Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co z tą PEKĄ? Fakty i mity dotyczące Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej

Ula Niepewna
Ula Niepewna
archiwum
Od kiedy będzie obowiązkowa? Czy nie będzie już papierowych biletów? Te i inne pytania dręczą poznaniaków w związku z prowadzeniem PEKA. Znamy na nie odpowiedź.

Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna to projekt przedstawiony przez ZTM już w zeszłym roku. Ma ona stać się narzędziem służącym koordynacji systemu transportowego w aglomeracji poznańskiej. PEKA ma ujednolicić system płatności za przejazd świadczony przez różnych, niezależnych przewoźników działających na obszarze Poznania i powiatu poznańskiego. Ma ułatwić korzystania z transportu komunalnego.

- Według aktualnych harmonogramów PEKA, w zakresie sprzedaży biletów, powinna zostać wdrożona w dwóch etapach - mówi Krzysztof Choczaj, zastępca dyrektora ds. ekonomicznych ZTM. - W trzecim kwartale bieżącego roku nastąpi sprzedaż biletów okresowych (elektronicznych), a w pierwszym kwartale przyszłego roku nastąpi sprzedaż pozostałych biletów. To, że wprowadzanie zmian podzielone jest na etapy wynika z konieczności wyposażenia wszystkich pojazdów w takie urządzenia jak czytniki kart, komputery pokładowe oraz w urządzenia GPS - dodaj.

Co z tradycyjnymi papierowymi biletami?

- W okresie przejściowym, czyli do połowy przyszłego roku, przewidujemy funkcjonowanie dotychczasowych papierowych biletów jednorazowych - kontynuuje Krzysztof Choczaj. - Po wdrożeniu PEKI nie przewidujemy jednak wykorzystania papierowych biletów jednorazowych w komunikacji publicznej Poznania - dodaje.

W nowym systemie będą wykorzystane tylko biletomaty stacjonarne. Będzie się ich używać do kupna jednorazowych biletów z chipem oraz ładowania biletów okresowych. Biletomaty mobilne, zainstalowane w pojazdach, będą niepotrzebne, jednakże ZTM rozważa możliwość ich utrzymania przez pewien okres wyłącznie dla wydawania biletów już skasowanych.

Czy wszystkie biletomaty zostaną wymienione?

Prawdopodobnie tak. Dla udogodnienia zakupu biletów przyjezdnym, może być konieczna wymiana biletomatów stacjonarnych. Problem z nimi polega na tym, że:

- Konieczny będzie demontaż urządzeń wydających bilety papierowe, bo przecież takie będą już niepotrzebne - tłumaczy ZTM. - Musi nastąpić wymiana czytnika karty na bardziej zaawansowany technicznie, a przewidywane koszty wymiany są na tyle wysokie, że staje się bardziej opłacalna całkowita wymiana biletomatów na nowe.

ZTM odpiera zarzuty, jakoby dało uniknąć się ogromnych (bo prawdopodobnie kilkumilionowych) kosztów wymiany biletomatów:

- Oczywiście może powstać zarzut, dlaczego nie przewidziano takiej sytuacji wcześniej - mówi Krzysztof Choczaj. - Montaż większości "starych" biletomatów nastąpił w 2009 i 2010 roku. Realizowano go w sytuacji, kiedy szczegółowe rozwiązania PEKI były jeszcze nieznane. W ciągu tych czterech lat dokonał się znaczący postęp techniczny i informatyczny, które sprawiły, że istniejące urządzenia są dzisiaj już przestarzałe. W takiej sytuacji, propozycja firm produkujących biletomaty, polegająca na ich wymianie na nowe przy częściowej tylko odpłatności jest atrakcyjna.

Zarząd Transportu Miejskiego podkreśla jednak, że ostatecznej decyzji w sprawie PEKA i biletomatów jeszcze nie ma, a rozmowy wciąż trwają.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto