Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koniec Poznańskiego Roweru Miejskiego. Co dalej z systemem dróg rowerowych w mieście?

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Poznański Rower Miejski zakończył swoją działalność 30 listopada 2022 r.
Poznański Rower Miejski zakończył swoją działalność 30 listopada 2022 r. Waldemar Wylegalski
Koniec Poznańskiego Roweru Miejskiego: po blisko jedenastu latach funkcjonowania przyczynił się do utworzenia sieci dróg rowerowych i wielkiej popularności rowerów w mieście. Paradoksalnie – to ostatnie stało się jego gwoździem do trumny: rowerzyści zaczęli przesiadać się na własne, a nie wypożyczane rowery…

Poznański Rower Miejski działa od 2012 roku i obejmuje rowery w układzie stacyjnym – czyli 3. generacji, korzystające ze 112 stacji, w których parkuje 996 rowerów - jak i bezstacyjnym, 4. generacji ze 178 miejskimi strefami postoju rowerów. Pojazdów 4. generacji jest 883, w tym 30 rowerów elektrycznych. Taki stan wykazywano w połowie roku, teraz miasto podaje, że w sumie ma 1829 rowerów. Ale rower kończy swoją działalność w ustalonej przez lata postaci i 30 listopada był ostatnim dniem jego funkcjonowania. Jego zadanie – pokazanie, że ten pojazd może być dobrym środkiem transportu w mieście – zostało osiągnięte.

- Poznań ma najwyższy w Polsce zmierzony udział podróży rowerem – zapewnia Zarząd Transportu Miejskiego. - W ciągu kilku lat ruch rowerowy w stolicy Wielkopolski zwiększył się ponad dwukrotnie. Na podstawie danych z liczników rowerowych można oszacować, że przekroczył on już 10% wszystkich podróży po mieście. Do „rowerowej rewolucji” przyczynił się jednak nie tylko ogólnodostępny system PRM, ale także intensywny rozwój infrastruktury rowerowej, której rozbudowa oznaczała m.in. zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. Pomógł także dobry plan rozwoju sieci rowerowej, standardy budowy dróg rowerowych, zapewniające wysoką jakość oraz realizacja inwestycji w kluczowe trasy rowerowe.

Dlaczego się nie udało?

Paradoksalnie, taka poprawa warunków podróżowania rowerem po mieście sprawiła, że poznaniacy zaczęli odchodzić od wypożyczanych miejskich rowerów na rzecz własnych. Od 2019 roku spadała liczba wypożyczeń. ZTM informuje, że w roku 2019 zarejestrowano niewiele ponad milion wynajmów, w 2020 – 528 tys. wypożyczeń, w 2021 r. - 320 tys. wypożyczeń, by w tym roku, , do końca października dojść do poziomu 284 tys. wypożyczeń. Dla miasta to sygnał, że nie może dłużej ponosić kosztów utrzymania systemu w tej formule, bo utrzymywanie jednego roweru kosztuje rocznie około 4 tys. złotych.

Inną przyczyną spadku liczby wypożyczeń rowerów jest silna konkurencja ze strony hulajnóg elektrycznych i rowerów elektrycznych, wypożyczanych przez prywatnych operatorów. W Poznaniu ma ich jeździć około 5,5 tysiąca sztuk.

Miasto będzie rozwijać drogi rowerowe

Poznań zatem nie chce już kontynuować prowadzenia Poznańskiego Roweru Miejskiego, ale nadal będzie realizować rozbudowę i utrzymanie dróg rowerowych. Kilka dni temu rowerzyści otrzymali odebrany formalnie łącznik między u. Abrahama i Lechicką. Zarząd Dróg Miejskich informuje, że droga dla pieszych i rowerzystów, która połączyła dwie ulice na pograniczu Winograd i Naramowic, ułatwia dojście i dojazd w kierunku ul. Murawa, mostu Lecha i Wartostrady oraz węzła drogowego Lechicka / Naramowicka.

- Prace w rejonie ul. Abrahama kosztowały ponad 265 tysięcy złotych. Był to drugi etap projektu Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego „Rowerem i pieszo z Naramowic: łączniki Naramowice – Wartostrada; Abrahama – Murawa”. W etapie pierwszym przeprowadzony został remont ciągu pieszo-rowerowego na ul. Lechickiej pomiędzy ul. Obrońców Tobruku, a mostem Lecha – podaje ZDM.

- Rezygnacja z PRM przez miasto spowoduje uwolnienie środków, które będą skierowane na utrzymywanie dróg rowerowych i rozwijanie ich sieci. Plan finansowy miasta na przyszły rok przewiduje skierowanie około 14 mln złotych na infrastrukturę rowerową, czyli znacznie większej kwoty niż w tym roku, gdy na ten cel przeznaczono 8 mln złotych – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Solna - z Wartostrady do centrum

Poznań zapowiada w pierwszej kolejności budowę dwóch nowych odcinków, w tym ważnego odcinka przy ul. Solnej. Zarząd Transportu Miejskiego utrzymuje, że ta trasa będzie priorytetem.

- Trasa wzdłuż ul. Solnej stanowić będzie fragment Ringu 1, czyli przewidzianej w Programie Rowerowym Miasta Poznania rowerowej obwodnicy centrum – informuje ZTM. - Stworzy ona tak oczekiwane połączenie pomiędzy Starym Miastem a Wartostradą oraz ułatwi dojazd z północnej części miasta.

O planowanej inwestycji miasto zawiadamiało w 2017 roku, pisząc o zadaniu - „Budowa drogi rowerowej wzdłuż Estkowskiego, Wolnicy i Solnej”, czyli na odcinku od mostu Chrobrego do ul. Janusza Kulasa. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej miasto już uzyskało, więc realizacja robót budowlanych zaplanowana jest na II – IV kwartał 2023 roku. Stowarzyszenie Rowerowy Poznań konsultowało tę trasę i podkreślało, że należy ja budować w całości po północnej stronie jezdni i zbudować wszystkie łączniki w kierunku południowym – na ul. Młyńskiej, placu Wielkopolskim, Wronieckiej i Stawnej.

- Celem Rowerowej Trasy Solnej jest połączenie tras wiodących z północnych osiedli Poznania (R3, R5, R6, Wartostrada) po północnej stronie ciągu ulic Solna - Wyszyńskiego, a następnie rozprowadzenie ruchu rowerowego w relacji wschód-zachód i stworzenie tzw. rowerowej obwodnicy, która pozwala ominąć centrum miasta – przedstawiał plan Rowerowy Poznań nawiązując do Programu Rowerowego Miasta Poznania. Program tę obwodnicę wyznacza właśnie w ciągu ulic Estkowskiego, Wolnicy i Solnej.

Droga rowerowa tak - ale nie kosztem zieleni

Drugą trasą rowerową zaplanowaną do realizacji w przyszłym roku jest budowa drogi rowerowej przy ul. Królowej Jadwigi i Strzeleckiej. Ten odcinek poznańskiej sieci dróg rowerowych był przedmiotem kilkuletnich badań i ustaleń, bo z jednej strony jest bardzo potrzeby - brak drogi w rejonie Królowej Jadwigi jest wyraźną luką w sieci dróg rowerowych w centrum miasta, a z drugiej projektowany jej przebieg kolidował z gęstą siecią infrastruktury podziemnej, słupami trakcyjnymi, oświetleniowymi i skromną w tym rejonie zielenią. Jedna z wersji proponowała, by drogę poprowadzić m.in. przez Park Tadeusza Mazowieckiego, co spowodowałoby wycięcie kilku drzew i zlikwidowanie części trawników – na co nie zgodzili się lokalni radni. W końcu ubiegłego roku Rada Osiedla Stare Miasto zaakceptowała w formie uchwały projekt budowy drogi dla rowerów wraz z oświetleniem i odwodnieniem w rejonie skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z ul. Strzelecką oraz ul. Droga Dębińska. Droga w postaci przyjętej przez nich sięgnie parku, ale uda się uniknąć wycinki drzew, przy czym nawet dosadzone będą nowe drzewa, zarówno przy salonie samochodowym i Biedronce, jak i wzdłuż ulicy Strzeleckiej, po przesunięciu pasa zieleni tak, by pod nim nie było sieci uzbrojenia w gruncie.

Ustalono, że droga rowerowa i chodnik będą odseparowane od jezdni wysokim krawężnikiem i pasem zieleni z drzewami, a nie – jak pierwotnie planowano – słupkami i opaską kamienną. Droga będzie mieć dwa pasy ruchu, w dwóch kierunkach, i nawierzchnię bitumiczną bez dodatków barwiących. Jak informowaliśmy krótko po przyjęciu projektu, w rejonie skrętu w stronę ul. Kazimierza Wielkiego i ul. Krakowskiej droga otrzyma nawierzchnie z kostki kamiennej. Ponadto przewidziano ulokowanie faktur informacyjnych dla osób niewidomych i niedowidzących, które będą uzgodnione z koordynatorem do spraw dostępności przestrzeni publicznej.

Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada również, że rozpocznie się również budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Dmowskiego w stronę centrum, a także ma być opracowana dokumentacja projektowa dla trasy wzdłuż PST w rejonie parku Wodziczki.

Co dalej z rowerami i ich systemem?

- Zarejestrowani użytkownicy mogą wciąż korzystać z systemów rowerów miejskich w Polsce lub w Europie, których operatorem jest Nextbike – zapewnia Zarząd Transportu Miejskiego. - Chcąc wypożyczać rowery, trzeba pobrać aplikację „nextbike by TIER” (środki z PRM zostaną zachowane pod warunkiem zalogowania się w niej danymi z PRM – nr telefonu + PIN). Aplikacja PRM Poznań będzie aktywna do końca 2022 r. Użytkownicy, którzy chcą rozwiązać umowę z Nextbike, mogą to zrobić drogą elektroniczną na adres e-mail: [email protected], lub przez formularz kontaktowy na stronie internetowej, albo też listem poleconym na adres pocztowy operatora: NB Poznań Sp. z o.o., ul. Przasnyska 6B, 01-756 Warszawa. W korespondencji należy podać nr swojego konta, na które w ciągu 14 dni operator jest zobowiązany zwrócić pieniądze, które się na nim znajdują (opłata inicjacyjna + ew. środki wpłacane w celu wypożyczania rowerów).

Natomiast rowery miejskie będą teraz sprawdzone i przekazane m.in. jednostkom miejskim i placówkom oświatowym. Na sprzedaż za to będą wystawione terminale służące do wypożyczeń wraz ze stojakami do rowerów, przetarg na nie odbędzie się w przyszłym roku.

W grę wchodzi jeszcze możliwość przejęcia systemu wraz z rowerami, stacjami i strefami zwrotu przez operatora, który zechciałby podjąć się tego zadania. Na razie planuje się przeznaczyć strefy zwrotu dla przyjmowania hulajnóg i rowerów elektrycznych.

- ZDM wspólnie z Biurem Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa Urzędu Miasta prowadzi w tej sprawie dialog z działającymi w Poznaniu operatorami hulajnóg i rowerów elektrycznych – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM w Poznaniu.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koniec Poznańskiego Roweru Miejskiego. Co dalej z systemem dróg rowerowych w mieście? - Głos Wielkopolski

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto