62 z 68 zabytkowych żeliwnych XIX-wiecznych słupów wróciło na dworzec w Poznaniu. Wraz z nowym dachem (o identycznej konstrukcji i pokryciu) posłużą za wiatę nad peronem 4a. Do tej pory peron był odkryty.
– To najstarszy zachowany fragment dworca. Wiaty nad peronami 5 i 6 są późniejsze, pochodzą już z czasów PeWuKi – mówi Joanna Bielawska-Pałczyńska, miejska konserwator zabytków.
Peron 4a oprócz zadaszenia zyskał nową nawierzchnię i ławki, ledowe oświetlenie oraz elektroniczne tablice informujące o odjazdach pociągów.
To nie jedyna inwestycja na dworcu. Kolejarze właśnie remontują perony 4-6 , przymierzają się do remontu Dworca Zachodniego oraz najważniejszej inwestycji – przebudowy tzw. starego dworca. Data rozpoczęcia remontu wciąż nie jest znana.
TriGranit jeszcze w czerwcu wnioskował do wojewody o wydanie tzw. decyzji lokalizacyjnej koniecznej do starania się o pozwolenie na budowę.
– Spodziewamy się decyzji we wrześniu – mówi Krzysztof Korzeniak z TriGranitu.
Prezydent Poznania postulował, by PKP oraz TriGranit przywróciły w budynku funkcje dworcowe. Według przedstawionej w zeszłym roku koncepcji, dla podróżnych ma być przeznaczona podziemna część budynku, na parterze znajdą się sklepy i kawiarnie. Nad dworcem nadbudowany zostanie wieżowiec, w którym znajdzie się hotel. Miejska konserwator zabytków postulowała, by przywrócić historyczną fasadę oraz wysunąć ją do przodu, by szklana nadbudowa nie dominowała nad gmachem.
Zobacz też:
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?