Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koronawirus. Po otwarciu galerii będą znakować klientów? Po zakażeniu - czerwony, po kwarantannie - żółty, bez kontaktu z wirusem - zielony

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Fot. Lucyna Nenow / Polska Press
Przecieki z rządu mówiły o możliwości otwarcia centrów handlowych w okolicach 18 maja, ale to się może nie udać. Ministerstwo Rozwoju chce to zrobić możliwie bezpiecznie, by popularne centra nie stały się ogniskami epidemii. W tym celu przygotowywana jest m.in. specjalna aplikacja, która podzieli klientów i pracowników sklepów na trzy kategorie bezpieczeństwa: po zakażeniu - czerwony, po kwarantannie - żółty, bez kontaktu z wirusem - zielony. Chodzi o to, by w każdym sklepie mogło przebywać więcej klientów „czystych”, czyli – zielonych.

FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek

Ministerstwo Rozwoju konsultuje z przedsiębiorcami zasady funkcjonowania galerii handlowych i gastronomii po zniesieniu zakazu w trakcie epidemii COVID-19. Uzgodnienia dotyczą nie tylko samych sklepów, ale i takich przestrzeni, jak korytarze, punkty usługowe, strefy gastronomiczne, windy czy toalety. Chodzi też o wypracowanie dokładnych i skutecznych procedur postępowania w przypadku wykrycia w galerii osoby posiadającej symptomy zakażenia.

- Chcemy wiedzieć, kiedy galerie handlowe mogą zostać otwarte. Przedsiębiorcy powinni mieć czas na przygotowanie sklepów w oparciu o opublikowane akty prawne, np. wstawić dozowniki z płynem dezynfekującym, zawiadomić pracowników. Na razie daty otwarcia galerii nie znamy – mówi rozczarowany Arkadiusz Grądkowski, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Organizacja ta proponuje, aby otwarcie galerii nie polegało wyłącznie na otwarciu sklepów z odzieżą czy butami, ale też salonów meblowych i oferujących artykuły do urządzenia wnętrz, a także wysp handlowych. Przedstawiciele biznesu chcą też znać dokładną liczbę osób, jakie będą mogły przebywać w danym sklepie.

Jak informuje Arkadiusz Grądkowski, w celu zapewnienia bezpieczeństwa i sprawniejszego zarządzania obecnością klientów w poszczególnych sklepach i częściach galerii, planowane jest m.in. wprowadzenie specjalnej aplikacji, która podzieliłaby ludzi na trzy kategorie bezpieczeństwa: po zakażeniu - czerwony, po kwarantannie – żółty, bez kontaktu z wirusem - zielony. Osób z kategorii zielonej, czyli zdrowych i bez kontaktu z wirusem, mogłoby wejść do sklepu o 10 proc. więcej niż pozostałych. Aplikacja ta byłaby całkowicie dobrowolna, ale musieliby ją stosować klienci pragnący wejść do sklepu po wyczerpaniu limitu osób, jakie mogą tam przebywać – czyli skorzystać z przywileju dla „zielonych”.

Jakimi jeszcze zasadami mieliby się kierować klienci galerii? Wśród proponowanych rozwiązań są m.in. zachowanie odległości przynajmniej dwóch metrów pomiędzy klientami, obowiązek używania maseczek i zapewnienie możliwości ich zakupu przynajmniej w jednym sklepie w galerii. W strefie gastronomicznej liczba klientów ma być ograniczona (jedna osoba na minimum 15 m2).

Resort rozwoju proponuje, aby w pierwszym etapie nie mogły prowadzić działalności strefy aktywności fizycznej (siłownie, place zabaw, parki trampolin), strefy gier, kina i wyspy usługowe. Po interwencji Lewiatana Ministerstwo Rozwoju rozważa zgodę na uruchomienie wysp o charakterze handlowym (przy wprowadzeniu dodatkowych zabezpieczeń: obudowa wyspy, okienko obsługi z jednej strony bez możliwości podchodzenia z innych stron). Natomiast na razie nie będą otwarte wyspy o charakterze usługowym (np. manicure) oraz rekreacyjnym (ławeczki, stoliczki, fotele masażu itp.).

- Powinniśmy rozpocząć proces odmrażania działalności w galeriach handlowych, uwzględniając sytuację epidemiologiczną. Czekają na to firmy i pracownicy. Trzeba w tym celu pilnie doprecyzować i dopracować przepisy – dodaje Arkadiusz Grądkowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na torun.naszemiasto.pl Nasze Miasto