Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Duże utrudnienia w centrum Poznania. Święty Marcin będzie całkowicie nieprzejezdny za ul. Ratajczaka

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Niegdyś reprezentacyjna ulica Poznania, dziś wciąż plac budowy. Ta jednak jest konieczna, a prace zakończą się w przyszłym roku.
Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
Niegdyś reprezentacyjna ulica Poznania, dziś wciąż plac budowy. Ta jednak jest konieczna, a prace zakończą się w przyszłym roku. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Adam Jastrzębowski
Od środy 20 kwietnia przez trzy dni – do piątku 22 kwietnia – nie będzie można przejechać przez ul. Św. Marcin, między ul. Ratajczaka a ul. Piekary. Dotyczyć to będzie także mieszkańców tego odcinka, którzy nie będą mogli dojechać do swoich posesji. Przyczyną tego jest budowa jezdni.

To efekt zaplanowanych prac w ramach przebudowy ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego.

- Wykonawca będzie realizował prace związane z nową podbudową pod jezdnię, czyli warstwą konstrukcyjną drogi – informuje Zarząd Dróg Miejskich. - Wjazd na ul. Św. Marcin od ul. Piekary będzie zamknięty, nie będzie również możliwości wjazdu na posesje przy ul. Św. Marcin nr 21, 23, 25, 28, 30.

Obecny etap przebudowy Świętego Marcina rozpoczął się w listopadzie, wówczas inwestor, spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, zawiadamiał, że zakończenie wszystkich prac planowane jest na pierwszy kwartał 2023 r.

Zobacz też: Święty Marcin w przebudowie. Koniec prac za niecały rok

- Zmiany na ul. Św. Marcin realizowane są w ramach Programu Centrum. Pierwszy odnowiony został fragment ul. Św. Marcin pomiędzy Gwarną a Ratajczaka, a obecnie roboty budowlane toczą się na odcinku od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego oraz na Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do placu Wolności – przypominał ZDM. - Odcinek między ul. Gwarną a Kościuszki pokryje granit, którego wzór będzie stopniowo zmieniał się tak, by powstało płynne przejście do nawierzchni odcinka między ul. Kościuszki a mostem Uniwersyteckim. Tam na jezdni przewidziana jest klasyczna nawierzchnia drogowa.

Co będzie zrobione – ZDM informuje

Podobnie jak na pozostałych odcinkach ul. Św. Marcin, torowisko od Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego zostanie gruntownie przebudowane z zastosowaniem technologii poprawiającej bezpieczeństwo i ograniczającej hałas. Nowością będzie rozbudowa skrzyżowania z ul. Towarową o infrastrukturę umożliwiającą skręt w prawo - z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin. Takie rozwiązanie pozwoli odciążyć węzeł Kaponiera, zwiększy pulę wariantów tras np. w czasie objazdów, a w przyszłości może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory. Wprowadzenie nowego skrętu wiąże się z przesunięciem przystanków tramwajowych na ul. Towarowej, które także zostaną przebudowane. Położony u zbiegu ul. Towarowej i al. Niepodległości cypel parku Romana Maciejewskiego przejdzie remont nawierzchni, pojawi się również więcej zieleni i miejsc wypoczynku przy fontannie Felderhoffa.

Podróże tramwajem usprawni nowy przystanek przy Zamku, odpowiednik tego dla pasażerów poruszających się w stronę centrum. Dziś brakuje tam bliźniaczego dla tramwajów jadących w stronę ronda Kaponiera. Wszystkie przystanki objęte inwestycją zostaną przebudowane i wyposażone w nowe wiaty i infrastruktury przystankowej, w tym tablice ITS.

Przebudowie ulegnie także układ drogowy. Zmieni się nawierzchnia jezdni i chodników. Ułatwieniem będzie nowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym, które połączy Akademię Muzyczną i plac Mickiewicza. Z myślą o pieszych na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Kościuszki i Gwarną zaplanowano przestrzeń łączącą funkcje ulicy, deptaku i parkingu - podobnie jak na przebudowanym już odcinku od Gwarnej do Ratajczaka. Piesi będą mogli korzystać z całej szerokości ulicy, a parkowanie będzie możliwe tylko na wyznaczonych miejscach. Prędkość zostanie ograniczona do 20 km/h. Nawierzchnia tego odcinka będzie wykonana z kostki granitowej.

Z kolei na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy al. Niepodległości a ul. Kościuszki obowiązywać będzie strefa Tempo 30. Zaplanowano tam także pasy rowerowe po obu stronach ulicy. Od al. Niepodległości do mostu Uniwersyteckiego trasy rowerowe wyodrębnione będą z powierzchni chodnika i jezdni. W ramach robót na tym odcinku m.in. aktualnie dość wąski chodnik wzdłuż budynku Poczty Polskiej będzie poszerzony.

Nie zabraknie również nowej zieleni. Na wysokości Zamku oraz budynków Uniwersytetu Ekonomicznego, w centralnym pasie ulicy wzdłuż torów tramwajowych, zaplanowano kompozycję dwóch szpalerów drzew. W planach są także nasadzenia zieleni niskiej. Wzdłuż chodnika przed Aulą Uniwersytecką i Collegium Iuridicum, po północnej stronie ul. Św. Marcin, pojawi się również zieleń wysoka w postaci szpaleru drzew. Wykonane zostaną nasadzenia zieleni niskiej, w tym m.in. róże, berberysy, irgi.

Ponadto inwestycja obejmuje przebudowę i budowę sieci uzbrojenia podziemnego, a także wymianę oświetlenia ulicy i wyposażenie jej w elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto