Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

Design to nie tylko ładny wygląd. 3 fakty o rzeczach codziennego użytku, które musisz poznać

red.
Genialne produkty, mające odmienić nasze życie, podsuwane są nam pod nos niemal codziennie. A jednak tylko nieliczne wzbudzają zainteresowanie, jeszcze mniej liczne zyskują uznanie, zaś zupełnie wyjątkowe – wywołują szybsze bicie serca i uczucia graniczące z pożądaniem. Od czego to zależy?

Domorośli komentatorzy globalnych sukcesów kultowych produktów, jak iPhone i iPad czy – sięgając szerzej – iRobot Roomba lub IQOS – twierdzą, że wystarczy z przedu nazwy wstawić literkę „I”, sugerującą, iż produkt jest innowacyjny i/lub inteligentny. Eksperci wiedzą jednak doskonale, że trzeba czegoś więcej: by się przebić wśród milionów prezentowanych codziennie rzeczy i gadżetów, produkt musi mieć to „coś”. Na początek - musi być NAPRAWDĘ innowacyjny i inteligentny.

1. Najpierw Japonia

Tu ciekawa historia z Japonii. Jak powszechnie wiadomo, pracowici mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni potrafią, we wzorcowy wręcz sposób, łączyć wielki szacunek do tradycji z zamiłowaniem do innowacji i przełomowych technologii. Testują i akceptują – bądź nie – wiele nowatorskich urządzeń na długo przed obywatelami innych państw. Można więc ich gusty i zakupowe decyzje uznać nie tylko za barometr „technologicznej pogody” na Hokkaido, Honsiu, Kiusiu i Sikoku, ale i miarodajną zapowiedź tego, co wkrótce nadejdzie i upowszechni się gdzie indziej. Także nad Wisłą.

Tak było z kolorowymi telewizorami oraz odtwarzaczami wideo Sony, Sharpa, Toshiby czy Panasonica, niezawodnymi kompaktowymi samochodami osobowymi Toyoty, instrumentami i motocyklami Yamahy, silnikami Hondy, przenośnymi odtwarzaczami muzyki typu Walkman, konsolami do gry Playstation… I tak stało się ostatnio z IQOS-ami.

Nowatorskie podgrzewacze tytoniu pojawiły się w Japonii w 2014 roku i w krótkim czasie zyskały oszałamiającą popularność. W trzy lata niemal co trzeci nałogowy palacz przerzucił się z tradycyjnych papierosów właśnie na nie – z pożytkiem dla siebie i całego otoczenia, narażanego dotąd na wdychanie dymu. Naukowcy mówią coraz głośniej, że nowatorskie produkty, jako wyrób potencjalnie mniej szkodliwy dla zdrowia, o wiele skuteczniej przybliża nas do ziszczenia wizji świata bez tytoniowego dymu niż bezwzględne zakazy palenia.

Dlaczego Japończycy tak pokochali nowatorski podgrzewacz? Względy zdrowotne były i pozostają ważne, jeśli nie najważniejsze, ale – jak wynika z innych analiz – ogromne znaczenie miało i ma to, że jest to po prostu produkt świetnie zaprojektowany, elegancki i ładny. Nie przez przypadek, w oczach i sercach wielu konsumentów, budzi skojarzenia z kultowym iPhonem czy – z nieco innej sfery – przełomowym, automatycznym odkurzaczem Roomba, wprowadzonym na rynek przez firmę IRobot.

2. Magia i prestiż

Wszystkie te produkty łączy kilka fundamentalnych dla rynkowego sukcesu rzeczy: znakomita funkcjonalność i przydatność idzie w parze z właściwościami użytkowymi i ergonomią oraz świetnym, unikatowym designem. Wokół tego wszystkiego wytwarza się szczególna aura, by nie rzec – magia. Towarzyszy jej prestiż.

Ludzie nie ustawiają się w kolejkach dla zwykłego smartfona, lecz dla magii i prestiżu właśnie. I otrzymują dokładnie to, czego oczekują lub – ściślej – pragną. Warto zwrócić uwagę na spójność przekazu związanego z produktem. Układ i wystrój salonów firmy Apple (iSpotów) jest kopiowany (podrabiany) równie nagminnie, jak same produkty. Podobnie jest w przypadku nowatorskich wyrobów - arcydizajnerskie okazały się nie tylko same podgrzewacze, ale i miejsca ich zakupu oraz użytkowania.

We wszystkich wymienionych wyżej kultowych urządzeniach i gadżetach olbrzymią rolę odgrywa, oczywiście, także wysoka jakość użytych materiałów i ich spasowania, niezawodność działania oraz najwyższy poziom obsługi klientów. To współtworzy wspomniana magię. Kryje się za tym mrówcza i twórcza praca setek, jeśli nie tysięcy fachowców z różnych dziedzin – od wyznaczających trendy technologii przez rewolucjonizującą gusty mas i elit sztukę projektowania po naukę o prezentowaniu towaru.

3. Obcowanie z arcydziełem

Dopiero dzięki takim wysiłkom właściciel/użytkownik zyskuje poczucie obcowania nie tyle z produktem, co arcydziełem, wyróżniającym się wśród całej masy wyrobów. I – co także ważne – z oryginałem bijącym na głowę wszelkie kopie, jakie niechybnie zaraz się pojawią. Tylko oryginał zasługuje na zaufanie i może się stać obiektem kultu.

Produkty firmy Apple z pionierskim IMac-iem na czele (pierwszym na świecie powszechnie sprzedawanym komputerem w kolorze innym od beżowego lub czarnego oraz o kształcie innym niż prostopadłościan) niewątpliwie przetarły ścieżki. Dziś świetnie zaprojektowany i ładny musi być nie tylko komputer czy smartfon, ale i odkurzacz, mikser, czajnik. Piękna i niebanalna musi być lodówka, kuchenka i pralka.

Design, wygląd decyduje o wartości dodanej produktu i jego szansach na rynku. Ale kluczowe pozostają dwa inne walory: przełomowość technologii oraz najwyższa jakość i komfort użytkowania.

Niewiele produktów łączy w sobie te cechy i zarazem potrafi zaistnieć w marzeniach potencjalnych użytkowników. Oraz… artystów i twórców popkultury. Pojawienie się na obrazach, plakatach, pokazach mody, w muzyce, teatrze, serialu, filmie – osadza produkt we współczesnej cywilizacji i masowej wyobraźni. A to przytrafia się tylko wyrobom przełomowym, jak wymienione wyżej.

Oficjalnie: Andrzej Duda prezydentem na kolejne 5 lat

Wideo

Materiał oryginalny: Design to nie tylko ładny wygląd. 3 fakty o rzeczach codziennego użytku, które musisz poznać - Gazeta Krakowska

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3