Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koleją dużych prędkości pojedziemy w 2020 r.?

Justyna Laskowska
Justyna Laskowska
Z Poznania do Krakowa w trzy godziny? To już niemal pewne. ...
Z Poznania do Krakowa w trzy godziny? To już niemal pewne. ... PLK SA
Z Poznania do Krakowa w trzy godziny? To już niemal pewne. Właśnie rozpoczęły się konsultacje w sprawie kolei dużych prędkości.

W środę w Urzędzie Wojewódzkim odbyły się konsultacje dotyczące przebiegu korytarzy linii dużych prędkości przez Wielkopolskę. W konsultacjach uczestniczyli m.in. samorządowcy z Wielkopolski, przedstawiciele Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego, wykonawcy opracowania studium wykonalności linii dużych prędkości oraz Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.

- To są konsultacje organizowane przez studium wykonalności, które jest zobowiązanie do przeprowadzenia takich konsultacji w różnych środowiskach przed przygotowaniem całościowego studium – wyjaśnia wicemarszałek. - Zresztą domagaliśmy się jako województwo, by również u nas miało to miejsce. Nie ukrywam, że z ciekawością czekam na to, co dzisiaj zostanie zaprezentowane.

Kolej dużych prędkości ma łączyć Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Torowisko na całej trasie ma być bezkolizyjne i ogrodzone siatką, by zwiększyć bezpieczeństwo. Pociągi mają na nim osiągać prędkość nawet 350 km/godz. Trasę z Poznania do Warszawy będzie można pokonać w nieco ponad półtorej godziny! Jak przyznaje marszałek, przed budową linii dużych prędkości należy zastanowić się, którędy tak naprawdę ma ona przebiegać.

Schemat sieci KDP - wizja na 2020 r.

- W tej chwili są dwa aspekty dyskusyjne, czy ta linia powinna być bardziej odgięta na południe naszego regionu, czy przebiegać bardziej częścią północną, powyżej zbiornika Jeziorsko czy poniżej – wyjaśnia Jankowiak. - To ma ogromne znaczenie przede wszystkim dla Poznania, bo od tego będzie zależeć, czy do Poznania będzie bliżej czy dalej. Poza tym musimy uwzględnić obszary przyrodnicze, więc to jest bardzo skomplikowana kwestia.

Oczywiście wszystkich tych problemów podczas jednych konsultacji nie da się omówić i rozwiązać.
- Jeszcze cały szereg miesięcy pracy przed nami. Wykonanie studium będzie trwało cały 2011 rok, a więc końcowe rezultaty będą znane nie prędzej jak w drugiej połowie tego roku – mówi wicemarszałek. – Dzisiaj ustaliliśmy, że odrzucamy propozycję stworzenia węzła w okolicach Sieradza, bo chcemy, żeby punkt rozwidlenia przebiegał w okolicach Ostrowa i Kalisza.

Czasy przejazdów (czerwonym kolorem zaznaczono planowany czas połączeń w 2020 r.)

Kolejne konsultacje odbędą się za miesiąc. Jeżeli prace będą szły zgodnie z planem, budowa nowej linii rozpocznie się w 2014 roku, a podróżować nią będzie można w 2020 roku. Przebudowie ulegną także dworce we Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie i Katowicach. W Łodzi zostanie wybudowany dworzec podziemny wraz z tunelem pod centrum miasta.

Czytaj także:

Kolej Dużych Prędkości dla Poznania coraz wolniejsza


Wg najnowszego projektu linia Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Poznania ma przebiegać na południe od Kalisza, czyli do stolicy pojedziemy dłużej.

Będzie szybka kolej z Poznania do Warszawy!

Pociągi jeżdżące z Poznania do Warszawy z prędkością 350 km/godz. i to już za 9 lat - to nie fantazje ani bajki, tylko realne plany. Szczegóły właśnie ustalono na spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim.



**

**

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto