Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„Dziewiątka” ma już 100 lat – przejedź się zabytkową bimbą

Zenon Zabawny
Zenon Zabawny
Linia tramwajowa nr 9 została uruchomiona jesienią 1913 r. MPK ...
Linia tramwajowa nr 9 została uruchomiona jesienią 1913 r. MPK ... K.Dostatni/MPK Poznań
Linia tramwajowa nr 9 została uruchomiona jesienią 1913 r. MPK zaprasza w niedzielę na przejażdżkę zabytkowym tramwajem trasą "dziewiątki".

"Dziewiątka" po raz pierwszy na ulice Poznania wyjechała 7 października 1913 roku, łącząc rynek Wildecki z mostem Teatralnym ulicami Bittera (obecnie Wierzbięcice) – Colomba (obecnie Matyi) – most Dworcowy – Głogowska – Buddego (obecnie Roosevelta).

Z okazji 100. rocznicy uruchomienia trasy MPK w niedzielę, 29 grudnia zaprasza na przejażdżkę trzema dodatkowymi historycznymi tramwajami obsługiwanymi przez członków stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych. Będą to: skład wagonów N+ND z lat 1949 i 1950 oraz przegubowych tramwajów 102N z 1969 r. oraz 102Na z 1973 r. Na pokładzie tramwajów będzie można przypomnieć sobie jaki tabor przez lata kursował na „dziewiątkach”.

Tramwaje będą kursować na trasie „dziewiątki” w godz. od 12 do 17.

Trochę historii trasy linii nr 9:
Po kilkunastu dniach funkcjonowania, tj. 18 października tego samego roku trasę linii 9 przedłużono do Sołacza, a koniec trasy znajdował się na wysokości placu Spiskiego, gdzie ustawiono poczekalnię dla pasażerów (dziś zabytkowy zielony budynek stojący u zbiegu ulic Małopolskiej i Wołyńskiej). Końcówkę trasy razem z poczekalnią dla pasażerów przeniesiono do skrzyżowania z ul. Wołyńską w 1924 r.

Po zakończeniu I wojny światowej rozpoczęto budowę jednotorowej linii tramwajowej z Sołacza, przez ul. Wołyńską, Wojska Polskiego do Golęcina, aby w dniu 1 sierpnia 1925 r. skierować na nią tramwaje linii 9.

Od 1929 r. trasa linii 9 uległa nieznacznej korekcie i została wyznaczona z Golęcina przez most Teatralny, Plac Wolności, Stary Rynek do ul. Wielkiej, natomiast w trakcie II wojny światowej jej trasę wydłużono do Tamy Garbarskiej. Jako ciekawostkę należy wspomnieć fakt, że w 1935 roku „dziewiątkę” na Sołaczu wspomogła „jedenastka”, która kursowała do nowo powstałej pętli na Winiarach. Obie linie 9 i 11 funkcjonowały naprzemiennie z częstotliwością kursów co 20 minut, jednak cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że mieszkańcy Sołacza słali do dyrekcji Poznańskiej Kolei Elektrycznej liczne wnioski o zwiększenie częstotliwości kursów na co 10 minut na linii 9 łączącej Sołacz z centrum.

W związku ze zniszczeniami wojennymi na skutek walk o wyzwolenie Poznania tramwaje linii 9 nie kursowały w okresie od stycznia do sierpnia 1945 r. Na Wildę "dziewiątka" powróciła w 1954 r., kiedy to usunięto ją ze Starego Rynku i przedłużono jej trasę na Spytków (Traugutta).

W 1956 r. zmodernizowano tor dojazdowy do Golęcina (pozostawiono odcinek jednotorowy) i wybudowano pętlę nawrotową przy lasku w Golęcinie (naprzeciwko jednostki wojskowej). Na trasie Golęcin - Traugutta „dziewiątki” kursowały do 9 listopada 1974 r., kiedy to zamknięto dla ruchu linię tramwajową w ul. Wojska Polskiego, a tramwaje linii 9 skierowano do ówczesnej pętli linii 11 na Winiarach.

W dniu 8 lutego 1980 r. uroczyście otwarto nową trasę tramwajową z Winiar do pętli Piątkowska, na którą skierowano tramwaje linii 9, 11 i nowo utworzonej 24, natomiast w dniu 16 grudnia 1981 r. trasę linii 9 przedłużono z pętli Traugutta do Dębca. Warto również wspomnieć, że w latach 1974 – 1991 r. „dziewiątka” kursowała również nocami, jako tramwaj linii nocnej nr 9N. Przez wszystkie 100 lat funkcjonowania trasa linii 9 nierozerwalnie związana była z Sołaczem i Śródmieściem, a przez większość lat również z Wildą.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto