Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ławica - Latamy z Poznania do Pragi

Bartosz Trzebiatowski
Wczoraj zainaugurowano lotnicze połączenie pomiędzy Poznaniem a Pragą
Wczoraj zainaugurowano lotnicze połączenie pomiędzy Poznaniem a Pragą Janusz Romaniszyn
Wczoraj w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica zainaugurowano rejsy do Pragi. Połączenie to obsługiwane jest przez czeskiego przewoźnika Job Air – Central Connect Airlines (CCA) – linię lotniczą z 17-letnim doświadczeniem w branży.

Przelot samolotem turbośmigłowym typu SAAB 340, zabierającym na pokład 33 pasażerów, trwa zaledwie 70 minut. Rejsy zaplanowane są pięć razy w tygodniu, od poniedziałku do piątku (przylot do Poznania o godzinie 12.45, a wylot o godz. 14.50). Jest to kolejna nowość na Ławicy, która zakończyła ubiegły rok sporym wzrostem liczby pasażerów. Przewinęło się ich przez poznański port 1 mln 419 tys. 121, co daje 11,6-procentowy wzrost w odniesieniu do roku 2010 (1 271 757 pasażerów).

Nasze lotnisko plasuje się na trzecim miejscu w Polsce pod względem połączeń czarterowych. Pod względem liczby obsługiwanych pasażerów zajmujemy trzecie miejsce, po Warszawie i Katowicach-Pyrzowicach.

Z Poznania można latem polecieć aż w 23 miejsca wypoczynku. W 2010 roku wprowadzono trzy nowości (turecki Izmir, hiszpańską Gran Canarię/Las Palmas i Enfidhę w Tunezji). Od lat najpopularniejsze są egipskie kurorty Hurghada i Sharm El Sheik, do których poleciało prawie 60 tys. ludzi z Ławicy. Drugie miejsce zajmuje główne lotnisko południowej Turcji – Antalya (tam udało się 44 856 pasażerów).

– Od czerwca do końca września 2010 roku obsłużyliśmy 275 549 pasażerów lotów czarterowych, co stanowi wzrost o 7,3 procent w porównaniu z analogicznym okresem roku 2009 – mówi Hanna Surma, rzecznik portu.

– Dla portów regionalnych jednym z najważniejszych kryteriów rocznego podsumowania to liczba obsłużonych pasażerów – mówi Mariusz Wiatrowski, prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica. – W branży lotniczej jeszcze odczuwamy skutki kryzysu, nie można też zapominać o wyjątkowym długoterminowym zamknięciu przestrzeni powietrznej nad Europą, po wiosennym wybuchu wulkanu na Islandii. Ponadtygodniowy bezruch na niebie spowodował spore straty przewoźników oraz lotnisk. Biorąc pod uwagę te okoliczności, nasz wynik jest bardzo satysfakcjonujący. Tak, jak zakładaliśmy, z poznańskiego lotniska skorzystało ponad 1,4 miliona pasażerów, czyli o 11 procent więcej niż w roku 2009 – dodaje.

Ten rok jest dla Ławicy przełomowy ze względu na końcowy etap przygotowań i rozpoczęcie dużych inwestycji infrastrukturalnych, związanych także z obsługą ruchu w trakcie piłkarskich Mistrzostw Europy Euro 2012. Zdaniem prezesa Wiatrowskiego wkrótce rozpocznie się rozbudowa terminala pasażerskiego, a w połowie roku – budowa drogi kołowania, równoległej do pasa startowego, jak również dalsza rozbudowa płyty postojowej samolotów.

W porcie wciąż trwa oczekiwanie na decyzję środowiskową, która da zielone światło dla tych przedsięwzięć. Bo czasu jest coraz mniej.
– Jeśli chodzi o rozwój siatki połączeń, to właśnie zainaugurowaliśmy nowy kierunek, czyli codzienne rejsy do Pragi, a od marca będzie można latać do Barcelony El Prat – wskazuje M. Wiatrowski. – Jak co roku, przygotowujemy też atrakcyjną ofertę czarterową, z rekordową liczbą kierunków i ciekawymi nowościami. W tym segmencie od lat utrzymujemy bardzo silną pozycję wśród polskich portów – kończy.

Statystycznie

Liczba operacji lotniczych na Ławicy
2010: 23 601
2009: 22 862

Liczba pasażerów linii niskokosztowych
(Ryanair, Wizz Air)
2010: 735 961
2009: 661 971

Liczba pasażerów linii tradycyjnych
(PLL LOT, SAS, Lufthansa, Jet Air, Jetisfaction)
2010: 304 178
2009: 261 558

Liczba pasażerów czarterowych
2010: 372 056
2009: 341 977

Kilka nowych, dwa zawieszone

W 2010 roku pojawiło się kilka nowych połączeń regularnych. Ze stolicy Wielkopolski można zatem polecieć do:
1. Paryża/Beauvais (Wizz Air, od 14 marca 2010)
2. Mediolanu/Bergamo (Wizz Air, od 28 marca 2010)
3, 4. Mediolanu/Bergamo oraz Alicante (Ryanair, od 1 i 3 maja 2010)
5. Burgas (połączenie sezonowe linii Wizz Air, od czerwca do września 2010)
6. Münster/Osnabrück, z możliwością dalszego lotu do Zurychu (linie Jetisfaction, od 27 września 2010)
7. Pragi (linie CSA Czech Airlines – code-share linia CCA, od 17 stycznia 2011, ogłoszone 25 października 2010)
8. A 27 marca 2011 uruchomione zostaną rejsy do Barcelony, na lotnisko El Prat (Wizz Air, ogłoszone 13 grudnia 2010).
Zawieszono natomiast dwa połączenia krajowe, do Gdańska i Krakowa – linii Jet Air.

Wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto