Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

E-podpis z certyfikatem

Emilia CELIŃSKA
Znaczenie podpisu elektronicznego jest dużo większe niż jego papierowego odpowiednika. Fot. A. Szozda
Znaczenie podpisu elektronicznego jest dużo większe niż jego papierowego odpowiednika. Fot. A. Szozda
Od pierwszego lipca każda transakcja, która przekracza piętnaście tysięcy euro musi być zgłoszona do Głównego Inspektoratu Informacji Finansowej. Z tego powodu coraz więcej instytucji, firm zaczyna posługiwać się ...

Od pierwszego lipca każda transakcja, która przekracza piętnaście tysięcy euro musi być zgłoszona do Głównego Inspektoratu Informacji Finansowej. Z tego powodu coraz więcej instytucji, firm zaczyna posługiwać się podpisem elektronicznym.

Podpis elektroniczny często traktujemy jako odpowiednik papierowego. Faktycznie jednak jego znaczenie jest dużo większe. Zabezpiecza on dokument przed zmienieniem go już po podpisaniu i nie pozwala na dołączenie go do dowolnie innej wiadomości. Gdyby więc ktoś naniósł poprawki na podpisany już elektronicznie tekst jesteśmy w stanie to wykryć. Każdą bowiem przypadkową zmianę zasygnalizuje nam komputer. Dzięki podpisowi elektronicznemu dokumenty docierają więc do adresatów w stanie nienaruszonym.

Podpis z kluczem

Jednak, aby wiedzieć, czy podpis elektroniczny należy na pewno do danej osoby potrzebujemy odpowiedniego klucza. Dołączany on jest do wiadomości lub przesyłany mailem. Jednak ważny klucz przypisany do konkretnego podpisu elektronicznego, musi posiadać certyfikat. Wystawiają go uprawnione do tego instytucje. Jak definiuje ustawa o podpisie elektronicznym certyfikat to " elektroniczne zaświadczenie, za pomocą którego dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są przyporządkowane do osoby składającej podpis elektroniczny i które umożliwiają identyfikację tej osoby". W praktyce tworzy go plik z informacjami o właścicielu certyfikatu, jego kluczu publicznym oraz o tym, kto go wystawił. Ten, kto wystawia certyfikat musi wcześniej sprawdzić czy klient przedstawia prawdziwe informacje. W ten sposób powstaje elektroniczny dowód tożsamości. A dzięki niemu wiemy, że jeśli sprawdzimy kluczem elektroniczny podpis to za nim faktycznie kryje się wskazana w certyfikacie osoba. Dokumenty, które spełniają te wymogi, mają taką samą moc prawną, jak podpisane na papierze.

Gdzie po certyfikat

Do wydawania certyfikatu upoważniona jest m.in. Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. Otworzyła ona teraz w każdym mieście wojewódzkim oraz w Koszalinie Ośrodki Rejestracji Kluczy . Znajdują się one w Bankowych Izbach Rozliczeniowych, które tam prowadzi. Jest to obecnie największa w Polsce sieć świadczenia usług certyfikacyjnych.

– Decyzja o otwarciu tych ośrodków została podyktowana nowymi potrzebami rynku. Mamy nadzieję, że ułatwi to funkcjonowanie wielu instytucjom i wpłynie na rozwój podpisu elektronicznego w Polsce – mówi Tadeusz Ołdakowski, prezes Zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej.

W każdych z tych punktów klient po podpisaniu umowy otrzyma certyfikat wraz dodatkowymi elementami służącymi do składania podpisu. Dostanie więc bezpieczne urządzenie do składania i weryfikacji podpisów elektronicznych, złożone z karty i odpowiedniego oprogramowania oraz czytnika kart. Uzyskamy też pomoc w zakresie instalacji i obsługi tych urządzeń.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto