Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mało samochodów na ulicach Poznania - władze Poznania chcą, aby tak zostało także po pandemii i wprowadzają "Pakiet dla mobilności"

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Władze Poznania zapowiadają też porządkowanie miejskiej przestrzeni na ul. Głogowskiej, Jeżyckiej i Poznańskiej, a także ogólniej na terenie Łazarza, Wildy, Starego Miasta i Śródki. Przejścia dla pieszych na tych obszarach powinny być lepiej dostosowane do potrzeb przechodniów, zatem trzeba zwiększyć odstęp między nimi a parkującymi samochodami do 10 metrów, zadbać o ich doświetlenie i instalację urządzeń sterowania, preferujących zielone światło dla pieszych. 

Zobacz szczegóły zmian dla konkretnych ulic ---->
Władze Poznania zapowiadają też porządkowanie miejskiej przestrzeni na ul. Głogowskiej, Jeżyckiej i Poznańskiej, a także ogólniej na terenie Łazarza, Wildy, Starego Miasta i Śródki. Przejścia dla pieszych na tych obszarach powinny być lepiej dostosowane do potrzeb przechodniów, zatem trzeba zwiększyć odstęp między nimi a parkującymi samochodami do 10 metrów, zadbać o ich doświetlenie i instalację urządzeń sterowania, preferujących zielone światło dla pieszych. Zobacz szczegóły zmian dla konkretnych ulic ---->Lukasz Gdak
Pandemia koronawirusa sprawiła, że w Poznaniu właściwie nie ma korków - ruch samochodowy spadł aż o 37 proc. Władze miasta chciałyby, aby to się utrzymało także po zakończeniu pandemii, dlatego przygotowało "Pakiet dla mobilności" zawierający szereg zmian, które maja zachęcić poznaniaków do poruszania się po mieście komunikacją miejską lub rowerem.

- Ruch samochodowy w Poznaniu spadł o 37 proc., mniej więcej podobnie jak w całym kraju, ale jednocześnie wobec ograniczonych przepisami możliwości korzystania z transportu publicznego, poznaniacy poruszają się po mieście pieszo, rowerami, motocyklami i właśnie samochodami. Nie możemy dopuścić do sytuacji, gdy udział transportu samochodowego po pandemii będzie większy niż przed nią, bo miasto ponownie stanie w korkach – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Mamy długoterminowe plany, jeśli chodzi o rozwój infrastruktury drogowej w Poznaniu, ale także takie na krótszy, najbliższy okres. Pamiętamy więc o przyszłości, ale skupiamy się na teraźniejszości. Chcemy zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego, jazdy na rowerze i poruszania się pieszo. Każdy osoba, która wybierze któryś z tych sposobów przemieszczania się, to często jedno auto na ulicach mniej. Potrzeba więc szerokich chodników, żeby piesi mogli zachować dystans, sprawny system dróg rowerowych i udogodnienia dla transportu zbiorowego - dodaje.

Zobacz też: Poznań: Początek zmian na Naramowickiej i Lechickiej. Wyłączona sygnalizacja, zamknięty prawoskręt w stronę mostu Lecha

Względy bezpieczeństwa związane z profilaktyką antywirusową powodują, że władze miasta rozważają wykorzystanie z myślą o pieszych nawet miejsc parkingowych czy jezdni. Zapowiadają też porządkowanie miejskiej przestrzeni na ul. Głogowskiej, Jeżyckiej i Poznańskiej, a także ogólniej na terenie Łazarza, Wildy, Starego Miasta i Śródki. Przejścia dla pieszych na tych obszarach powinny być lepiej dostosowane do potrzeb przechodniów, zatem trzeba zwiększyć odstęp między nimi a parkującymi samochodami do 10 metrów, zadbać o ich doświetlenie i instalację urządzeń sterowania, preferujących zielone światło dla pieszych.

Sprawdź też:

Szereg proponowanych zmian nazwano "Pakietem dla mobilności". Łukasz Dondajewski, miejski inżynier ruchu, mówi, że do najważniejszych zadań należy przeorganizowanie ruchu na ul. Garbary – gdzie między Długą a Małymi Garbarami budowany jest buspas, wyznaczane są miejsca parkingowe na jezdni i uwalniany od samochodów przez to jest chodnik, a także – na ul. Glogowskiej, gdzie uspokojony ruch i więcej miejsca dla pieszych na przystankach dotyczyć będzie rejonu między ul. Stablewskiego a Berwińskiego (gdzie torowisko będzie wydzielone od ruchu samochodowego), a także rejonu ul. Sielskiej (gdzie samochody pojadą jednym pasem i otrzymają czerwone światło przed skrzyżowaniem z Sielską, jeśli na przystanek wjedzie tramwaj). Te ostatnie zmiany mają być wprowadzone do sierpnia.

Tak samo na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej, na ul. Libelta, Młyńskiej przy sądzie, w rejonie placu Cyryla Ratajskiego - parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie. Miasto chce wdrożyć strefy zamieszkania w uliczkach w rejonie Garbar (kwartał Małe Garbary - Garbary - Zielona - Lewandowskiej - Aleje Marcinkowskiego) i przy Starym Rynku.

Zmiany w organizacji ruchu drogowego już są realizowane w rejonach szkół. Poznań wprowadził bowiem pilotażowy projekt „ulic przyszkolnych”, na których ruch samochodowy ma być ograniczany, a nawet niemożliwy w określonych godzinach.

Najbliższe ograniczenia dla kierowców, powodujące zwiększenie bezpieczeństwa dla uczniów, zaplanowane są dla okolic szkół SP 77 (Hetmańska/Dmowskiego) i SP 38 i 83 (ul. Brandstaettera, kolejne – dla sąsiedztwa Ośrodka Szkolno-Wychowawczego na ul. Szamotulskiej (gdzie już zamontowanych jest kilka progów spowalniających) oraz na os. Piastowskim. Miasto zapowiada też zmiany przy szkołach podstawowych nr: 82 (ul. Krakowska), 23 (ul. Jeżycka), 4 (ul. Rawicka), 55 (ul. Szpaków), 56 (ul. Tarnowska), 74 (ul. Trybunalska), 90 (ul. Chociszewskiego), 48 (ul. Sarmacka), 70 (ul. Piękna) oraz Niepublicznej Szkole Podstawowej Da Vinci (ul. Golęcińska).

Zobacz zmiany:

Inne zmiany – zgodne z Programem Rowerowym Miasta Poznania – dotyczą zbudowania spójnej sieci dróg rowerowych. Poprawi to bezpieczeństwo rowerzystów i będzie sprzyjać ograniczaniu obecności samochodów w centrum Poznania.

I tak jeszcze w tym roku na ul. Kościuszki i Krakowskiej będzie uzupełniona część Rowerowej Obwodnicy Centrum, a przez Stare Miasto rowerzyści pojadą po powstającym buspasie na ul. Garbary. Dobrą wiadomością jest też to, że zakończona będzie na jesieni trzykilometrowa droga rowerowa wzdłuż ul. Grunwaldzkiej (budowany teraz odcinek Słoneczna – Jugosłowiańska). Do tego w czasie przebudowy ronda Rataje będą wydzielone pasy rowerowe na moście Królowej Jadwigi.

Ułatwiony zostanie ruch rowerowy z Rataj do centrum w związku z przebudową ronda Rataje. Na moście Królowej Jadwigi, na czas przebudowy ronda Rataje, powstaną wydzielone pasy rowerowe, a rowerzyści pojadą wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do wysokości ul. Łąkowej.

Miasto zapowiada też zakończenie w tym roku budowy drogi rowerowej na ul. Dolna Wilda (odcinek Żelazka – Półwiejska). Na jednokierunkowych ulicach Wildy pojawią się kontraruchy - w związku z wprowadzeniem Strefy Płatnego Parkowania. Dla ułatwienia poruszania się rowerem po wschodnich Jeżycach, powstanie brakujący odcinek kontraruchu na ul. Sienkiewicza. W północnej części Jeżyc rowerowe zmiany pojawią się na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej (kontrapasy i kontraruch).

Sprawdź też:

Miasto zapowiada też wyznaczenie nowej trasy rowerowej po ulicach z uspokojonym ruchem, prowadzącej ruch z Łazarza i Wildy do centrum, po ul. Składowej, Towarowej i Taylora, a także dopuszczenie rowerzystów do ruchu po wszystkich wprowadzanych buspasach - m.in. na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie.

A skoro mowa o buspasach – to na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie wyznaczono buspasy i śluzy dla autobusów. Są one na ulicach: Murawa, Słowiańskiej, Szelągowskiej, Serbskiej, Mieszka I, Wiechowicza, Stoińskiego i Lechickiej. Do tego budowany jest wspomniany już buspas na ul. Garbary - od Małych Garbar do ul. Długiej, a do końca czerwca dojdzie odcinek biegnący od Cytadeli. Zapewni on łatwiejszy przejazd ul. Garbary od ul. Armii Poznań do Grochowych Łąk. W czasie wakacji buspasy powstaną na moście Królowej Jadwigi oraz ul. Piłsudskiego, a zapowiadane są też na ul. Przybyszewskiego (odcinek Marcelińska - Bukowska), a także na al. Niepodległości.

Zobacz też:

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto