Matura 2013: Historia sztuki - poziom podstawowy
ODPOWIEDZI
ZADANIE 1
ZDJĘCIE A
a. Francesco Borromini
b. Włochy
c. klasycyzm
ZDJĘCIE B
a. Dominik Merlini razem z Janem Kamsetzerem
b. Polska
c. Klasycyzm
ZDJĘCIE C
a. Donato Bramante
b. Włochy
c.renesans
PODPUNKT D.
1. c 2. A 3. B
ZADANIE 2
a. walka Jakuba z aniołem
b. Stary Testament
ZADANIE 3
a. Pantenon
b. Katedra Notre Damme
c. Bazylika Św. Piotra
ZADANIE 4
A. kapitel koryncki - architektura starożytnej Grecji
B. rzygacz - renesans
C. bioforium - budowle romańskie i gotyckie
ZADANIE 5
a. ołtarz Mariacki, Wit Stwosz, XV wiek, Kraków
b. Kapica Medyceuszy, Michał Anioł, XVI wiek, Florencja
c. Bitwa Pod Grunwaldem, Jan Matejko, XIX wiek Kraków
ZADANIE 6
a. Pablo Picasso
b. Kubizm
c. Kolaż
d. Łączenie (doklejanie) różnych materiałów
ZADANIE 7
a. tympanon
b. spływ wolutowy
C. gzyms
d. pilaster
ZADANIE 8
B - Autoportret
D - Macierzyństwo
E - Śpiący Staś
Technika pastelowa. Cechą charakterystyczną jest to, że pigmenty występują w postaci sztyftu lub ołówka.
ZADANIE 9
A. wizerunki byków z jaskini Lascaux - komunikacyjna - malowidła i rysunki
B. Circus Maximus w Rzymie - rozrywkowa - architektura
C. Sąd Ostateczny z tympanonu katedry w Autun - sakralna - rzeźba
ZADANIE 10
weduta
ZADANIE 11
Nike z Samotraki
Leonardo da Vinci Mona Lisa
Wenus z Milo
ZADANIE 12
Kanelowanie - (inaczej żłobkowanie) dekoracja architektoniczna i meblarska w postaci żłobków (pionowe, wklęsłe rowki). Może obejmować całą kolumnę lub jej górną część, kolumna nabiera dzięki niemu lekkości i smukłości.
Akant - motyw zdobniczy w formie stylizowanego liścia rośliny śródziemnomorskiej - akantu. Motyw znany i stosowany od starożytności w elementach architektury - przykładem jest głowica kolumny w porządku korynckim czy kompozytowym, a także w malarstwie wazowym i reliefie. W okresie średniowiecza często wykorzystywany był m.in. w dekoracji włoskich rękopisów iluminowanych (XIII i XIV wiek).
Metopa - prostokątna płyta, wykonana z terakoty lub kamienia, między tryglifami we fryzie porządku doryckiego (często pokryta reliefem).
ZADANIE 13
Tycjan, Karol V
Paul Rubens, Maria Medycejska
Antoon van Dyck, Karol I
ZADANIE 14
Nawiązuje do wojennej żydowskiej martyrologii.
Żydzi na obrazie owiązanym sznurkiem i z naklejonymi znaczkami jak na paczki są właśnie ową przesyłką bez wartości. W taki - przedmiotowy sposób byli traktowani w przez nazistów w czasie II wojny światowej.
ZADANIE 15
Uszebti – to
B. niewielkie figurki z gliny, kamienia, drewna, brązu lub fajansu w kształcie mumii.
Propyleje – to
D. w starożytnej Grecji reprezentacyjna brama z kolumnadą, prowadząca do okręgu sakralnego.
ZADANIE 16
A. Atena - sowa
B. Europa - byk
C. Herkules - skóra lwa
D. Hermes - skrzydła u nóg
E. Pandora - puszka
ZADANIE 17
Olimpia – obraz olejny francuskiego malarza Édouarda Maneta z 1863 roku
ZADANIE 18
podpunkt a
1. Budowla na planie krzyża
2. Nawa główna składająca się z kwadratów o równym boku (w tym przypadku 5)
3. Prezbiterium zakończone półkoliście (tzw. absydą)
4. Do nawy głównej przylegają nawy boczne
5. Szerokość naw bocznych odpowiada szerokości połowy kwadratów tworzących nawę główną
podpunkt b
Bryła: masywna, niska ale dość długa budowla, małe okna, filary podtrzymujące sklepienie usytuowane w równych odstępach
ZADANIE 19
Romanizm - B. W rzeźbie stosowano tzw. prawo ram.
Gotyk - D. Budowle sprawiały wrażenie bardzo lekkich i strzelistych.
Klasycyzm - F. Najważniejszy jest doskonały rysunek, a kolor jest jego dopełnieniem.
Romantyzm - C. Inspiracja współczesnymi wydarzeniami historycznymi, a zwłaszcza walkami narodowowyzwoleńczymi i rewolucjami.
Secesja - A. Szukanie źródeł inspiracji w naturze, miękka, giętka linia.
Ekspresjonizm - E. Deformacja kształtów, grube nakładanie farby na płótno.
ZADANIE 20
a. Witruwiusz
b. Stanisław Ignacy Witkiewicz
c. Paul Gauguin
ZADANIE 21
J. A. D. Ingres, Pani de Senonnes
a) neoklasycyzm
b) Modelka siedzi zatopiona w stosie poduszek, nosi wiele biżuterii, ma bogatą suknię. Zachowuje się z godnością. Można ten portret porównać z manierystycznym portretem kobiecym. Obraz olejny na płótnie.
c) Ma oddać piękno modelki. Styl rzetelny, przejrzysty, o archaicznej czystości, proste formy, wyraźne linie konturów, barwy lokalne.
St. I.
Witkiewicz, Odwilż twarzy
a) Czysta forma
b) Swobodnie rysowany, ukazuje piękną i wyrazistą twarz modelki o wielkich niebieskich oczach, karminowych ustach i lekko uróżowanych policzkach, wyłaniającą się znad szkicowo potraktowanego futrzanego kołnierza. Węgiel i pastel na papierze brązowym.
c) Dziwność Czystej Formy jej nieliniowość i brak harmonii mają wstrząsnąć odbiorcą, skonfrontować go z nieznanym i zmusić do głębszych przeżyć.
ZADANIE 22
a) nazwisko autora - Constantin Brâncuşi
b) wiek, w którym powstało dzieło - XX wiek (1904 rok)
c) nazwę materiału rzeźbiarskiego - brąz
d) dwie cechy stylistyczne formy.
- nawiązywanie do kształtów biologicznych
- dążenie do osiągnięcia najdoskonalszej formy, stąd zanik rysów i przejście do owalu
e) Podaj, co jest treścią tego dzieła.
- stylizowana głowa muzy
ZADANIE 23
podpunkt a
Konstruktywizm to kierunek w sztuce abstrakcyjnej. Powstał w 1913 roku w Rosji, nieco później w Holandii i wreszcie w całej Europie, do USA dotarł po I wojnie światowej. Podstawowym wyróżnikiem konstruktywizmu w stosunku do innych ruchów awangardowych było stosowanie dyscypliny formalnej ograniczonej do prostych elementów geometrycznych: koła, trójkąta i linii prostej. Z założenia wzajemne oddziaływania tych form wywołują wewnętrzne napięcie wewnątrz obrazu. Celem jest poszukiwanie nowej ekspresji estetycznej, a metodą świadoma rezygnacja nie tylko z prezentowania widzialnej rzeczywistości, ale także odejście od skojarzeń ze światem przedmiotów. Konstruktywizm zawdzięcza nazwę zarówno podejściu do budowania obrazu - "konstruowania" z określonych elementów, jak i swoistemu zaangażowaniu w nowoczesność.
Konstruktywizm wywodzi się częściowo z futuryzmu. Konstruktywizm rozwinął się w powiązaniu ze wzornictwem przemysłowym, architekturą, modą (prêt-à-porter - gotowe do włożenia), grafiką użytkową, nowoczesną typografią i projektowaniem mebli. Następnie koncepcje stworzone w ramach sztuki użytkowej zostały zastosowane także w "czystej sztuce", rzeźbie, fotografii (pierwsze fotomontaże i kolaże). Konstruktywiści uważali, że sztuka nie polega na dekorowaniu, lecz na znalezieniu funkcji przestrzeni i przedmiotu adekwatnej do potrzeby. To podejście zaowocowało rewolucją w architekturze, która doprowadziła do powstania tzw. stylu międzynarodowego. Najbardziej znanym architektem, który przeszedł przez okres konstruktywizmu był Le Corbusier, który później jednak odciął się od tego nurtu sztuki. Struktura stała się pojęciem technicznym, konstrukcyjnym oraz społecznym i estetycznym. W architekturze podejście konstruktywistyczne zostało nazwane funkcjonalizmem.
podpunkt b
Władimir Tatlin Pomnik III Międzynarodówki
ZADANIE 25
Porwanie Sabinek
ZADANIE 26
A. Dziewczyna z perłą - Vermeer
B. Śpiąca Wenus - Giorgione
C. Et In Arkadia Ego - Poussin
D. Primavera - Botticelli
E. Ołtarz z Isenheim - Grünewald
F. Przysięga Horacjuszy - David
G. Porwanie córek Leukippa - Rubens
H. Lekcja anatomii doktora Tulpa - Rembrandt
I. Powołanie św. Mateusza - Caravaggio
J. Ulica Miodowa - Canaletto
ZADANIE 27
Hiperrealizm
ZADANIE 28
Ernest Ludwig Kirchner
Władysław Strzemiński
Wassily Kandinsky
Matura 2013 potrwa od 7 do 28 maja. Poszczególne egzaminy będą przeprowadzane w dniach:
7 MAJA , WTOREK
godz. 9
Język polski - poziom podstawowy
godz. 14
Wiedza o tańcu - poziom podstawowy
Wiedza o tańcu - poziom rozszerzony
8 MAJA, Ś�RODA
godz. 14
Historia muzyki - poziom podstawowy
Historia muzyki - poziom rozszerzony
9 MAJA, CZWARTEK
godz. 9
Język angielski - poziom podstawowy
godz. 14
Język angielski - poziom rozszerzony
Język angielski dla klas dwujęzycznych
10 MAJA, PIĄTEK
godz. 9
Matematyka - poziom rozszerzony
godz. 14
Język polski - poziom rozszerzony
13 MAJA, PONIEDZIAŁEK
godz. 9
Wiedza o społeczeństwie - poziom podstawowy
Wiedza o społeczeństwie - poziom rozszerzony
godz. 14
Filozofia - poziom podstawowy
Filozofia - poziom rozszerzony
14 MAJA, WTOREK
godz. 9
Chemia - poziom podstawowy
Chemia - poziom rozszerzony
godz. 14
Geografia - poziom podstawowy
Geografia - poziom rozszerzony
16 MAJA, CZWARTEK
godz. 9
Języki mniejszo�
Język kaszubski - poziom podstawowy
17 MAJA, PIĄTEK
godz. 9
Biologia - poziom podstawowy
Biologia - poziom rozszerzony
godz. 14
Historia - poziom podstawowy
Historia - poziom rozszerzony
20 MAJA, PONIEDZIAŁEK
godz. 9
Fizyka i astronomia - poziom podstawowy
Fizyka i astronomia - poziom rozszerzony
godz. 14
Język łaciński i kultura antyczna - poziom podstawowy
Język łaciński i kultura antyczna - poziom rozszerzony
21 MAJA, WTOREK
godz. 9
Język niemiecki - poziom podstawowy
godz. 14
Język niemiecki - poziom rozszerzony
Język niemiecki dla klas dwujęzycznych
22 MAJA, �RODA
godz. 9
Informatyka - poziom podstawowy
Informatyka - poziom rozszerzony
godz. 14
Historia sztuki - poziom podstawowy
Historia sztuki - poziom rozszerzony
23 MAJA, CZWARTEK
godz. 9
Język rosyjski - poziom podstawowy
godz. 14
Język rosyjski - poziom rozszerzony
Język rosyjski dla klas dwujęzycznych
24 MAJA, PIĄTEK
godz. 9
Język francuski - poziom podstawowy
godz. 14
Język francuski - poziom rozszerzony
Język francuski dla klas dwujęzycznych
27 MAJA, PONIEDZIAŁEK
godz. 9
Język hiszpański - poziom podstawowy
godz. 14
Język hiszpański - poziom rozszerzony
Język hiszpański dla klas dwujęzycznych
28 MAJA, WTOREK
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?