Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Magiczny Skrzypek na dachu Starego Browaru

Lilia Łada
Lilia Łada
Fantastyczni soliści, doskonały chór i wspaniałe dekoracje - a ...
Fantastyczni soliści, doskonały chór i wspaniałe dekoracje - a ... eM
- Gdybym był bogaty... - można było w sobotnią noc usłyszeć z dachu... Starego Browaru.

Wszystko zaczęło się od tego, że Stary Browar postanowił wrócić do tradycji prezentowania światowych arcydzieł operowych w plenerze. W 2000 roku mogliśmy obejrzeć Carmen, rok później Makbeta, a dwa lata później Rigoletto. W tym roku wybór padła na jeden z najsłynniejszych, jeśli nie najsłynniejszy musical wszech czasów Jerry'ego Bocka i Josepha Steina - czyli Skrzypka na dachu.

To dzieło jest w repertuarze Teatru Wielkiego od zawsze - i od zawsze cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Pierwsza wersja była grana tak długo, aż - jak to powiedział Sławomir Pietras, ówczesny dyrektor poznańskiej opery - "zdarły się kostiumy i połamały dekoracje", a sam spektakl, bijąc rekordy frekwencji, osiągnął zawrotną liczbę 246 wykonań.

W takiej sytuacji trzeba było oczywiście przygotować nową wersję Skrzypka na dachu i tego zadania podjął się Emil Wesołowski. Premiera spektaklu odbyła się w czerwcu 2009 roku - i z miejsca urzekła poznaniaków. Wszystko wskazuje na to, że także i ten spektakl będzie grany tak długo, aż rozpadną się dekoracje i kostiumy...

Tę właśnie wersję można było obejrzeć na dachu Starego Browaru, a konkretnie na poziomie +5 Atrium. Widzowie wchodzili wprost w spektakl, przechodząc na swoje miejsca między stertami drewnianych skrzynek stanowiących umowną granicę sceny, a jasno świecący księżyc stanowił doskonałe uzupełnienie fantastycznej dekoracji autorstwa Ryszarda Kai. Chyba nikt, nawet zanim zaczął się spektakl, nie miał wątpliwości, że ten dach to najbardziej odpowiednie miejsce do pokazania Skrzypka na dachu.

A potem na scenę wyszedł Tewje mleczarz (Andrzej Ogórkiewicz), zaśpiewał i wszyscy bez wyjątku poddali się urokowi stworzonej przez niego postaci.

Doskonały głos, doskonałe wykonanie i doskonałe aktorstwo sprawiło, że po prostu nie można było się nim nie zachwycać. Tewje Andrzeja Ogórkiewicza zachwycał siłą wyrazu, żywiołowością i niesamowitym poczuciem humoru - nawet tam, gdzie twórcy musicalu tego nie przewidywali. A przecież granie tej postaci zawsze wiąże z pewnym ryzykiem - koniecznością sprostania legendzie wersji filmowej musicalu z genialnym Haimem Topolem w roli Tewjego. Andrzej Ogórkiewicz poradził sobie z tym... śpiewająco.

Jednak słowa uznania należą się także wszystkim pozostałym wykonawcom Skrzypka na dachu. Doskonała Gołda, urzekające młodzieńczą werwą, głosami i aktorstwem córki Tewjego (zwłaszcza Barbara Gutaj jako Chawa), fantastyczne głosy ich partnerów - taka paleta wyrazistych głosów, osobowości i doskonałego wykonania zdarza się naprawdę bardzo, bardzo rzadko.

Szczególne słowa uznania należą się jednak solistom za... umiejętności taneczne. Co do tego, że umieją śpiewać, nikt z pewnością, kto choć raz był w Teatrze Wielkim w Poznaniu, nie ma wątpliwości. Ale kto wiedział, że umieją aż tak dobrze tańczyć? Tańce w ich wykonaniu były radosne, żywiołowe i kipiące energią, a przede wszystkim niezwykle prawdziwe, co sprawiało, że oglądanie ich było naprawdę wyjątkową przyjemnością.

Bogusław Kaczyński, który przypomniał historię tego musicalu przed rozpoczęciem spektaklem, zwrócił uwagę na to, że jest on niezwykle trudnym dziełem do realizacji. Wymaga ogromnego zespołu - na scenie wystąpiło ponad 200 osób! - jest też trudny muzycznie, więc najczęściej znajduje się w repertuarze teatrów operowych, a nie muzycznych, które zazwyczaj nie mają warunków, by wystawić tak monumentalne i trudne dzieło. Zespół Teatru Wielkiego po raz kolejny udowodnił, że żadne muzyczne wyzwanie nie jest mu straszne, bo z większością radzi sobie doskonale.

Widzowie podziękowali zespołowi oklaskami na stojąco. Cóż, po takim wykonaniu nic innego nie mogli zrobić...

Premiera 26 czerwca 2009

Kierownictwo muzyczne Aleksander Gref
Reżyseria i choreografia Emil Wesołowski
Scenografia Ryszard Kaja
Kierownictwo chóru Mariusz Otto

OBSADA

TEWIE Andrzej Ogórkiewicz
GOŁDA Barbara Kubiak, Jolanta Podlewska
CAJTLA Magdalena Wilczyńska, Sylwia Złotkowska
HUDEL Agata Lejba-Migdalska, Natalia Puczniewska
CHAWA Barbara Gutaj
MOTEL Tomasz Piluchowski
JENTA Urszula Jankowiak, Gabriela Klima
PERCZYK Patryk Rymanowski, Jaromir Trafankowski
LEJZOR Wiesław Bednarek, Marian Kępczyński
MORDKA Andrzej Bułło, Bartłomiej Szczeszek
RABIN Karol Bochański, Wiesław Bednarek
MENDEL Witold Nowak
BABCIA CAJTLA Urszula Jankowiak, Wiesława Wiza
ABRAM Krzysztof Szaniecki, Karol Bochański
FRUMA SARA Tatiana Pożarska, Natalia Puczniewska
FIEDKA Marek Szymański
SASZA Dymitr Fomenko
POLICJANT Rafał Korpik
NAUM Lech Algusiewicz, Piotr Bróździak
SKRZYPEK Piotr Kostrzewski
KLARNECISTA Kazimierz Budzik, Sławomir Heinrychowski

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto