KOMUNIKACJA - Połączenie szynowe z Dworca Letniego na Ławicę zbyt drogie

Robert Domżał
Około 100 milionów złotych potrzeba, by zwiększyć liczbę podróżujących pociągami w obrębie aglomeracji poznańskiej. Wówczas w Poznaniu (kosztem około 60 mln zł) mogłoby zostać uruchomione połączenie z Dworca Letniego na Ławicę.

Pociąg z Dworca Letniego jechałby w kierunku Woli. Na wysokości Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych skierowałby się w stronę ulicy Dąbrowskiego, by dotrzeć do ulicy Przelot. Tam tory się kończą. By dojechać do lotniska konieczna jest budowa około 3 kilometrów torów. Koszt budowy linii szacuje się na około 50 mln zł.

– Żeby ta trasa powstała, trzeba też wznieść nowy łuk na linii kolejowej Poznań-Szczecin w stronę WZMot-ów – mówi Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej.

Podróż z Ławicy do centrum trwałaby nie dłużej niż 20 minut. Przystanki miałyby powstać na Jeżycach, w pobliżu osiedla Lotników i opodal osiedla Bajkowego. Projektanci nie wykluczają przedłużenia linii do Przeźmierowa.

– Pracujemy nad tym projektem od dłuższego czasu. Kluczową sprawą jest liczba pasażerów korzystających z tej linii. Gdyby bazować wyłącznie na podróżnych przemieszczających się z Dworca Letniego na Ławicę, inwestycja nie miałaby żadnych podstaw ekonomicznych. Dlatego zastanawiamy się jak zorganizować przejazd, by zechcieli z niego korzystać również mieszkańcy osiedli znajdujących się w okolicy Ławicy – mówi Marcin Strzelczyk, dyrektor spółki Feroco.
Według inwestora jest to program pilotażowy. Firma nie musi na nim zarobić, ale też nie zamierza doń dokładać.

– To nie jest przedsięwzięcie trudne od strony technicznej. Potrzebne byłoby dofinansowanie ze strony miasta na takiej zasadzie, na jakiej otrzymują je inni przewoźnicy – dodaje dyrektor Strzelczyk.

Żeby połączenie było atrakcyjne dla mieszkańców, w godzinach szczytu powinny kursować trzy pociągi. Z kolei, aby było tanie, między Dworcem Letnim a Ławicą musiałby kursować pojazd lżejszy od szyno-busu. To wiąże się nie tylko z niższą stawką za dostęp do torów i innymi urządzeniami zapewniającymi bezpieczeństwo ruchu. Przez teren lotniska linia biegłaby po ziemi, bo budowa tunelu jest zbyt kosztowna. Pojazd kończyłby bieg 200 m od terminalu, do którego pasażerowie docieraliby zadaszonym ruchomym chodnikiem.

Żeby jednak zwiększyć liczbę podróżujących pociągami do Poznania z okolicznych gmin z obecnych 50 tysięcy dziennie do 100 tys., trzeba poprawić częstotliwość kursowania pociągów. Z takich kierunków jak: Września, Gniezno, Leszno, Oborniki czy Szamotuły składy muszą jeździć co 30 minut. A w gminach, w których powstały nowe osiedla, konieczne są nowe przystanki lub dobry dojazd do dworca kolejowego. Mieszkaniec nie skorzysta z kolei, jeśli przy stacji nie będzie parkingu dla aut, a budynki dworcowe będą (jak jest dziś) zamknięte na głucho.

Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego twierdzi, że w budżecie urzędu nie ma na to pieniędzy i muszą się tym zająć same gminy.
– Jesteśmy gotowi zbudować w Jelonku parking dla osób, które zechcą skorzystać z dojazdu pociągiem, ale nie wiem czy to poskutkuje – mówi Jerzy Świerkowski, wicewójt gminy Suchy Las.

Gmina Murowana Goślina już pięć lat temu zadeklarowała gotowość przejęcia budynków i terenów kolejowych w Łopucho-wie i w samej Murowanej Goślinie. Jak na razie nie udało się tej transakcji sfinalizować, a w efekcie nie ma komu wymienić przepalonej żarówki w pobliżu budynków stacyjnych.

– Wiemy, że jeśli gmina nie zadba o te obiekty, to nikt tego nie zrobi i mieszkańcy nie skorzystają z dworca. Podróż nie może trwać dłużej niż autem, a cena nie może być zbyt wysoka, bo to zniechęci ludzi do takiego podróżowania – mówi Tomasz Łęcki, burmistrz Murowanej Gośliny, który dodaje, że przejęcie kolejowych nieruchomości jest kosztowne.

Flesz - posypały się mandaty, czy też popełniasz ten błąd?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3