Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejny miesiąc spadku wpływów ze sprzedaży biletów ZTM

Zenon Zabawny
Zenon Zabawny
Mimo styczniowej podwyżki w czerwcu po raz kolejny zanotowano ...
Mimo styczniowej podwyżki w czerwcu po raz kolejny zanotowano ... archiwum/Zenon Kubiak
Mimo styczniowej podwyżki w czerwcu po raz kolejny zanotowano spadek wpływów ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Dużo mniej sprzedano biletów jednorazowych.

Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania co miesiąc podsumowuje sprzedaż biletów komunikacji miejskiej. Z najnowszego opracowania wynika, że w czerwcu 2013 r. sprzedano bilety za 470 tysięcy złotych mniej niż rok temu, pomimo że w międzyczasie doszło do kolejnej podwyżki cen, której celem było zwiększenie przychodów ze sprzedaży biletów.

Co ciekawe, łączny czas obowiązywania wszystkich sprzedanych biletów był w czerwcu wyższy o 2,8 proc. niż przed rokiem. Skąd zatem te różnice?

„W czerwcu 2012, z powodu wcześniejszego zakończenia roku szkolnego i akademickiego (przesunięcie ze względu na Euro 2012), część osób zrezygnowała z zakupu sieciówki lub liniówki na ten miesiąc” – czytamy w raporcie IdP. – „W tym roku, gdy zajęcia w szkołach trwały właściwie do końca czerwca, a na uczelniach do połowy miesiąca, zdecydowanie więcej młodych ludzi wykupiło bilety długookresowe niż rok temu. [...] Należy też zaznaczyć, że czerwiec 2012 był pierwszym miesiącem po podwyżce, a więc już zanotował spadek w porównaniu do lat wcześniejszych. Także, w związku z Euro, mieszkańcy sąsiadujący ze strefą kibica oraz stadionem mogli za darmo poruszać się komunikacją miejską”.

Na dodatek obecnie bilety 15-minutowe i półgodzinne są w godzinach szczytu ważne dłużej (25 i 45 minut), czyli pasażerowie potrzebują kupować ich mniej niż w czerwcu 2012 r. W minionym miesiącu sprzedano ich łącznie o 23 proc. mniej (812 tysięcy sztuk) niż rok wcześniej.

W czerwcu wzrosła za to sprzedaż „sieciówek”. Wszystkich biletów długookresowych sprzedano o 9 proc. więcej, a krótkookresowych nawet o blisko 13 proc. więcej. Nie wyrównało to jednak spadków sprzedaży biletów jednorazowych.

„To już trzeci miesiąc (po wrześniu 2012 oraz maju 2013) ze spadkiem wpływów do budżetu miasta z tytułu sprzedaży biletów” – podsumowują zestawienie członkowie IdP. – „Po raz kolejny dane wskazują, że podwyżki nie spełniły swojej finansowej roli, a kompletną nieodpowiedzialnością było uchwalenie ostatniej podwyżki, która weszła w życie 1 stycznia br. W naszej opinii następne miesiące przyniosą jeszcze gorsze wyniki”.

Przypomnijmy, że niedawno poznańcy radni sprzeciwili się planowanej na 1 stycznia 2014 r. kolejnej podwyżce cen biletów ZTM.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pomeczowe wypowiedzi po meczu Włókniarz - Sparta

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto