Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Biennale Sztuki dla Dziecka: Najważniejsza prostota

Stefan Drajewski
Autorska wersja "Hamleta" przygotowana przez Adama Walnego jest fascynująca
Autorska wersja "Hamleta" przygotowana przez Adama Walnego jest fascynująca Centrum Sztuki Dziecka
Historia Hamleta lalkami opowiedziana. Teatr, który technologicznie dorównuje grom komputerowym, a nie traci nic z teatralnej urody. Teatr tańca dla dzieci. A wszystko można sprowadzić do wspólnego mianownika: prostota.

Na Biennale Sztuki dla Dziecka szukam przede wszystkim ciekawego teatru. W tym roku zaczęło się bardzo dobrze, bo autorska wersja "Hamleta" przygotowana przez Adama Walnego jest fascynująca. Jego siła tkwi nie tyle w scenariuszu wykrojonym z arcydzieła Szekspira, ale w lalkach - marionetkach zamkniętych w akwariach, wydobywających jedynie bąbelki z ust. Walny zawsze zaskakiwał swoimi lalkami, tym razem postawił na techniki tradycyjne, ale poprzez umieszczenie ich w wodzie uzyskał efekt idealnie współgrający z bohaterami spektaklu. Oni bowiem są jak marionetki w rękach Ducha, który jest głównym reżyserem tragedii, który próbuje instrumentalnie traktować postaci dramatu.

Bohaterką "Animy" dla odmiany nie jest żaden heros ani heroina kultury, ale zwyczajna dziewczynka Annie, która straciła ukochanego psa i próbuje dotrzeć do miejsca, dokąd zawędrowała jego dusza. Przejmująca opowieść w konwencji realizmu magicznego, w której klasyczna forma teatru lalkowego zderza się z nowoczesnymi środkami artystycznego wyrazy wynikającymi z użytych nowoczesnych technologii. Z tego zderzenia rodzi się nowa jakość. Dawno nie widziałem w teatrze tak pięknej formy. Giacomo Ravicchio, twórca Teatru Meridiano z Danii, jest mistrzem nastroju i subtelności. Potrafi o trudnych sprawach przemijania, śmierci, odchodzeniu bliskich opowiadać zwyczajnie, chwilami nawet zabawnie, nie tracąc nic z podniosłości chwili.

Niezależnie od Biennale Sztuki dla Dziecka Fundacja Art Stations zainaugurowała 1 czerwca nowy cykl "Stary Browar Nowy Taniec dla Dzieci". Jako pierwszy wystąpił duński zespół Aaben Dans, który zaprezentował spektakl zatytułowany "Ja, ty i My".

Spektakl adresowany jest do dzieci od pół roku do 4 lat. Maluchy z rodzicami siedzą na leżakach ustawionych wokół białego dywanu i niemal na wyciągnięcie małej rączki obserwują działania tancerki i tancerza. A ci, inspirowani dźwiękami i architekturą oryginalnych rusztowań tańczą, eksperymentują z możliwościami swoich ciał. Uruchamiają rekwizyty, które angażują zmysły maluchów... Trudno w to uwierzyć, ale nawet te najmłodsze dzieci reagowały na to, co się na scenie dzieje.
Trzy spektakle, trzy rodzaje teatru, inne poetyki i konwencje. Wspólne są prostota i uczciwość.

Zobacz także:
Rozpoczął się Festiwal 18. Biennale Sztuki dla Dziecka [WIDEO]

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto