7 maja. Kilkanaście minut po godz. 14. Niestrzeżony przejazd kolejowy między Owińskami i Bolechówkiem. Osobowe subaru wjeżdża pod szynobus jadący z Poznania w kierunku Gołańczy. Kobieta, kierująca pojazdem i jej czteroletnie dziecko, trafiają do szpitala.
Zobacz też: Owińska: Wypadek na przejeździe kolejowym
To nie pierwszy taki wypadek w tym miejscu. Pociągi wjeżdżając na skrzyżowanie drogi z torami, jadą około 100 km na godzinę. Dziennie przejeżdżają tamtędy 18 razy.
Jak mówią mieszkańcy gminy, taka sytuacja może się powtórzyć, bo przejazd nie jest przystosowany do takiego ruchu kolejowego i samochodowego, a oni nie mogą doprosić się o remont, który poprawiłby bezpieczeństwo tego miejsca.
Przejazd był budowany kilka lat temu. Wtedy mieszkańców obu wsi było znacznie mniej, a ruch samochodowy nie był taki duży.
- Liczba mieszkańców w ciągu ostatnich lat wzrosła pięciokrotnie - mówi Wojciech Bukowski, sołtys Owińsk. Teraz często zdarza się, że są tam korki. Jak twierdzi, najgorzej jest rano i po południu. - Wtedy mieszkańcy jadą lub wracają z pracy - mówi Wojciech Bukowski. Owińska, Bole-chówko i leżące niedaleko Potasze to północne sypialnie Poznania.
Również sołtys Bolechówka skarży się na przejazd. - Mamy problem, bo jak kierowca zatrzyma się przed przejazdem, trudno dostrzec pociąg - mówi. Przy torach rośnie wysoka trawa. - Już w zeszłym roku rozmawialiśmy z urzędnikami w tej sprawie - twierdzi Jan Mikołajczak, sołtys Bolechówka.
- Podczas modernizacji linii kolejowej, kilka lat temu, wyniki badań natężenia ruchu pozwoliły na budowę przejazdu, którego jedynymi zabezpieczeniami są znaki drogowe, informujące o zagrożeniu - mówi Eugeniusz Chałupniczak, zastępca Wójta Gminy Czerwonak.
Po przebadaniu ruchu w okolicy przejazdu w zeszłym roku wyniki były jednak inne. Urząd Gminy Czerwonak i Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Poznaniu stwierdziły, że warto byłoby poprawić przejazd. Wnioski były jednoznaczne: - Należy go przebudować tak, aby stanęła tam sygnalizacja świetlna i rogatki - mówi Roman Wojciechowski, z WINB. - Zasugerowaliśmy, żeby zarządca - PKP Polskie Linie Kolejowe - wyremontował go. Takie prośby trafiły do spółki już w ubiegłym roku.
Kiedy mieszkańcy mogą spodziewać się remontu?
- Przebudowę planujemy na 2014 rok. Po dopełnieniu wszystkich formalności - zapewnia Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK. Jak mówi, obecnie trwają przygotowania do przetargu i uzyskania dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego.
Z. Wolny twierdzi też, że PKP PLK rozważa wprowadzenie ograniczenia prędkości pociągów na tej trasie. - Zapewniamy także, że będziemy wycinać przeszkadzającą roślinność - mówi Z. Wolny.
Widzisz coś ciekawego, zaskakującego, dziwnego? Pisz na [email protected], dodaj swój artykuł lub zostaw nam wiadomość na Facebooku
ZEBRAliśmy nasze serwisy w jednym miejscu:
Wszystko o Lechu Poznań - BUŁGARSKA.PL: polub serwis na Facebooku
Filmy z Poznania i całej Wielkopolski - GŁOS.TV: polub serwis na Facebooku
Inwestycje i budownictwo w Wielkopolsce - DOM
Baw się i wygrywaj nagrody - KONKURSY
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?