Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Kotka na rozpalonym blaszanym dachu" od czwartku w Malarni!

Redakcja
Kotka na rozpalonym blaszanym dachu, teatr polski
Kotka na rozpalonym blaszanym dachu, teatr polski Monika Lisiecka / Teatr Polski
Jakie są granice kłamstwa, fałszu i zakłamania? Czy sztuka z połowy ubiegłego wieku pomoże w ich ustaleniu? Przekonamy się już w czwartek.

Adaptacją Kotki na rozpalonym blaszanym dachu Tennessee Williamsa w reżyserii Kuby Kowalskiego zainauguruje swoją działalność wyremontowana Malarnia w Teatrze Polskim.

- Bardzo mi zależało na ty, żeby Malarnia zaczęła funkcjonować jako scena, do której ludzie będą chcieli przychodzić i bardzo się ucieszyłem, kiedy Kuba Kowalski zaproponował ten tytuł – przyznaje Paweł Szkotak, dyrektor Teatru Polskiego. - Z dwóch powodów,  po pierwsze liczę na to, że wielu widzów zechce przyjść i skonfrontować swoją pamięć filmowa z przedstawieniem, a po drugie ucieszyłem się bardzo, że reżyserem będzie Kuba ponieważ dobrze bardzo temu tekstowi i temu problemowi zrobi spojrzenie kogoś młodego.

Jak przyznaje Szkotak, to dzięki Kubie Kowalskiemu Williams ma szansę na nowe życie w teatrze, dzięki spojrzeniu kogoś z innego pokolenia.

Czy napisana ponad 60 lat temu sztuka ma szansę przemówić do współczesnego widza?
- Wynaleźliśmy ten tekst w poczuciu, że jest w nim bardzo dużo aktualnych, ostrych tematów, które warto i dzisiaj poruszyć – wyjaśnia Kuba Kowalski, reżyser przedstawienia. - Tematem, który zbiera wszystkie postacie u Williamsa jest temat kłamstwa, fałszu i zakłamania. Od najzwyklejszego okłamywania się wśród najbliższych w rodzinie, poprzez okłamywanie samego siebie, wypieranie prawdy, budowanie związku na kłamstwie.

Podstawowym problemem stawianym przez Williamsa jest takie pytanie o to,  jest granica miedzy kłamstwem a kompromisem, w którym momencie, żeby funkcjonować trzeba na taki kompromis pójść, a w którym zaczyna to być okłamywanie samego siebie i rezygnowanie ze swojej autentyczności, swoich pragnień, marzeń, z tego jak się chce żyć.

"Kotka na rozpalonym blaszanym dachu" Tennessee Williamsa w reż. Kuby Kowalskiego

Trudnych tematów poruszanych w Kotce na rozpalonym blaszanym dachu jest więcej - choroba, alkoholizm, homoseksualizm i homofonia.
- Tak naprawdę to bardziej homofonia niż homoseksualizm, ponieważ jeden z bohaterów przeżywa dramat, że nie potrafi określić swojej tożsamości – dodaje Kuba Kowalski.

Test Wiliamsa jest bardzo silnie umiejscowiony w realiach amerykańskiego Południa lat 50. ubiegłego wieku. Realizatorzy zdecydowali się nie przepisywać tekstu na czasy współczesne ani na polską rzeczywistość.
- Staraliśmy się tak to zbalansować, żeby to nie ciążyło w stronę bardzo szczegółowego opisu tej jednej nocy, natomiast żeby to zachowało dystans i miało przez to rangę przypowieści – tłumaczy Kuba Kowalski. – Żeby tekst nie ciążył w stronę realistycznego dramatu, który rozgrywa się między toaletką, łóżkiem, barkiem a krużgankiem.

Na potrzeby poznańskiej adaptacji odświeżyli także język, jakim posługują się bohaterowie.
- Balansujemy miedzy różnymi czasami i estetykami – dodaje dramaturżka Julia Holewińska. - Włączyliśmy piosenki do naszego spektaklu i duża część z nich pochodzi z „Koncertu życzeń”.  Repertuar jest polski w zupełnie nowych aranżacjach i interpretacjach.

Kotka na rozpalonym blaszanym dachu miała kilka różnych zakończeń. W oryginalnym tekście Tennessee Williamsa nie dochodzi do żadnego rozwiązania, inaczej jest w filmie zrealizowanym przez Elię Kazana.
- Film narzucił melodramatyczne zakończenie, chodziło o to, żeby Elizabeth Taylor wpadła w ramiona Paula Newmana – mówi Kuba Kowalski. - Myśmy zrobili jeszcze coś innego. Nie będziemy zdradzać naszego zakończenia, ale na pewno nie kończymy tak jak w filmie, bo to nam się wydało szkodliwe, niewłaściwe i złe.

Kotka na rozpalonym blaszanym dachu
Tennessee Williams

Premiera: 10.11.2011
Scena: Malarnia

Reżyseria: Kuba Kowalski
Przekład: Kazimierz Piotrowski
Dramaturgia: Julia Holewińska
Scenografia i kostiumy: Katarzyna Stochalska
Reżyseria świateł: Damian Pawella
Muzyka: Piotr Maciejewski
Asystent reżysera: Andrzej Szubski
Inspicjent: Elżbieta Bednarczyk

Obsada:
Wojciech Kalwat - Tatulek
Teresa Kwiatkowska - Mamuśka
Ewa Szumska - Margaret
Michał Kaleta - Brick
Barbara Prokopowicz - Mae
Jakub Papuga - Gooper
Andrzej Szubski - Ksiądz

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto