Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fundusze Europejskie. Kolej metropolitalna ruszyła, teraz wypięknieją dworce

Monika Kaczyńska
Poznańska Kolej Metropolitalna docelowo będzie obejmowała 9 linii łączących Poznań z miejscowościami w promieniu około 50 km
Poznańska Kolej Metropolitalna docelowo będzie obejmowała 9 linii łączących Poznań z miejscowościami w promieniu około 50 km Waldemar Wylegalski
Fundusze Europejskie. W niedzielę - 10 czerwca pierwsi pasażerowie wsiedli do pociągów Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Teraz jest szansa, by nowe oblicze zyskały dworce kolejowe. W ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014 + ogłoszono konkurs na projekty przewidujące m.in. ich renowację i rewitalizację.

Fundusze Europejskie.

Kolej Metropolitalna to przedsięwzięcie współfinansowane przez samorząd województwa wielkopolskiego i gminy, przez które przebiegają szlaki kolejowe. Obecnie w przedsięwzięciu bierze udział 26 gmin, województwo wielkopolskie oraz stowarzyszenie Metropolia Poznań.

Poza granice metropolii
Pierwszy etap - uruchomiony obecnie - obejmuje 4 linie kolejowe łączące Poznań Główny z Wągrowcem, Grodziskiem Wielkopolskim, Jarocinem i Nowym Tomyślem.

Kolejne pięć linii będzie uruchamianych sukcesywnie do 2021 roku.

Kolejne pociągi pojadą do Rogoźna, Wrześni, Kościa- na, Szamotuł (Wronek) i Gniezna. Nastąpi to po ukończeniu prac remontowych na liniach kolejowych, łączących Poznań z tymi miejscowościami.

Możliwe jednak, że trasy Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą się wydłużały, bo zainteresowanie gmin, także tych położonych już poza obszarem metropolitalnym Poznania jest ogromne.

Ponieważ Poznańska Kolej Metropolitalna ma być częścią sprawnego, bardziej ekologicznego systemu transportowego, stacje na jej trasie będą węzłami przesiadkowymi. Łącznie będzie ich 55 . Inwestycje związane z ich tworzeniem (w tym m.in. z budową parkingów dla samochodów i rowerów, dróg dojazdowych, ścieżek rowerowych) to koszt 700 mln zł. 65 proc. tej kwoty wyniosło dofinansowanie z funduszy europejskich.

Poznańska Kolej Metropolitalna jest obsługiwana przez Koleje Wielkopolskie - spółkę województwa. Na trasie PKM kursują nowoczesne szyno-busy, część z nich została kupiona specjalnie na potrzeby PKM.

Nowe oblicze dworców
Stan linii kolejowych, częstotliwość kursowania pociągów i wygoda samej podróży to bardzo istotne kwestie przy podejmowaniu decyzji o wyborze środka lokomocji. Ale nie mniej ważny jest stan infrastruktury dworcowej. Jeśli na dworcu można wygodnie kupić bilet, schronić się przed deszczem w oczekiwaniu na pociąg, a także w pobliżu wygodnie zaparkować samochód lub rower argumentów za podróżą pociągiem przybywa. Dla gmin, które często stały się właścicielami obiektów dworcowych ich remont i utrzymanie w takim stanie, by zachęcały do korzystania bywa wyzwaniem.

W konkursie na projekty w ramach Poddziałania 5.2.1 „Modernizacja regionalnego układu kolejowego oraz poprawa stanu infrastruktury dworcowej” o unijne wsparcie mogą się starać jednostki samorządu terytorialnego i ich związki. Inne podmioty , które mogą złożyć wnioski w konkursie to te zarządzające nieruchomościami kolejowymi i liniami kolejowymi, a także te świadczące przewozy pasażerskie koleją w imieniu samorządu województwa.

Do podziału jest 15 milionów złotych. Maksymalne dofinansowanie może wynieść 85 proc. kosztów kwalifikowalnych projektu.

- Ich przedmiotem może być budowa, modernizacja, rehabilitacja i rewitalizacja kolejowej infrastruktury dworców i przystanków kolejowych poza Transeuropejską Siecią Transportową (TEN-T) - informuje Beata Szkudlarek, kierownik oddziału w Departamencie Wdrażania Programu regionalnego. - Istotne jest, że obiekty, w których prace będą przedmiotem projektu muszą pełnić funkcję dworca lub przystanku kolejowego - dodaje.

To nie pierwszy konkurs na rewitalizację obiektów dworcowych. W poprzednim, ogłoszonym w ubiegłym roku, do dofinansowania zostały wybrane projekty Gołańczy, Murowanej Gośliny i Czerwonaka.

Czas Naboru - co, Gdzie, Kiedy

Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania 5.2.1 „Modernizacja regionalnego układu kolejowego oraz poprawa infrastruktury dworcowej” należy wypełnić on-line i wysłać w formie elektronicznej w Lokalnym Systemie Informatycznym (lsi.wielkopolskie.pl) od 29 czerwca, godziny 7.30 do 20 lipca, godziny 15.30. Przygotowywanie wniosków możliwe jest już od 29 maja.

W ciągu pięciu dni od przesłania dokumentacji elektronicznie trzeba złożyć ją w wersji papierowej osobiście w Punkcie Naboru Wniosków Urzędu Marszałkowskiego przy al. Niepodległości 34 w godzinach od 7.30 do 15.30 lub wysłać pocztą bądź kurierem na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu
Departament Wdrażania Programu Regionalnego
al. Niepodległości 34
61 -714 Poznań

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto