– Nim zdecydujemy się czy tym, co chcemy w życiu robić jest poprowadzenie firmy naszych rodziców, musimy odkryć swoje supermoce. Kompetencje i talenty, to jakie mamy predyspozycje naturalne, nabyte na etapie wychowania. Wyboru dokonujemy dopiero na etapie gdy poznamy się - czy wchodzę w rodzinny biznes, czy jednak idę na swoje, zdobywam doświadczenie w koncernie. Każda decyzja niesie za sobą ryzyko ale i sukces – tłumaczyła dr Ewa Więcek-Janka podczas warsztatów poprowadzonych dla sukcesorów.
Kongres Next Generation zgromadził setki sukcesorów z całej Polski, którzy przyjechali, by porozmawiać o sposobach na osiągniecie sukcesu w zmieniającym się otoczeniu biznesu rodzinnego.
Swoją wiedzą i doświadczeniem z uczestnikami kongresu podzielili się także prelegenci i zaproszeni goście. Mikołaj Placek z grupy Oknoplast opowiadał o tym jak zostać liderem innowacji w rodzinnym biznesie. Młody sukcesor z firmy, która przed jego rządami była znana tylko na rodzimym rynku, uczynił największego polskiego eksportera okien z PCV. W trakcie spotkania Mikołaj Placek podkreślał wagę budowania międzynarodowych zespołów, aby zadbać o najwyższą efektywność i najwyższą kreatywność.
Potwierdził to też występ Michała Wojasa z firmy Wojas SA, który planuje otwarcie nowych lokalizacji w Rumunii. Młody następca stawia na e-commerce – zmiana pokoleniowa jest więc szansą na odświeżenie modelu biznesowego. Sukcesor opowiadał więc o tym jak czerpać rzeczywiste zyski z wirtualnych sklepów i dlaczego taki model handlu coraz częściej się opłaca, także w firmach rodzinnych.
Z kolei o 90 - letniej tradycji krawiectwa opowiadał 86-letni Henryk Krupa, który przejął firmę po swoim ojcu. Dziś biznes Krupa & Rzeszutko - krawiectwo miarowe prowadzone jest przez przedstawiciela czwartego pokolenia - Karola Rzeszutko, który nim objął stery w rodzinnej firmie, szukał własnej drogi, pracując w korporacji.
Podczas panelu dyskusyjnego, prowadzący Dariusz Stasik prowokował uczestników kongresu pytaniami, dotyczącymi tego, jak radzić sobie we współpracy z rodzicami. Zagadnienia skłaniały uczestników panelu, by zdradzali kulisy „z życia sukcesora”. Okazuje się, że życie drugiego pokolenia nie jest usłane różami, wymaga ciężkiej pracy, daje jednak dużo satysfakcji i skłania do tego, by sięgać i osiągać więcej.
Każdy z uczestników kongresu Next Generation mógł też wziąć udział w warsztatach kreatywnych, podczas których mógł dowiedzieć się czegoś więcej o finansowych mitach w firmach rodzinnych, dlaczego opłaca się zainwestować w start-up, oraz także o tym jak ważna jest komunikacja.
– Był bardzo duży odzew osób zainteresowanych udziałem w kongresie. Takie warsztaty pozwalają sukcesorom na bezpośrednie rozmowy z ekspertami, bo przecież przykłady sytuacji w firmach rodzinnych uczestnicy znają z własnych doświadczeń. Takie spotkania skłaniają do refleksji, rozmów i wzajemnej wymiany doświadczeń – podkreśliła Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
W kongresie udział wzięło 160 sukcesorów. Druga edycja odbędzie się już za rok, 20 października 2017 roku, także w Poznaniu.
Źródło: Głos Wielkopolski
Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?