Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Historyczny przełom na obwodnicy Wrocławia. Most Alei Wielkiej Wyspy połączył dwa brzegi rzeki [ZDJĘCIA]

Jarosław Jakubczak
Jarosław Jakubczak
Mało kto wie, że obwodnica śródmiejska Wrocławia, która ma opleść miasto ze wszystkich stron, może być najdłużej budowaną drogą na świecie! Właśnie nastąpił historyczny przełom na budowie tej trasy.
Mało kto wie, że obwodnica śródmiejska Wrocławia, która ma opleść miasto ze wszystkich stron, może być najdłużej budowaną drogą na świecie! Właśnie nastąpił historyczny przełom na budowie tej trasy. Jarosław Jakubczak/ Polska Press
Ta trasa była planowana już ponad 100 lat temu i może być najdłużej powstającą drogą na świecie. Most Wschodni na budowie długo wyczekiwanej dla kierowców Alei Wielkiej Wyspy - ważnego fragmentu obwodnicy śródmiejskiej Wrocławia, połączył właśnie dwa brzegi nad Odrą. To historyczny moment. Dlaczego? Przeczytajcie poniżej i zobaczcie najnowsze zdjęcia.

Chociaż konstrukcja mostu połączyła właśnie dwa brzegi rzeki Odry, nie oznacza to, że most jest już gotowy. Zakończenie budowy kolejnej części tzw. obwodnicy śródmiejskiej Wrocławia, czyli Alei Wielkiej Wyspy z dwoma mostami nad Odrą i Oławą planowane jest na 2023 rok. I choć na chwilę obecną jest to wprawdzie symboliczny, to jednak bardzo ważny historycznie moment. Dlaczego?

Mało kto wie, że obwodnica śródmiejska Wrocławia, która ma opleść miasto ze wszystkich stron, może być najdłużej budowaną drogą na świecie.

Pierwsze, konkretne plany powstania tej trasy sięgają ponad stu lat wstecz. W 1921 roku ówczesny miejski radca budowlany, naczelny architekt niemieckiego Breslau - Max Berg, rozpisał konkurs urbanistyczny na plan rozwoju całego miasta. Jednym z kluczowych założeń tego planu, była budowa trasy, która połączy okolice dzisiejszego węzła w Bielanach Wrocławskich, przecinając ul. Krakowską, rzeki Oławę i Odrę z Kowalami- przypominał jeszcze przed rozpoczęciem budowy AWW prof. Tomasz Ossowicz- urbanista i wieloletni szef Biura Rozwoju Wrocławia.

Ostatni etap przed rozpoczęciem budowy AWW, gdy długoletnie plany zaczęły nabierać w końcu konkretów, też nie był prosty. Budowę próbowali zatrzymać ekolodzy i społecznicy reprezentujący część mieszkańców Wielkiej Wyspy.

700-metrowej długości most Wschodni nad Odrą, to jedno z najbardziej skomplikowanych zadań inżynieryjnych na budowie AWW. Przeprawa powstaje tak zwaną metodą nawisową, umożliwiającą budowę mostu bez podparcia. Metoda ta polega na wstawianiu kolejnych elementów mostu za pomocą ważących 70 ton, konstrukcji na elementach startowych. Prace trwają równolegle po północnej (od strony Wielkiej Wyspy) i południowej (od strony ul. Międzyrzeckiej) stronie rzeki. Dzięki tej metodzie prac, ruch statków na rzece może odbywać się bez przeszkód.

Most nad Odrą połączy się z wiaduktem drogowym. Tutaj postępy prac też już są na zaawansowanym etapie. Olbrzymią konstrukcję wiaduktu można podziwiać już od dłuższego czasu.

Drugi most nad rzeką Oławą na AWW będzie o połowę krótszy i będzie miał 350 m długości. Tam też prace są już na zaawansowanym etapie. Na placu są już stalowe konstrukcje nowej przeprawy.
Długość AWW będzie miała łącznie 3,4 kilometra. Nowa trasa połączy obwodnicę śródmiejską przy wiadukcie na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i ul. Krakowskiej, z al. Mickiewicza na Wielkiej Wyspie. Powstanie 12,5 km chodników i ścieżek rowerowych. Koszt inwestycji to 234 miliony złotych.

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Historyczny przełom na obwodnicy Wrocławia. Most Alei Wielkiej Wyspy połączył dwa brzegi rzeki [ZDJĘCIA] - Gazeta Wrocławska

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto