Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Festiwal Malta 2012: Tysiąc żurawi origami na Nowe Sytuacje

Redakcja
Artyści związani z Uniwersytetem Artystycznym pokażą nam swoje ...
Artyści związani z Uniwersytetem Artystycznym pokażą nam swoje ... zewouk / sxc.hu
Artyści związani z Uniwersytetem Artystycznym pokażą nam swoje spojrzenie na Azję. Pierwsze akcje już w piątek!

Chociaż maltafestival poznań 2012 oficjalnie rozpocznie się 3 lipca, to już 27 kwietnia ruszy jedna z jego części – Nowe Sytuacje. W tym roku przygotowane całkowicie przez artystów związanych z poznańskim Uniwersytetem Artystycznym.


Festiwal Malta 2012

3-7 lipca 2012

Nowe Sytuacje

27 kwietnia – 23 czerwca 2012

- Chcieliśmy pokazać potencjał uczelni artystycznej, która w moim przekonaniu jest dziś najbardziej wartościowa – wyjaśnia Michał Merczyński, dyrektor festiwalu Malta. – Osobą, którą uniwersytet rekomendował jako kuratora jest Janusz Bałdyga. Janusz jest maltańczykiem od prawie pierwszych edycji festiwalu, na których występował z Akademią Ruchu.

Janusz Bałdyga przyznaje, że Nowe Sytuacje z azjatyckim przesłaniem oparte zostały na środowisku uniwersytetu, nie na uniwersytecie jako instytucji.
- To miała być zupełnie otwarta, niezależna inicjatywa studentów i pracowników szkoły – opowiada Bałdyga. - Zrobiliśmy coś w rodzaju nieoficjalnego konkursu. W szkole powstały 22 projekty, z których wybraliśmy siedem prac.

Wśród wybranych do realizacji projektów znalazły się prace realizowane przez uznanych wykładowców jak Maciek Kurak, czy Max Skorwider, ale także studentów, którzy są niemal debiutantami.

- Do wykonania tysiąca żurawi potrzebne będą ręce małe i duże. Jeśli chcesz wziąć udział w akcji, przybądź 27 kwietnia do parku A. Mickiewicza - apeluje Adrianna Borucka, autorka akcji "Ptaki wschodu". -Start o godzinie 10.00. Pierwszy żuraw powstał, jeszcze tylko 999.

- Jest praca studentki z drugiego roku – dodaje Janusz Bałdyda. - Odrzuciliśmy pracę jej profesora, ale tak to w sztuce bywa.

Nowe Sytuacje 2012 będą wyjątkowe nie tylko dlatego, że po raz pierwszy na taką skalę w przestrzeni miejskiej zagoszczą prace artystów związanych z poznańskim Uniwersytetem Artystycznym, ale także dlatego, że młodzi ludzie otrzymali możliwość zrealizowania swoich projektów.

- To jest bardzo ważne, ponieważ coś co mogło funkcjonować w skali projektu będzie mogło zaistnieć w przestrzeni społecznej w skali totalnej – wyjaśnia Bałdyga.- Bardzo chcieliśmy, żeby te prace pokazały otwartość i wielodyscyplinarność szkoły, że na tym uniwersytecie rzeźba nie obudowuje się granicami, które dzielą ją od malarstwa, rysunku, że to wszystko jest w stanie przepływu.

Nowe Sytuacje 2012 – program

27 kwietnia, godz. 10-18

Ptaki wschodu

Adrianna Borucka

park Mickiewicza

W Japonii zachowały się kulty animistyczne. Jedno z nich to wierzenie dotyczące mocy żurawi. Ptak obdarowany długowiecznością jest uznawany wśród Japończyków za symbol wiecznego życia, szczęścia i dobrobytu.
Żuraw wykonany z papieru oprócz szczęścia, długowieczności i dobrobytu jest również wyrazem tęsknoty za zdrowiem, życiem i pokojem. Moim zamierzeniem jest wykonie tysiąca żurawi wraz z ludźmi, którzy będą chcieli włączyć się do tej akcji. Instrukcja składania żurawia będzie zaprezentowana na projekcji video. Multiplikowanie żurawi techniką origami ma na celu przywołanie azjatyckiego mitu, wyrażonego za pomocą gestów układania papieru w postać ptaka.
Finalizacją projektu będzie wysłanie paczki z ptakami do losowo wybranej osoby. Każdy wykonany żuraw będzie niósł za sobą intencję. W świecie konsumpcji i pośpiechu będzie to moment zatrzymania i chwila refleksji. To projekt długoterminowy, pomimo że trwać będzie zaledwie jeden dzień.

27 kwietnia, godz. 15 – 18

Za miskę ryżu

Aleksandra Piotrowska

ul. Półwiejska (okolice Starego Marycha)

Rozważając związek Azji i Europy projekt skupia swoją uwagę na masowości produktów wykonanych w Azji przez tanią siłę roboczą, a sprzedawanych w europejskich sklepach.  Każdego dnia wielu konsumentów nabywa przedmioty tamtejszej produkcji nie zdając sobie nawet z tego sprawy.  Jednocześnie rozpoznawalne jest sformułowanie „praca za miskę ryżu” wyrażające  oblicze produkcji dóbr w konkurencyjnych cenach, napływających z Azji.  Biorąc sobie za cel zobrazowanie tych wątków stworzyłam projekt polegający na zorganizowaniu w przestrzeni miejskiej jednodniowej akcji, polegającej na ułożeniu łańcucha z setki uszytych z materiału laleczek przypominających postać ludzką. Każda z laleczek będzie wypełniona ilością ryżu, odpowiadającą jednej misce. W zaplanowanym dniu będziemy na miejscu szyć kolejne laleczki i dokładać do ułożonego łańcucha. Chcę w ten sposób zobrazować sytuacje, w której podczas gdy postać ludzka zostaje napełniona miską ryżu (swoją zapłatą za wykonanie pracy) w otaczającej nas przestrzeni handlowej ktoś nabywa produkt azjatycki.

28 kwietnia, godz. 12.00 – 18.00

Flow/Przepływ

Łukasz Tursewicz, Ting Tong Chang

cały Poznań

Agnieszka Szablikowska, koordynatorka projektu:
Projekt „Flow/Przepływ” to niecodzienna podróż. Granice – wyznaczane między tym co „wschodnie”, a „zachodnie”, zarówno w sensie geopolitycznym, oddzielającym Azję i Europę jak i w kontekście kulturowym i mentalnym staną się tematem i celem wyprawy.
Płynność granic mająca miejsce w zglobalizowanym świecie szybkiej komunikacji i informacji doprowadza do zatarcia różnic i podobieństw, jakie funkcjonują pomiędzy szeroko pojętą kulturą wschodu i zachodu. Uwarunkowany historycznymi losami naszego Państwa, mit Polski jako przedmurza Europy spowodował, iż Polacy widzieli siebie jako obrońców Europy przed wpływami wschodniej „dziczy”. Z drugiej strony coraz częściej Polska jawi się jako zaścianek Europy – państwo nietolerancyjne, prowincjonalne a co za tym idzie niezbyt atrakcyjne dla potencjalnego gościa.
W każdym polskim mieście można znaleźć miejsca graniczne, które są na styku dwu światów, w których historia spotyka się z przyszłością, tradycja z nowoczesnością, a wschód z zachodem. W takie miejsca zabierze nas mieszkający w Poznaniu artysta Łukasz Trusewicz, który poprzez swoje akcje nawiąże do własnego, zapośredniczonego przekazu rozumienia azjatyckości. Drugi z zaproszonych artystów Ting-Tong Chang pochodzi z Tajwanu, jednak mieszka w Londynie. W zainicjowanym przez siebie działaniu twórca odwoła się do płynności granic we współczesnej kulturze, które często zależą od sytuacji powstałych w wyniku ślepego przypadku. Marzenie o świecie płynnych granic i nie regulowanym przepływie danych i informacji może jednak zamienić się w koszmar i niczym w filmie Kieślowskiego „Przypadek” zakończyć się dążącym do destrukcji katastrofalnym scenariuszem.
Obaj artyści w swoich działaniach odniosą się do własnego rozumienia pojęcia Flow/Przepływ w kontekście granic współczesnego świata. Platformą łączącą akcje obu twórców będzie autokar, który początkowo pokona drogę pomiędzy kilkoma miejscami kolejnych akcji Łukasza Trusewicza a ostatecznie stanie się przedmiotem oraz miejscem działania Ting-Tong Changa angażując również samych uczestników podróży.

16-17 maja

Made in China: (pierwsze przejście)

Max Skorwider, Maciej Kurak

Akcja artystyczna zatytułowana Made in China autorstwa duetu artystycznego Galeria Niewielka (Maciej Kurak i Max Skorwider) stanowi satyryczny komentarz do globalnych uwarunkowań współczesności na gruncie gospodarki i komunikacji. Artyści dokonali przeróbki samochodu produkcji azjatyckiej (Tico marki Daewoo), wykorzystując jego karoserię jako podstawę dla lektyki. Sposób jego opracowania przypomina jednak bardziej luksusowe przedmioty zbytku niż „tanie” produkcje dalekowschodnie.
Lektyka wykonana z karoserii azjatyckiego auta, które otrzymało nowy wizerunek zbytkowego gadżetu staje się więc kompaktowym symbolem opisanych powyżej procesów polityczno-ekonomicznych. Takie jej rozumienie dopełnia miejsce i sposób prezentacji opisanej pracy. Miejscem prezentacji lektyki są ulice Poznania w godzinach szczytu, w miejscach w których tworzą się regularnie gigantyczne korki. Zasiadający w niej azjatycki turysta fotografujący miejskie widoki mimo „prymitywnego” środka transportu przemieszcza się szybciej niż kierowcy nowoczesnych aut poruszający się po zatłoczonych ulicach. Akcja artystyczna „made in China” stanowi zatem metaforę powszechnej dziś „dyslokacji” nawyków kulturowych, które przemieszczają się wraz z wymianą towarów. Zdziwienie jakie wywołuje luksusowa lektyka na ulicach Poznania uświadamia dystans pomiędzy wschodem i zachodem towarzyszący ich postępującemu (pozornemu?) zbliżeniu.

18 maja-7 lipca

Made IN

Maria Szydłowska

Stary Rynek

Problematyka mojego projektu dotyczy relacji międzykulturowych. Praca będzie przedstawiać figurkę Matki Boskiej (w bardzo klasycznym przedstawieniu), która zbudowana zostanie z bardzo różnych elementów, jako pewnego rodzaju kolaż z przedmiotów codziennych, produkowanych w Chinach. Figura (około 1,20m) przy bliższym oglądzie zdradzać będzie swoją materialność. Zastanawia mnie na ile silny wpływ na polską tożsamość kulturową (gdzie silnie zakorzeniony jest kult maryjny) ma chińska produkcja masowa. Za jej pomocą stwarzamy przedmioty użytkowe, którymi otaczamy się codziennie, a które kojarzone są z „polskością”. Chciałabym poruszyć także problem wiary w ogóle, a dokładniej praktyki wiary, która towarzyszyć powinna wierzącym w każdym, najbardziej przyziemnym aspekcie życia. Tytuł „made IN” nawiązuje do metek, napisów na produktach (made in China),  ale także zwraca się ku wnętrzu człowieka i jego głęboko zakorzenionej religijności, której istota znajduje się po za sferą katolickiego handlu.

24-25 maja

Network

Szymon Kabała, Mateusz Marchwicki

Dworzec PKP

Network to interaktywna instalacja multimedialna sterowana przez publiczność za pomocą ruchu dłoni. Trójwymiarowa struktura zainspirowana formą kontynentu Eurazjatyckiego, w której każdemu elementowi odpowiada dźwięk regionalnego instrumentu. Poprzez ruch dłoni widzowie mogą zagrać na eurazjatyckiej instalacji audiowizualnej, komponując na żywo utwór złożony z dźwięków obu kontynentów. Całości kompozycji towarzyszy animowana ilustracja połączeń pomiędzy danymi „regionami-instrumentami”. Inspiracją jest globalna sieć, w której mieszkańcy z różnych zakątków świata łączą się w sieci mimo różnic kulturowych. Ascetyczny charakter wizualizacji, wraz z minimalistyczną muzyką z pojedynczych dźwięków wprowadza w medytacyjny stan.
Projekt porusza się w płaszczyznach abstrakcji, muzycznej i wizualnej. Charakter nadaje jedynie forma struktury/rzeźby i barwa dźwięków. Odbiorcą będzie każdy kto zaangażuje się w interakcję. Istotą jest komponowanie połączeń dźwięków i form wizualnych z różnych zakątków Eurazji.

30 maja

Made in China: (drugie przejście)

21-23 czerwca

import/eksport

Tomasz Koszewnik, Katarzyna Postaremczak, Daniel Koniusz

park Wilsona

Celem artystów jest nałożenie zapisu tkanki dźwiękowej miasta Urumqui uznawanego za geometryczny środek Azji na sferę dźwięków europejskiego Poznania. Praca mówi o nieuchronnym procesie nawarstwiania kulturowej ikono- i audiosfery. Rezultatem jest wskazanie procesu przenikania się kultur jako wehikułu kształtującego wielokulturową, coraz bogatszą tożsamość społeczeństw XXI wieku.

Czytaj także:
Azjatycki festiwal Malta 2012

Co ma wspólnego Poznań z Azją? - Okaże się, że Azja jest bardzo blisko nas - zapewniają organizatorzy festiwalu Malta.

Koncert: Faith No More zagrają w Poznaniu na Malcie!

Legendarny kalifornijski zespół w lipcu wystąpi nad Jeziorem Maltańskim na jedynym koncercie w Polsce.



**

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Instahistorie z VIKI GABOR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto