Konstruktorzy z Poznania startują w zawodach Formuła Student. Ich bolid wykorzystuje najnowocześniejsze technologie Motorsportu!

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Studenci Politechniki Poznańskiej jadą na zawody do Hiszpanii i na Węgry.
Studenci Politechniki Poznańskiej jadą na zawody do Hiszpanii i na Węgry. PUT Motorsport Politechniki Poznańskiej
Udostępnij:
Zwykli studenci, tworzący niezwykłe konstrukcje – tak można określić studentów Politechniki Poznańskiej, którzy tworzą zaawansowane technicznie bolidy. Przed nimi zawody Formuły Student na Węgrzech, a 3 tygodnie później w Hiszpanii, stanowiące wyzwanie dla całego zespołu - nie tylko konstruktorów, ale także kierowców i marketingowców.

Zawody Formuły Student polegające na zaprojektowaniu, skonstruowaniu i przetestowaniu bolidu wyścigowego, a następnie konkurowaniu z zespołami z całego świata na najpopularniejszych torach wyścigowych, gdzie odbywają się zawody Formuły 1.

- Oprócz osiągów oceniane są także umiejętności inżynierskie, współpracy, zarządzania oraz pozyskiwania funduszy, które studenci zdobywają podczas pracy nad projektem. Konkurencje między zespołami dotyczą poszczególnych zadań, nie chodzi tu o klasyczny wyścig - opowiada Andżelika Frątczak, liderka marketingu PUT Motorsport.

- Kierowcy sterujący bolidami nie mogą być profesjonalistami. W naszym zespole jest ich kilku i zmieniają się także w zależności od danej konkurencji - podkreśla Julia Biegańska, specjalistka PR. Zespół na początku tworzył bolidy spalinowe, które odnosiły sukcesy we wszystkich konkurencjach. Największym sukcesem drużyny było pierwsze miejsce w konkurencji polegającej na jak najszybszym przejechaniu przez konstrukcję dystansu 75 metrów w linii prostej, przyspieszając z linii startu od 0 km/h, podczas zawodów w Czechach, w 2019 roku.

Najnowocześniejsze technologie w elektrycznym bolidzie

- Od 2020 przeszliśmy na bolidy elektryczne, ponieważ jest o wiele większa konkurencja. Poza tym trzeba iść z duchem czasu i rozwijać się dalej. Ostatnia konstrukcja spalinowa, Rusałka, to był szczyt naszych możliwości z silnikiem spalinowym - mówi Marcin Budka, specjalista ds. marketingu.

Sam bolid to ultralekka konstrukcja, ważąca 170 kilogramów, co plasuje go w pierwszej trójce najbardziej zaawansowanych konstrukcji w Polsce. - Konstrukcja nośna jest wykonana z włókna węglowego i arkusza aluminium w przekroju plastra miodu, w technologii monokoku, czyli rama jest jednym elementem, wykonanym w formie. Możemy zmieniać aż 10 parametrów auta tak, aby dostosować je do nawierzchni toru, kierowcy, konkurencji czy sytuacji – omawia konstrukcję Mateusz Szczerbetka, lider techniczny.

Zastosowana technologia jest wykorzystywana także w profesjonalnym Motorsporcie. - Cała konstrukcja, zawieszenie, elektronika jest zrobiona przez nas. Złącza, które wykorzystujemy, są stosowane w bolidach Formuły 1, Moto GP, czy autach Le Mans, stąd mamy pewność co do najwyżej jakości - stwierdza Szczerbetka. Także bateria jest zabezpieczona ultralekkim, nieprzewodzącym i niepalnym kevlarem. Nowe konstrukcje testują na lotnisku w Kąkolewie.

Nad bolidem nie pracuje się od ósmej do szesnastej

Zespół PUT Motorsport Politechniki Poznańskiej, działający jako koło naukowe, powstał w 2014 roku. - Zaczęło się w tym samym warsztacie, gdzie pracujemy do dziś. Tu zaczęła się nasza historia i pasja do Motorsportu – dodaje Budka. - Koło działa już od 8 lat, dlatego nie ma już z nami jego założycieli, którzy po prostu skończyli studia, ale często śledzą nasze działania, wspierają i służą radą oraz swoim doświadczeniem - mówi.

Do zespołu może rekrutować się każdy student Politechniki Poznańskiej, który chce rozwijać swoje umiejętności. - Nabywamy tutaj różne umiejętności, nie tylko techniczne, ale także pracy w zespole, organizacji czasu, czy nawet marketingu, mediów społecznościowych, a nawet sporządzania kosztorysów. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie - podkreśla lider techniczny. Dla zespołu ważniejsze jest zaangażowanie i otwarta głowa, a niekoniecznie konkretne umiejętności, ponieważ wszystkiego można się nauczyć. Jednak nie jest to lekkie zajęcie.

- My tutaj nie pracujemy od 8 do 16, tutaj praca wre od rana do nocy i wypełnia cały czas poza studiowaniem i spaniem. Nam się to podoba, bo każdy przychodzi tutaj z przyjemnością i wręcz nie może się doczekać dalszych prac na konstrukcją - kończy Szczerbetka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

356,76 zł265,00 zł-26%
miejsce #2

Promiler

Promiler AL 7010

359,00 zł292,64 zł-18%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie