Obecny remont ronda Kaponiera zakłada również rewitalizację Eisenbahn Caponiere - kaponiery kolejowej z 1872 r. Był to samodzielny obiekt fortyfikacyjny wchodzący w skład Twierdzy Poznań.
Kaponiera została zbudowana w 1872 roku w celu osłaniania ogniem linii kolejowych prowadzących w kierunku Torunia i Stargardu Szczecińskiego. Położony pod drogą wylotową biegnącą od Bramy Berlińskiej w kierunku pierwszego dworca kolejowego przy ul. Gajowej obiekt miał sklepione pomieszczenia dla 5 dział oraz strzelców.
W ścianach umieszczone były strzelnice dla dział oraz prowadzenia ognia karabinowego.
W latach 1968-1973 w miejscu kaponiery kolejowej zbudowano rondo z przejściem podziemnym, które otrzymało imię Mikołaja Kopernika. Rozbiórka jednak nie była całkowita. Rozebrano jedynie wschodnią część samej kaponiery. Pozostały także przylegające od południa do kaponiery kazamaty o powierzchni 340 metrów kwadratowych i kubaturze 920 metrów sześciennych. W okresie II wojny światowej służyły one jako schrony, a po wojnie jako magazyn win Centralnych Piwnic Win Importowanych z ul. Woźnej. Obecnie podziemia to m.in. miejsce hibernacji nietoperzy.
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?