Hokej - Czy sukces sportowy można przełożyć na finansowy?

Jacek Pałuba
Takich radości hokeistów i kibiców podczas mistrzostw świata w Poznaniu było wiele
Takich radości hokeistów i kibiców podczas mistrzostw świata w Poznaniu było wiele M. Zakrzewski
Mistrzostwa świata w hokeju halowym, jakie odbyły się w obiektach Międzynarodowych Targów Poznańskich, przeszły już do historii. Od poniedziałku 14 lutego 2011 roku, hokejowe środowisko w naszym kraju wróciło do codzienności.

Poznańska impreza okazała się sukcesem organizacyjnym, który w ogromnym stopniu wzbogacił też sukces sportowy. I to nie tylko srebrny medal polskich hokeistów (trzeci w historii), ale też piąta lokata kobiet, które debiutowały w tej imprezie. Kolejny sukces turnieju, to duża liczba kibiców, którzy przez kilka dni oglądali najlepszych hokeistów świata, ale też wspaniale dopingowali nie tylko biało-czerwonych.

Faktem jest, że hokej na trawie nie może dorównać popularnością w naszym kraju piłce nożnej, siatkówce, koszykówce, piłce ręcznej czy żużlowi. A jednocześnie można zapytać, która krajowa dyscyplina tak regularnie przynosi medale największych imprez międzynarodowych - mistrzostw świata czy Europy. W ostatniej dekadzie tylko hokej na trawie i jeszcze piłka ręczna czy siatkówka.

Ale nawet zdobycie największych laurów nie zapewnia sukcesów finansowych i organizacyjnych. Dobrze to wiedzą wszyscy ludzie związani z polskim hokejem na trawie. Czy impreza zorganizowana w Poznaniu może to zmienić?

Nie ulega wątpliwości, że pod koniec poprzedniego tygodnia i wczoraj większość mediów (ale na pewno nie wszystkie), zauważyło w swoich relacjach hokej halowy. Praktyka z lat poprzednich, kiedy hokeiści zdobywali srebrne medale w hali w 2003 i 2007 roku, czy występowali w turnieju olimpijskim w Sydney 2000, pokazuje jednak, że o regularną obecność hokeja w mediach jest bardzo trudno. Euforia po sukcesach trwała krótko (nawet prezydent RP spotykał się z hokeistami). Zaraz potem hokejowe środowisko wracało do szarej codzienności - braku chętnych do współpracy sponsorów i środków finansowych, które tak naprawdę pozwalały przetrwać kolejne miesiące. Jednego tylko właściwie nie brakowało - zapału, zaangażowania i miłości do tej dyscypliny ludzi, którzy hokej na trawie chcieli i chcą nadal uprawiać.

Trzeba się zgodzić z tezą, że Polska to nie Holandia, Niemcy, Anglia czy Hiszpania, gdzie hokej na trawie uprawiają miliony ludzi na tysiącach obiektów ze sztuczną nawierzchnią. W kraju nad Wisłą i Odrą w hokeja gra kilka tysięcy ludzi, a podobnych boisk jest dzisiaj nieco ponad dziesięć i trudno oczekiwać, że szybko to się zmieni na lepsze. Nie ulega jednak wątpliwości, że nawet dla takiego środowiska powinny się znaleźć środki na odpowiednie funkcjonowanie.

Oczywiste jest, że nigdy nie będą to pieniądze takie jak choćby w futbolu, siatkówce czy koszykówce. Hokej na trawie takich środków nie potrzebuje. Ale ważne jest, aby potencjalni sponsorzy zrozumieli, że to też dyscyplina sportowa, która daje możliwości rozwoju nie tylko fizycznego, sporej części społeczeństwa. Ludzie uprawiający hokej, na co dzień normalnie pracują, mają rodziny i znajdują czas na treningi. Nie są w ogóle zmanierowni pieniędzmi, jakie funkcjonują nie tylko w futbolu.

Halowe mistrzostwa świata zakończyły się sukcesem sportowym i organizacyjnym, a środowisko hokejowe wraca do codzienności. W nadchodzący weekend poznański Grunwald będzie walczył w finale Klubowego Pucharu Europy. Potem jeszcze finał mistrzostw Polski w Pile. Czy hokej znowu będzie na czołówkach mediów? Obawiam się, że długo znowu nie.

FLESZ: Nowe dyscypliny na igrzyskach w Tokio

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3