Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kierowcy MPK jak Chuck Norris

Zenon Zabawny
Zenon Zabawny
Pracownicy MPK przechodzą szkolenie w zakresie walki w bliskim kontakcie. Ma to im pomóc w starciach z agresywnymi pasażerami, do których dochodzi w autobusach i tramwajach.

- W skali roku odnotowujemy kilkadziesiąt przypadków tak agresywnego zachowania pasażerów, że konieczne jest wezwanie policji. Rekordowy pod tym względem był rok 2006, kiedy odnotowaliśmy ok. 40 takich przypadków – wyjaśnia Adam Pelant z Biura Promocji MPK. Najczęściej dochodzi do nich w autobusach nocnych oraz na liniach oddalonych od centrum.
- Najgorsze, że panuje u nas znieczulica. Inni pasażerowie nie reagują kierowca musi sobie sam poradzić – zauważa Pelant.

Grzegorz Łukomski – kierowca autobusu z długoletnim stażem nie raz miał do czynienia z agresywnymi pasażerami.
- Pod koniec lutego podczas kursu zwróciłem uwagę jednemu z pasażerów, że w autobusach obowiązuje zakaz spożywania alkoholu. Wywiązała się szamotanina, w wyniku której zostałem uderzony butelkę w głowę. Pomógł mi wtedy podinspektor Henryk Gabryelczyk, który akurat jechał ze mną autobusem – opowiada kierowca. – Po tym zdarzeniu pan podinspektor zapytał mnie, czy przechodzimy kurs samoobrony. Gdy powiedziałem, że nie, odpowiedział: „No to przejdziecie”.

W pilotażowym kursie wzięło udział 11 kierowców i motorniczych (w tym dwie panie).
- Podczas szkolenia uczyliśmy, jak minimalizować agresję osób będących np. pod wpływem alkoholu albo chorych psychicznie. Czasem jednak rozmowa nie wystarczy i dochodzi do napaści na kierowcę lub innych pasażerów. Dlatego uczyliśmy też podstawowych chwytów obronnych i walki w bliskim kontakcie – wyjaśnia Gabryelczyk.
Kierowcom i motorniczym pomaga też technika. Większość nowych pojazdów jest wyposażona w monitoring oraz system sygnalizacji, który przekazuje informacje o niebezpiecznym zdarzeniu do centrali.

Program szkolenia ma być kontynuowany i objąć również kontrolerów biletów, którzy najczęściej spotykają się z agresywnym zachowaniem pasażerów. W szkoleniu pracowników MPK mają pomóc oficerowie GROM-u, którzy pokażą chwyty szczególnie przydatne w samoobronie w niewielkiej przestrzeni, jakim jest wnętrze autobusu czy tramwaju.


 

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto