O remoncie linii Czerwieńsk-Zbąszynek pisaliśmy już kilkukrotnie. To inwestycja, która ciągnie się od prawie trzech lat! Pierwsze prace zaczęły się w marcu 2020 roku.
Lubuszanie uważają, że nad tą inwestycją ciąży jakieś fatum. - Ciągle z tym remontem są jakieś problemy - mówią.
Mieszkańcy nawiązują m.in. do kradzieży ok. 23 kilometrowego odcinka trakcji i opóźnień wykonawcy, a następnie rozwiązania z nim umowy w związku z tymi poślizgami czasowymi. To wiązało się z kolejnym opóźnieniem inwestycji, ponieważ konieczne było wyłonienie kolejnego wykonawcy, co udało się dopiero w październiku zeszłego roku.
Remont linii uciążliwy dla Lubuszan
Linia Czerwieńsk-Zbąszynek to jedna z najważniejszych linii kolejowych dla mieszkańców województwa lubuskiego. Tą trasą mogą dostać się do Poznania czy Warszawy. Teraz jest to jednak utrudnione i uciążliwe przez przesiadki autobusowe, którymi podróżni muszą ominąć remontowany, 40-kilometrowy odcinek linii Czerwieńsk-Zbąszynek.
Przez to, że prace remontowe na tej linii przedłużają się, cierpliwość mieszkańców województwa lubuskiego jest coraz mniejsza.
- Jestem warszawiakiem z urodzenia, a obecnie szczęśliwym Lubuszaninem, mieszkającym w Zielonej Górze i często podróżującym do stolicy pociągiem. Jak wszyscy pasażerowie linii w kierunku Poznania, jestem zmuszony do korzystania z zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Zielona Góra - Zbąszynek, co znacząco obniża komfort podróży i powoduje jej wydłużenie – napisał do nas pan Michał.
- To trwa i trwa, a człowiek musi się przesiadać na autobus, by znowu wsiąść do pociągu. Masakra jakaś! Ile to jeszcze potrwa, bo to dziwne, żeby w XXI wieku tyle czasu remont trwał. Jakoś powoli on postępuje. Przecież dziś są takie możliwości, żeby szybciej to skończyć - denerwują się pasażerowie, którzy podróżują z Zielonej Góry w stronę Poznania i dalej.
Remont na ukończeniu? Czy wkrótce ruszą próbne przejazdy?
W październiku wybrano nowego wykonawcę - firmę Alusta S.A., która teraz odpowiada za remont linii kolejowej Czerwieńsk-Zbąszynek. Wykonawca koncentruje się m.in. na przebudowie mostów i wiaduktów, następnie realizowane będą prace nad częścią przebiegającą nad linią kolejową Poznań – Kunowice. Zakończono także zasadnicze prace przy remoncie konstrukcji stalowej mostu w okolicy Czerwieńska.
Otrzymaliśmy sygnał, że remont przebiega zgodnie z planem, prace są na ukończeniu i wkrótce powinny ruszyć próbne przejazdy pociągów, które mają sprawdzić m.in. czy przejazd przez remontowany odcinek jest bezpieczny. Skontaktowaliśmy się z PKP PLK, aby potwierdzić informację.
- Przewidujemy, że w I kwartale przejazd pociągów na linii Czerwieńsk-Zbąszynek będzie możliwy bez zastępczej komunikacji autobusowej - informuje Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Jeśli chodzi o próbne przejazdy, to jest normalna procedura, nie tylko w przypadku remontów związanych z liniami kolejowymi. Zanim potwierdzony zostanie odbiór inwestycji trzeba sprawdzić, że przejazd przez naprawiony odcinek przebiega sprawnie i jest bezpieczny.
Co się zmieni po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Czerwieńsk - Zbąszynek?
Efektem inwestycji będzie większy komfort i lepszy dostęp do kolei. Pociągi sprawniej pojadą między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem z prędkością 120 km/h w ok. 30 min, o ok. 6 min krócej niż przed rozpoczęciem prac. Bezpieczeństwo zwiększy przebudowa blisko 30 przejazdów kolejowo-drogowych. Stan infrastruktury przed remontem był już taki, że bez inwestycji na linii byłoby wiele ograniczeń prędkości, skutkujących wydłużaniem czasu przejazdu.
Zobacz - remont odcinka Czerwieńsk - Zbąszynek
Czytaj też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?