Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co się zmieni po przeprowadzce Dworca PKS?

Zenon Zabawny
Zenon Zabawny
Redukcja etatów, likwidacja nierentownych linii, ale i zakup ...
Redukcja etatów, likwidacja nierentownych linii, ale i zakup ... archiwum/Wojciech Kowalczyk
Redukcja etatów, likwidacja nierentownych linii, ale i zakup nowych autobusów planuje w najbliższych pięciu latach poznański PKS.

Najważniejszą zmianą w funkcjonowaniu dworca PKS w Poznaniu będzie oczywiście włączenie go w budowane Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. W nowym miejscu będzie funkcjonował terminal pasażerski mogący obsługiwać nawet 70 autobusów na godzinę, ale co ciekawe, nie będzie w tym miejscu zajezdni, na której stacjonowałyby autobusy. Będą tu jedynie wsiadać i wysiadać pasażerowie.

- W tym miejscu teren jest zbyt drogi, dlatego szukamy miejsca na postój dla autobusów w promieniu 1,5 kilometra od terminala – tłumaczyła na piątkowym posiedzeniu Gospodarki Komunalnej i Polityki Mieszkaniowej Hanna Konieczna, kierownik dworca. – Myślimy o terenie wzdłuż ul. Roboczej, który wydaje się mało atrakcyjny dla innych inwestorów, a dla nas wydaje się optymalny ze względu na bliskość i dogodny dojazd.

Pieniądze na nowe miejsce postojowe dla autobusów oraz budowę całej infrastruktury biurowej i administracyjnej mają pochodzić ze sprzedaży obecnego dworca przy ul. Matyi 1. PKS zakłada, że ze sprzedaży zyska ponad 88 milionów złotych. Kolejne 2,5 milionów ma przynieść sprzedaż dworców w Obornikach i Szamotułach oraz zajezdni w Nowym Tomyślu.

Uzyskane w ten sposób środki mają zostać przeznaczone m.in. na zakup 40 nowych autobusów, w których pasażerowie mają podróżować w znacznie lepszych warunkach. PKS chce też przygotować atrakcyjniejszą ofertę biletów okresowych, gdyż obecnie zaledwie tylko co piąty podróżny jest stałym klientem przedsiębiorstwa.

PKS chce sprzedać obecny dworzec jeszcze przed zakończeniem budowy terminala, ale zastrzec w umowie, że jeszcze dwa lata po sprzedaży będzie mógł korzystać z budynku – na takiej samej zasadzie MPK sprzedało zajezdnię przy ul. Gajowej.

Główne założenie jednak przejętej miasto spółki na najbliższe pięć lat to uczynienie PKS-u przedsiębiorstwem, które nie tylko przestanie przynosić straty, ale też będzie generować przynajmniej niewielki zysk.
- Zakładamy likwidację nierentownych linii, chyba, że niektóre gminy zgodzą się dopłacać do kursów – tłumaczy Konieczna. – Z drugiej strony chcemy zwiększyć liczbę linii dalekobieżnych, bo okazują się najbardziej rentowne.

Likwidacja nierentownych linii oznacza także zwolnienia wśród kierowców – spółka planuje do 2015 r. zmniejszenie zatrudnienia o 61 etatów. Władze spółki zapewniają, że pracownicy są tego świadomi.


Festiwal Kultury Studenckiej ARTenalia
6, 7, 8 maja 2011
Stara Rzeźnia



emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto