Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Korki w Poznaniu są... i będą

Redakcja
Ile kosztuje nas stanie w korkach, jak długo w nich stoimy? W Urzędzie Miasta przedstawiono raport stworzony przez firmę Deloitte Polska.

- Poznań w badaniu na temat zakorkowanych ulic miast uplasował się na drugim miejscu za Katowicami, które są nie do pobicia pod względem braku korków - mówił Rafał Antczak z Deloitte. - Średnia prędkość poruszania się samochodów po Poznaniu mieści się w granicach czterdziestu kilku kilometrów na godzinę, co jest wynikiem niezłym.

Badając temat korków firma brała pod uwagę kilka czynników. Pierwszym z nich był czas, jaki spędzamy w korkach. Zmniejszyć ten czas mogą inwestycje. Czynnik czasu ma określać, czy dzięki danej inwestycji będziemy jechać szybciej z punktu a do punktu b. Jak wynika z raportu, Poznań jest jedynym obok Katowic miastem, w którym taki czynnik działa i wpływa na zmniejszenie czasu przejazdu.

- Braliśmy też pod uwagę korkometr, czas jaki mieszkańcy tracą stojąc w korkach - wyjaśniał Antczak. - Było to mierzone na podstawie odczytów z GPS-ów. Uwzględniliśmy również koszty stracone w korkach.

Kierowca w Poznaniu na odcinku 10 kilometrów traci średnio 17 minut na dojazd do celu.
- Poznań jest w środku tabeli pod względem czasu traconego w korkach - komentował Antczak.

Stanie w korkach to duże straty dla kierowców. Rocznie, w siedmiu miastach w Polsce kierowca traci w korkach nawet 3 tys. zł. Poznaniacy tracą aż 429 milionów zł rocznie, na czym traci też gospodarka Poznania, uszczuplając swój budżet o 368 mln zł rocznie.

Zestawienie zawiera także informacje na temat wydatków na transport, na który miasta wydają jedne z największych kwot. W tej kwestii Poznań odbiega od pozostałych sprawdzanych miast i zajmuje przedostatnie miejsce. Na jednego mieszkańca przypada w Poznaniu ponad 4 600 zł. Poznań pod względem wydatków drogowych na jednego kierowcę zajmuje ostatnie miejsce w rankingu.

- Wniosków z raportu można wyciągnąć wiele - mówił Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. - Są pewne sugestie, które powinny być wzięte pod uwagę, wiele z nich jest jednak kontrowersyjnych, jak np. zlikwidowanie przycisków przy przejściach dla pieszych. Trzeba jednak dyskutować, czy nie tworzy to pewnego rodzaju chaosu w ruchu transportu indywidualnego, a także publicznego.

Raport o korkach w siedmiu największych miastach Polski przygotowany przez firmę Deloitte zawiera wiele przydatnych i wartych zainteresowania statystyk. Tworzony jest z myślą poprawy komunikacji w miastach. Całkowicie jednak zlikwidować korków się nie da.
- Korki są wszędzie i trzeba z nimi żyć - przyznawał Antczak. - Mamy jednak szansę wydać rozsądnie pieniądze, które mogłyby transport usprawnić.

Z badań wynika też, że poznaniacy, a dokładniej 240 osób, na których przeprowadzane było badanie, są zadowoleni z komunikacji miejskiej. Komunikację zbiorową oceniają na trójkę z plusem, zaś komunikację indywidualną już nieco gorzej, na słabą dwóję. W mieście nie narzeka się na tłok komunikacji, co wyróżnia Poznań od innych miast.

W raporcie przygotowanym przez firmę znalazło się siedem największych miast w Polsce: Katowice, Łódź, Poznań, Gdańsk, Wrocław, Warszawa oraz Kraków.

Twórcy raportu stworzyli także trzynaście propozycji usprawnienia transportu w miastach. Znalazły się w nich:

1. Wykonywanie i publikacja niezależnych od miasta i przewoźników analiz natężenia ruchu, w tym automatyczne zliczanie pojazdów na pętlach indukcyjnych i pasażerów komunikacji zbiorowej za pomocą odpowiednich urządzeń.
2. Usprawnienie koordynacji miejskich spółek transportowych i wzrost efektywności wykorzystania taboru, w tym ukrucenia praktyki dublowania tras, wykorzystanie torowisk jako bus-pasów, łączenie przystanków tramwajowych i autobusowych.
3. Obliczenie kosztu alternatywnego korków i wykorzystania go jako jedno z kryteriów w przetargach na inwestycje drogowe.
4. Zakaz jazdy samochodów ciężarowych po lewym pasie poprzez odpowiednie oznakowanie i zawężenie lewego pasa ruchu.
5. Przywrócenie strzałek do skrętu w prawo.
6. Likwidacja przycisków do świateł dla pieszych.
7. Wyznaczenie na skrzyżowaniach tzw. yellow-box, czyli obszaru gdze wjazd pojazdów bez możliwości zjazdu ze skrzyżowania byłby zakazany.
8. Zasadnicze zmniejszenie ilości znaków drogowych.
9. Regulacja świateł.
10. W centrum miast, zamiana ulic z dwukierunkowych na jednokierunkowe.
11. Wydłużenie pasów do skrętu w lewo kosztem pasów zieleni pomidzy jezdniami oraz likwidacja przewężeń ulic.
12. Zakaz parkowania na drodze.
13. Obniżanie torowisk tramwajowych do poziomu drogi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto