Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Edukacja - Coraz więcej dzieci ma problemy z matematyką

Katarzyna Sklepik
Archiwum
Uczniowie trzecich klas szkół podstawowych potrafią czytać i wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce. Nie radzą sobie jednak z wnioskowaniem na podstawie danych zawartych w tekście, robią błędy ortograficzne i mają kłopoty z rozwiązaniem zadań z danymi liczbowymi.

Te wnioski wyciągnęli dyrektorzy wielkopolskich szkół podstawowych z Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasisty, do którego uczniowie przystąpili w maju. Marek Korbanek, dyrektor poznańskiej Szkoły Podstawowej nr 12 wyjaśnia, że to badanie ma sprawdzić umiejętności uczniów.

- To podsumowanie najważniejszego etapu edukacji, w którym dzieci uczą się czytać, pisać i liczyć - mówi Korbanek. - Dzięki temu wiemy, jak dalej pokierować ich nauką.

Czytaj także: Edukacja - Lekcje z prawa w poznańskich szkołach

Zgodnie z założeniem badania, szkoły muszą przygotować wewnętrzne programy naprawcze. Jeśli dzieci nie radzą sobie z liczeniem zadań tekstowych, to lekcje matematyki muszą być tak prowadzone, by tym zadaniom poświęcić więcej czasu. I analogicznie, jeśli mają kłopoty z ortografią, to na zajęciach z języka polskiego te braki trzeba wyrównywać.

Już teraz, by zachęcić uczniów do systematycznej nauki ortografii, szkoły organizują cykliczne dyktanda. Z kolei by odczarować zadania tekstowe, prowadzą zajęcia pozalekcyjne z matematyki.

Zmiany w programach nauczania i wprowadzanie nowych podręczników spowodowało, że szkoły - praktycznie co roku - uczyły inaczej, z innych książek. Stąd dysproporcje między umiejętnościami dzieci z tego samego rocznika. Dlatego - po wprowadzenie reformy - już wyniki uczniów z pierwszego etapu nauki, są sprawdzane. Ma to m.in. ułatwić OBUT. Czy ten system się sprawdzi, ocenić będzie można dopiero po sprawdzianie, do którego ci uczniowie przystąpią już jako szóstoklasiści.

- Bywa i tak, że testy kompetencji po trzeciej klasie wypadają lepiej, niż te po szóstej - przyznaje Mirosława Grzemba-Wojciechowska, dyrektor SP nr 5 w Poznaniu. - Trzeba się zastanowić, co dzieje się w kolejnych latach nauki: jakie błędy uczniowie popełniają, dlaczego nie wykorzystują wszystkich umiejętności i brakuje im motywacji, do dalszego rozwoju.

Najważniejsze informacje z Poznania - zamów nasz newsletter

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto