Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Raszyna chcą drogi spacerowo-rowerowej zamiast tramwaju pod oknami. Szykują petycję do miasta!

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Projekt tramwaju na os Kopernika wyznacza trasę m.in. ul. Arciszewskiego, obok Cmentarza Górczyńskiego i Pogodną - mieszkańcy Raszyna nie chcą mieć jej pod oknami, domagając się zamiast niej zieleni, trasy rowerowo-spacerowej, chodników i oświetlenia.
Projekt tramwaju na os Kopernika wyznacza trasę m.in. ul. Arciszewskiego, obok Cmentarza Górczyńskiego i Pogodną - mieszkańcy Raszyna nie chcą mieć jej pod oknami, domagając się zamiast niej zieleni, trasy rowerowo-spacerowej, chodników i oświetlenia. ZTM Poznań
Miasto chce zbudować trasę tramwajową łączącą centrum z osiedlem Kopernika i Raszynem. Liczy na ułatwienie w ten sposób dojazdu kilkudziesięciu tysiącom mieszkańców i na zmniejszenie ruchu samochodowego. Część mieszkańców jednak protestuje i... proponuje alternatywny pomysł, nawiązujący do polityki komunikacyjnej miasta!

Tramwaju nie chcą zdecydowanie mieszkańcy Raszyna, którzy prowadzą na FB grupę „Mieszkańcy os. Raszyn mówią NIE dla trasy tramwajowej na os. Kopernika”. Jak wielokrotnie mówili, nie mogli skutecznie wziąć udziału we wcześniejszych, z przełomu lat 2016/2017, konsultacjach społecznych, które zdaniem miasta przyniosły 73-procentowe poparcie mieszkańców dla inicjatywy. Za to mówią wprost: "Chcemy chodników, zachowania zieleni, oświetlenia, którego brakuje - zamiast hałasu tramwaju tuż pod oknami". Najnowszym pomysłem, który już zbiera entuzjastyczne głosy poparcia, jest koncepcja trasy spacerowo - rowerowej, także dla hulajnóg i jeżdżących na rolkach, z centrum do os. Kopernika.

– Taka trasa mogłaby przebiegać m.in. poprzez aleję jesionów przy cmentarzu, ulicę Pogodną, potem przy parku do os. Kopernika, a nawet dalej np. nad stawy na Szachtach - Kopaninie i do strumienia tamże (to już bardziej spacerowo - wycieczkowa). Tam teraz są nieużytki, a nic tam chyba nie powstanie, bo teren podmokły. Byłaby bardzo ładna, już z gotowymi alejami drzew – pisze Dorina Maciejka, administratorka grupy. – Miasto promuje obecnie rowery, a to byłoby jeszcze bardziej ekologiczne niż tramwaj i tańsze!

Zobacz też: Kiedy tramwaj dojedzie na os. Kopernika w Poznaniu? Przebieg trasy wciąż wzbudza kontrowersje

Tomasz Stachowiak, radny Rady Miasta i reprezentant Raszyna, informuje, że by mówić o trasie, trzeba zmienić studium, później zapewnić zgodę właścicieli wszystkich terenów, przez który biegłaby (miasto musiałoby je wykupić), a co do tramwaju - choć nie zadowala go osobiście trasa odcinka raszyńskiego i też nie chciałby go mieć pod oknami, to „tramwaj to przeskok, oraz dalekosiężne patrzenie w przyszłość, rozwój”. Jednak zdaniem radnego, budowa nie nastąpi w najbliższym czasie, bo miasto musi dojść do równowagi po wydatkach na trasę tramwajową na Naramowice.

Mieszkańcy piszą „wszystko byle nie tramwaj” i opowiadają się za trasą spacerowo - rowerową. Rozważają kwestie uporządkowania parkowania - nie na dziko pod drzewami, ale na zorganizowanym parkingu (lub na opłaconej specjalnie części już istniejącego), nawet o ładowarkach dla samochodów elektrycznych. Przypominają, że kiedyś była nawet podobna koncepcja ścieżki rowerowej przy trasie przeznaczonej wstępnie dla tramwaju - choć teraz chodzi im o to, by była zamiast tramwaju, a nie obok niego.

– Przebieg projektowanej trasy wyznaczono przez obszar zabudowy mieszkaniowej wzdłuż następujących ulic: Arciszewskiego, Pogodnej i Promienistej – przypomina Bartosz Trzebiatowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Głównymi elementami projektowanej infrastruktury są: trasa tramwajowo - autobusowa rozpoczynająca się od skrzyżowania ulic Reymonta- Hetmańska, wraz z budową węzła rozjazdowego Hetmańska/Arciszewskiego, biegnąca wzdłuż ulicy Arciszewskiego, trasa tramwajowa biegnąca ulicami: Zamkniętą, Pogodną, Rembertowską i Promienistą oraz pętla tramwajowo - autobusowa os. Kopernika. W ramach zadania przewiduje się wykonanie trasy tramwajowej o długości całkowitej liczącej około 3,3 km, przebiegającej praktycznie w całości w sąsiedztwie zabudowy mieszkalnej oraz dodatkowo ogródków działkowych, terenów parkowych i cmentarza Górczyńskiego.

Zobacz też: Legendarny niemiecki transporter opancerzony już jeździ w Poznaniu! Zobacz zdjęcia

Miasto zapewnia, że dzięki wyznaczeniu przystanków w miejscach największego ruchu pieszego, dostępność do tramwaju w promieniu do 500 metrów uzyska całe osiedle Kopernika, zabudowania na Raszynie czy przy ulicy Arciszewskiego, a dzięki zlokalizowaniu przystanku przy ulicy Zamkniętej bezpośrednią obsługę tramwajem uzyska cmentarz Górczyński. Od 1 stycznia 2021 roku status ostatecznej uzyskała decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu.

– O jakichkolwiek terminach realizacji będzie można mówić w momencie zapewnienia finansowania inwestycji – dodaje Bartosz Trzebiatowski.

Mieszkańcy Raszyna chcą ułożyć sąsiedzką petycję w sprawie zastąpienia trasy tramwajowej drogą spacerowo - rowerową, chodników, oświetlenia, ochrony drzew i prawidłowych miejsc parkingowych. Zebrali też podpisy i wysłali je w ramach trwających do 10 lutego br. konsultacji dotyczących miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - Rejon Cmentarza Górczyńskiego.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Obserwuj nas także na Google News

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Mieszkańcy Raszyna chcą drogi spacerowo-rowerowej zamiast tramwaju pod oknami. Szykują petycję do miasta! - Głos Wielkopolski

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto