Zawody Formuły Student polegające na zaprojektowaniu, skonstruowaniu i przetestowaniu bolidu wyścigowego, a następnie konkurowaniu z zespołami z całego świata na najpopularniejszych torach wyścigowych, gdzie odbywają się zawody Formuły 1.
- Oprócz osiągów oceniane są także umiejętności inżynierskie, współpracy, zarządzania oraz pozyskiwania funduszy, które studenci zdobywają podczas pracy nad projektem. Konkurencje między zespołami dotyczą poszczególnych zadań, nie chodzi tu o klasyczny wyścig - opowiada Andżelika Frątczak, liderka marketingu PUT Motorsport.
- Kierowcy sterujący bolidami nie mogą być profesjonalistami. W naszym zespole jest ich kilku i zmieniają się także w zależności od danej konkurencji - podkreśla Julia Biegańska, specjalistka PR. Zespół na początku tworzył bolidy spalinowe, które odnosiły sukcesy we wszystkich konkurencjach. Największym sukcesem drużyny było pierwsze miejsce w konkurencji polegającej na jak najszybszym przejechaniu przez konstrukcję dystansu 75 metrów w linii prostej, przyspieszając z linii startu od 0 km/h, podczas zawodów w Czechach, w 2019 roku.
Najnowocześniejsze technologie w elektrycznym bolidzie
- Od 2020 przeszliśmy na bolidy elektryczne, ponieważ jest o wiele większa konkurencja. Poza tym trzeba iść z duchem czasu i rozwijać się dalej. Ostatnia konstrukcja spalinowa, Rusałka, to był szczyt naszych możliwości z silnikiem spalinowym - mówi Marcin Budka, specjalista ds. marketingu.
Sam bolid to ultralekka konstrukcja, ważąca 170 kilogramów, co plasuje go w pierwszej trójce najbardziej zaawansowanych konstrukcji w Polsce. - Konstrukcja nośna jest wykonana z włókna węglowego i arkusza aluminium w przekroju plastra miodu, w technologii monokoku, czyli rama jest jednym elementem, wykonanym w formie. Możemy zmieniać aż 10 parametrów auta tak, aby dostosować je do nawierzchni toru, kierowcy, konkurencji czy sytuacji – omawia konstrukcję Mateusz Szczerbetka, lider techniczny.
Zastosowana technologia jest wykorzystywana także w profesjonalnym Motorsporcie. - Cała konstrukcja, zawieszenie, elektronika jest zrobiona przez nas. Złącza, które wykorzystujemy, są stosowane w bolidach Formuły 1, Moto GP, czy autach Le Mans, stąd mamy pewność co do najwyżej jakości - stwierdza Szczerbetka. Także bateria jest zabezpieczona ultralekkim, nieprzewodzącym i niepalnym kevlarem. Nowe konstrukcje testują na lotnisku w Kąkolewie.
Nad bolidem nie pracuje się od ósmej do szesnastej
Zespół PUT Motorsport Politechniki Poznańskiej, działający jako koło naukowe, powstał w 2014 roku. - Zaczęło się w tym samym warsztacie, gdzie pracujemy do dziś. Tu zaczęła się nasza historia i pasja do Motorsportu – dodaje Budka. - Koło działa już od 8 lat, dlatego nie ma już z nami jego założycieli, którzy po prostu skończyli studia, ale często śledzą nasze działania, wspierają i służą radą oraz swoim doświadczeniem - mówi.
Do zespołu może rekrutować się każdy student Politechniki Poznańskiej, który chce rozwijać swoje umiejętności. - Nabywamy tutaj różne umiejętności, nie tylko techniczne, ale także pracy w zespole, organizacji czasu, czy nawet marketingu, mediów społecznościowych, a nawet sporządzania kosztorysów. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie - podkreśla lider techniczny. Dla zespołu ważniejsze jest zaangażowanie i otwarta głowa, a niekoniecznie konkretne umiejętności, ponieważ wszystkiego można się nauczyć. Jednak nie jest to lekkie zajęcie.
- My tutaj nie pracujemy od 8 do 16, tutaj praca wre od rana do nocy i wypełnia cały czas poza studiowaniem i spaniem. Nam się to podoba, bo każdy przychodzi tutaj z przyjemnością i wręcz nie może się doczekać dalszych prac na konstrukcją - kończy Szczerbetka.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?