Co piąty maturzysta uczy się do poprawki z matematyki

Sylwia Bukowska, Katarzyna Sklepik
Słabe wyniki tegorocznych matur mogą rzutować na wybór, którego we wrześniu dokonają  przyszłoroczni maturzyści
Słabe wyniki tegorocznych matur mogą rzutować na wybór, którego we wrześniu dokonają przyszłoroczni maturzyści Tomasz Hołod/Polskapresse
W sierpniu co piąty uczeń ma poprawkę z matury z matematyki. W Wielkopolsce egzaminu nie zdało 6686 uczniów.

Choć wakacje w pełni, to uczniom trudno o szkole zapomnieć. I to nie dlatego, że za nią tak bardzo tęsknią. Sen z powiek tegorocznych maturzystów spędzają słabe wyniki z... matematyki. Ta okazała się piętą achillesową dla 6686 wielkopolskich uczniów, którzy nie zdobyli wymaganych 30 procent, by zdać obowiązkowy egzamin na poziomie podstawowym.

Czytaj także: Matura 2011 - Co piąty maturzysta nie zdał matematyki

- Te liczby są przygnębiające i powinny dać do myślenia, nie tylko uczniom, ale głównie nauczycielom - przyznaje Waldemar Krzywiński, matematyk. - Prawda jest taka, że większość z nas musi gonić z materiałem i nie ma czasu nadrabiać zaległości uczniów, a te, jak wiadomo, kumulują się już od szkoły podstawowej.

- Tak jest w moim przypadku - przyznaje Patryk, który maturę zdał ze wszystkich przedmiotów, tylko nie z matematyki. - Z podstawowego języka polskiego i angielskiego zdobyłem po ponad 80 procent, z geografii rozszerzonej - 75. Niestety, z matematyki dostałem tylko 28 procent. Wyłożyłem się na zadaniach otwartych. Nie umiem analizować danych. Teraz czeka mnie poprawka i korepetycje...

Patryk może też skorzystać z zajęć "Dogrywka z matematyki", przygotowanych dla "sierpniowych maturzystów" przez wykładowców z Wyższej Szkoły Bankowej. - Z moich doświadczeń wynika, że uczniom szkół ponadgimnazjalnych najwięcej trudności sprawia geometria, gdyż mało jest w niej zadań "sztampowych" - mówi prof. Ryszard Płuciennik, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, który poprowadzi zajęcia dla maturzystów. - Na drugim miejscu postawiłbym rachunek prawdopodobieństwa, ponieważ wymaga innego sposobu myślenia niż inne znane uczniowi działy matematyki.

Słabe wyniki majowych egzaminów to nie tylko zmartwienie nauczycieli i tegorocznych maturzystów. To także kłopot dla ich młodszych kolegów. Dlaczego?

Bo jeszcze przed wakacjami wstępnie rozmawiali z nauczycielami, co chcieliby zdawać na maturze, a tu nagle okazało się, że zdobycie połowy punktów, to dla ich kolegów był nie lada wyczyn.

- Uczniowie, choć nie zawsze się do tego nie przyznają, to zwracają uwagę na to, jak poszło ich kolegom - mówi Karol Lehmann, dyrektor XI Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu. - Wiedzą, że jeśli szkoła od kilku lat osiąga dobre wyniki z historii, a słabsze z wiedzy o społeczeństwie, to szybciej wybiorą historię.

- Zwłaszcza że teraz uczelnie na wielu kierunkach dają możliwość wyboru: albo historia, albo wiedza o społeczeństwie - dodaje Mikołaj Gilewski, który planuje zdawać na prawo lub politologię. - Chciałem zdawać rozszerzoną historię, ale w tym roku wypadła fatalnie, jeszcze słabiej niż w poprzednim roku. Zacząłem zastanawiać się nad rozszerzoną wiedzą o społeczeństwie, ale sam jeszcze nie wiem...

Do obowiązkowego języka polskiego, języka obcego i matematyki (zdawanych na poziomie podstawowym) wybiorą dodatkowe przedmioty, potrzebne im przy rekrutacji na studia. Maturzyści zdają je głównie na poziomie rozszerzonym.

- Młodzież wie, że dobre przygotowanie do matury to nie tylko ich wytężona praca, ale też dobrze ułożony system powtórek z nauczycielem - zauważa Grażyna Wachowiak, nauczycielka chemii. - Jeżeli nauczyciel ma opinię, że dobrze przygotowuje do matury, to uczniowie bez problemu go wybierają. Jeśli koledzy powiedzą im, że chemiczka nie pomaga, tylko wymaga samodzielności, to wybiorą na przykład biologa, który będzie poświęcał im więcej czasu.

Karol Lehmann przyznaje, że uczniowie zwracają uwagę na średnią, jaką ich szkoła zdobywa z matur. Śledzą też, czy z tymi punktami koledzy dostali się na studia, czy nie. - Dla nich to ważne - dodaje dyrektor.

Poprawkowy pisemny egzamin z przedmiotu obowiązkowego
23 sierpnia, godzina 9

Poprawkowy ustny egzamin z przedmiotu obowiązkowego
22-26 sierpnia, godziny zostaną ustalone później

Do egzaminu poprawkowego w sierpniu może przystąpić jedynie ten maturzysta, który nie zdał tylko jednego egzaminu obowiązkowego (pisemnego lub ustnego), pod warunkiem, że pozostałe egzaminy ma zdane.

W przypadku poprawki ustnej matury z języka polskiego obowiązuje ten sam temat prezentacji, który maturzysta przedstawiał w maju.

Dogrywka z matematyki
Bezpłatne zajęcia przed powtórką matury z matematyki proponuje wielkopolskim uczniom Wyższa Szkoła Bankowa

Zajęcia odbywać się będą od 1 do 5 sierpnia w Wyższej Szkole Bankowej przy ulicy Ratajczaka 5/7 w Poznaniu

Zapisy na zajęcia odbywają się drogą elektroniczną. Wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy, który znajduje się na stronie www.wsb.poznan.pl w aktualności zatytułowanej "Bezpłatne zajęcia przed poprawką matury z matematyki".

Szczegółowe informacje na ten temat można uzyskać pod numerem telefonu: 61 655 53 295 lub 664 193 856

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie