Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gimnazjaliści nie będą się uczyć o drugiej wojnie światowej

Lucyna Jadowska
Lucyna Jadowska
Powód? Nowy program nauczania od 2012 roku, który ma za zadanie poprawić poziom wiedzy uczniów.

Od 2012 roku uczniowie nie będą przerabiać całej historii po kolei: w podstawówce, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. Przedmiot zostanie podzielony na trzy części, które będą realizowane na kolejnych etapach edukacji.

Edukacja uczniów podstawówek zakończy się na omówieniu Konstytucji 3 maja. Gimnazjaliści swoją przygodą zakończą na pierwszej wojnie światowej. Nauka historii w liceum rozpocznie się od historii współczesnej, która do tej pory zdaniem profesor Jolanty Choińskiej-Miki, współautorki wprowadzanych przez MEN zmian, była zaniedbywana.



Sprawdzian szóstoklasisty 2011: poćwicz przed egzaminem

- Formuła trzykrotnego powtarzania podobnego zakresu treści ma mankamenty - informuje prof. Choińska-Mika. - Nauczyciel musi uczyć w pośpiechu, bardzo często omawia poważne i skomplikowane zjawiska pobieżnie i zmuszony jest do selekcji materiału. Ofiarą takich złych zabiegów pada najczęściej historia najnowsza. Zespół przygotowujący nową podstawę programową chciał sprawić, by historia współczesna była nauczana we wszystkich szkołach, a nie tylko w niektórych.

Jak na nową podstawę programową reagują wrocławscy nauczyciele? Z reguły popierają zmiany, które chce wprowadzić MEN, choć pojawiają się opinie podważające nowe rozwiązania - głównie chodzi tu o brak powtórek przerabianego materiału.

uczeńnauka

- Wszystkie tematy z historii były powtarzane i dzięki temu mogły one zostać utrwalone przez uczniów - mówi Anna Wyczlińska, wicedyrektor i nauczycielka historii z Gimnazjum nr 13 we Wrocławiu. - Z drugiej strony, teraz nauczyciele będą uczyć historii chronologicznie. Do tej pory przeskakiwali z epoki na epokę i czasami trudno było się zorientować, co przynależy do danego okresu. Zdarzały się kwiatki, jak nazwanie Wisławy Szymborskiej człowiekiem renesansu. Myślę, że teraz się to zmieni.

Anna Wyczlińska cieszy się również z wprowadzenia osobnego egzaminu z historii na koniec gimnazjum. Do tej pory z tego przedmiotu były dwa lub trzy pytania, od nowego roku gimnazjaliści będą musieli zmierzyć się z testem złożonym z dwudziestu pytań.


Próbny egzamin gimnazjalny 2010 z Operonem - arkusze, pytania, odpowiedzi

Sławomir Milczarek, nauczyciel z I LO we Wrocławiu na zmiany, które zostaną wprowadzone przez MEN, reaguje pozytywnie.

- Po reformie uczniowie będą mieli w końcu szanse na poznanie historii XX wieku - mówi Milczarek. - Bardzo często nie mamy czasu na przerobienie drugiej wojny światowej, nie wspominając już o historii współczesnej. Teraz jest szansa, żeby ten materiał gruntownie przerobić. Z drugiej strony, uczniowie nie będą powtarzać raz przerobionego materiału i nie będą mogli go sobie utrwalić. Jednak czy nowy program się sprawdzi, przekonamy się w praktyce.

Uczniowie wrocławskich szkół nie cieszą się z planów ministerstwa. Powód? Kolejna reforma programowa to nowe podręczniki i kolejne wydatki.

- Może i pomysł reformy programowej jest dobry, ale rodzice nie będą zachwyceni, gdy dowiedzą się, że potrzebne mi są nowe podręczniki - mówi Marta Piotrowska, gimnazjalistka z Wrocławia. - Poza tym nie lubię za bardzo historii i nie będą szczęśliwa, kiedy z tego przedmiotu będzie osobny egzamin.


Czytaj też:
Ferie 2011 we Wrocławiu Zmień swoje drogowe miasto Photo Day - serwis
Kąpieliska i baseny we WrocławiuRozkład jazdy MPK WrocławDzieje się we Wrocławiu

Opublikuj materiał i wygraj nawet 500 zł!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto