został przesunięty wyżej. Może być zatem drugim w Lubuskiem projektem zrealizowanym w ramach programu Kolej Plus. W lutym tego roku podpisano już umowę na finansowanie linii Bieniów – Lubsko.
Odbudują kładkę w Gorzowie
Co ma być zrobione przy okazji modernizacji linii z Gorzowa do Międzychodu?
- To przede wszystkim remont linii Skwierzyna – Międzychód, dzisiaj praktycznie nieeksploatowanej. To modernizacja linii Gorzów – Skwierzyna, gdzie będą zmienione przystanki, a trasa będzie zmodernizowana. To też budowa przystanków Gorzów Zachód, który będzie na wysokości placu Słonecznego. To też odbudowa kładki dla pieszych przy moście żelaznym. I – co dla Gorzowa kluczowe – odbudowa i nowa trasa odcinka linii 415, czyli „sięgacza” do strefy ekonomicznej – wyliczał w czwartek prezydent Wójcicki.
- To dla nas świetna wiadomość – cieszył się wczoraj prezydent Jacek Wójcicki. Wczesnym popołudniem mówił, że miasto właśnie dostało informację, iż zmodernizowana będzie linia kolejowa z Gorzowa do Międzychodu.
Samorządy na północy Lubuskiego o modernizację tego odcinka zabiegają od lat. Projekt modernizacji został nawet zgłoszony do rządowego programu Kolej Plus. W zeszłym roku nie załapał się jednak na pieniądze, czyli na listę podstawową. Był jednak pierwszy na liście rezerwowej i właśnie teraz został przesunięty wyżej. Może być zatem drugim w Lubuskiem projektem zrealizowanym w ramach programu Kolej Plus. W lutym tego roku podpisano już umowę na finansowanie linii Bieniów – Lubsko.
Co ma być zrobione przy okazji modernizacji linii z Gorzowa do Międzychodu?
- To przede wszystkim remont linii Skwierzyna – Międzychód, dzisiaj praktycznie nieeksploatowanej. To modernizacja linii Gorzów – Skwierzyna, gdzie będą zmienione przystanki, a trasa będzie zmodernizowana. To też budowa przystanków Gorzów Zachód, który będzie na wysokości placu Słonecznego. To też odbudowa kładki dla pieszych przy moście żelaznym. I – co dla Gorzowa kluczowe – odbudowa i nowa trasa odcinka linii 415, czyli „sięgacza” do strefy ekonomicznej – wyliczał wczoraj prezydent Wójcicki.
Jeśli chodzi o trasę do strefy ekonomicznej, są dwa warianty do wyboru. Pierwszy: na wysokości mleczarni na Wieprzycach tory skręcałyby w kierunku węzła z drogą S3. Drugi: tory zostałyby poprowadzone łukiem za oczyszczalnią ścieków.
Którykolwiek wariant zostałby ostatecznie wybrany, tory i tak mają zostać poprowadzone do ul. Złotego Smoka.
- Dla strefy ekonomicznej to bardzo dużo – mówił prezydent Gorzowa.
Kto złoży się na inwestycję?
Wartość całego projektu to ponad 300 mln zł. Większość, bo 85 proc. kwoty, ma wyłożyć rząd w ramach dofinansowania. Na pozostałe 15 proc. mają złożyć się samorządy.
- Te 15 proc. jest do podziału. Jedną połowę płaci urząd marszałkowski, a drugą gminy leżące przy trasie linii – mówi Wójcicki. Pieniądze wyłożyłby więc Gorzów, Deszczno, Skwierzyna, Przytoczna i Międzychód. Urząd marszałkowski miałby wyłożyć około 25 mln zł, a Gorzów – 13 mln zł.
- Program zakłada realizację do 2029 roku. Pierwsze lata to byłoby opracowanie dokumentacji – mówiła wiceprezydent Iwona Olek.
- Liczymy, że za trzy lata będzie możliwość realizacji inwestycji – dodawał Jacek Wójcicki.
Marszałek się dołoży? Jest zainteresowany
Wstępna informacja o przesunięciu modernizacji linii Gorzów – Międzychód dotarła już także do Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze, który zgłaszał lubuskie projekty do Kolei Plus.
- Samorząd województwa lubuskiego wspiera rozwój transportu w regionie i jest zainteresowany realizacją projektu w ramach programu Kolej Plus. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego oczekuje na szczegóły decyzji – powiedział nam Paweł Kozłowski, rzecznik urzędu.
Gdy dojdzie do modernizacji linii Gorzów – Międzychód, północna stolica Lubuskiego zyska najkrótsze połączenie z Poznaniem. Dziś do stolicy Wielkopolski szynobusy jeżdżą przez Krzyż, natomiast pociągi pośpieszne przez Zbąszynek.
Dodajmy, że w ramach programu Kolej Plus sfinansowany ma zostać odcinek Międzychód – Poznań. Znajdującymi się tam torami kolej nie wozi pasażerów do Gorzowa od lat 90.
Czytaj również:
Bilety PKP będą tańsze. Ile zapłacimy za podróż koleją z Gorzowa?
Młodzi często pracują latem. Głównie bez umowy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?