18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Grunwaldzka - Modernizacja ulicy i torowiska. Film

Katarzyna Fertsch
Obecnie w nocy na pętlach stoi prawie 30 tramwajów. Dotychczas były garażowane w zajezdni przy Gajowej, jednak MPK musiało ją opuścić. Latem do tych tramwajów mogą dołączyć kolejne: podczas remontu ronda Jeziorańskiego i torowiska na ulicy Grunwaldzkiej nie będzie dojazdu do torów odstawczych przy Budziszyńskiej. MPK będzie musiało znaleźć miejsce na noc dla prawie 50 innych tramwajów.

– Postaramy się, żeby ulica Grunwaldzka była nieprzejezdna dla tramwajów jak najkrócej – zapewnia Zbigniew Rusak, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Tramwaje, podobnie jak w latach 80., będą więc stały na wydzielonych torowiskach, pętlach czy rondach.

Remont ronda Jeziorańskiego i modernizacja pierwszej części torowiska rozpocznie się latem. Pierwszy etap to odcinek od ronda do hotelu Sheraton. On nie jest zagrożony.

Zobacz film Torowiska do remontu - film

– W przeciwieństwie do drugiego etapu modernizacji, czyli od Junikowa do ulicy Smo-luchowskiego – twierdzi Andrzej Nowakowski, prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, która odpowiada za inwestycje. – Mam nadzieję, że radni miejscy przeznaczą na ten cel pieniądze.

Drugi etap, oprócz remontu torowiska i wybudowania na Junikowie dworca dla autobusów podmiejskich, zakłada przebudowę ulicy do dwupasmowej. Dzisiaj w tym miejscu tworzą się korki, gdy jezdnia się zwęża. Aby można było ogłosić przetarg, spółka musi dysponować kwotą 34 mln zł.

– Może się okazać, że zgłosi się firma, która wykona te roboty taniej. Musimy mieć jednak zabezpieczoną taką kwotę – twierdzi Nowakowski.
Drugi etap modernizacji Grunwaldzkiej i związane z tym poszerzenie ulicy, wymagało wyprowadzenia kilku rodzin (pięć domów będzie musiało zostać zburzonych). Andrzej Nowakowski jest zadowolony z przebiegu negocjacji.

– I jesteśmy wdzięczni mieszkańcom, że chcieli z nami rozmawiać i szukać kompromisu – mówi.
500 dni do Euro 2012 stało się okazją do podsumowania dotychczasowych przygotowań. Jak zapewnia Rusak, jest dobrze.
– Poznaniacy wytykają nam, że nic się nie dzieje, że nie ruszyła jeszcze żadna budowa – mówi. – Ale przez te 1,5 roku wykonaliśmy naprawdę sporo. Zawsze przed rozpoczęciem budowy trzeba przygotować projekty, zdobyć pozwolenia.

Optymistycznie do przygotowań podchodzi także prezes Nowakowski. Jego zdaniem, zdążymy zarówno z wydłużeniem trasy „pestki” do Dworca Zachodniego, jak i z budową trasy tramwajowej na Franowo (to około 2 kilometrów torów). Nie wszystko przebiega jednak zgodnie z planem.

– Kilka firm zaskarżyło przetarg do Krajowej Izby Odwoławczej twierdząc, że przewidziany przez nas termin na budowę jest za krótki. Jednak KIO protesty odrzuciła – podkreśla Nowakowski.

Spółka założyła, że budowa nowej trasy potrwa 12 miesięcy. Tymczasem wykonawcy twierdzą, że nie uda się tego zrobić w czasie krótszym niż 16 miesięcy. Mimo że protesty zostały odrzucone, wykonawcy mogą zrezygnować w dalszym udziale w przetargu i nie złożyć ofert końcowych.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto