Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mikrobusy MPK pojawią się już w październiku

Redakcja
26 mikrobusów Solaris Urbino mogących pomieścić do 50 pasażerów już w październiku pojawi się na liniach nr 52, 65 i 84.

- Pod koniec ubiegłego roku ogłosiliśmy przetarg na zakup 26 nowoczesnych małych autobusów klasy mini o długości 8,5 – do 10,5 m – mówi Iwona Gajdzińska, rzeczniczka prasowa MPK. - Najważniejszym kryterium w tym przetargu była cena (81 proc.). Ale liczyły się również warunki gwarancji (5 proc.), właściwości techniczno-eksploatacyjne (5 proc.), gotowość techniczna (5 proc.) oraz warunki serwisu (4 proc.).

Przetarg na minibusy został właśnie rozstrzygnięty. Najlepsza okazała się oferta firmy Solaris Bus&Coach, która zaproponowała swojego Solaris Urbino 8,6 za cenę 23,921 mln zł brutto. Konkurujący z Solarisem MAN zaoferował pojazdy MAN Lion's City M za 25,520 mln zł.
- Solaris zaproponował też najkorzystniejsze warunki gwarancji oraz serwisu i rabat na dostawę części zamiennych - mówi Krzysztof Książyk, dyrektor przewozów autobusowych – jeśli nie będzie protestów umowę na dostawę minibusów będziemy mogli podpisać za 10 dni, a na poznańskich trasach pojawią się one już w październiku. Ostatni z całej dostawy powinien dotrzeć do nas w kwietniu przyszłego roku.

Jednocześnie, pod koniec ubiegłego roku MPK ogłosiło także przetarg na dostawę dwóch mikrobusów o długości 6,5 – 7 metrów. Napłynęły dwie oferty: firmy Autosan z Sanoka oraz M&P Auto Cuby z Gościcina pod Gdańskiem.
- To były bardzo ciekawe oferty ale miały błędy formalne – komentuje  dyrektor Książyk. – Dlatego musieliśmy ten przetarg unieważnić. W najbliższych dniach ogłosimy  przetarg ponowny.

Zakup nowych busów jest kontynuacją projektu wymiany taboru autobusowego przy współudziale funduszy unijnych. 
- Wartość projektu dotyczącego zakupu mini- i mikrobusów to około 20,1 mln zł, a dotacja ze środków EFRR wynosi 80 procent kosztów kwalifikowanych czyli około 16,1 mln zł – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań. - Na zakup 75 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów, których dostawy trwają otrzymaliśmy już z Unii Europejskiej 58,8 mln zł, co również stanowi 80 procent kosztów kwalifikowanych. W sumie więc na wymianę taboru autobusowego w latach 2010 – 2012 poznańskie MPK pozyskało z UE prawie 75 mln zł To są rekordowe kwoty.

Autobusy w wersji mini i mikro to nowość we flocie poznańskiego MPK. Zostaną one przeznaczone do obsługi linii 52, 65 i 84, na których kursują obecnie autobusy 9-metrowe. Pojawią się też prawdopodobnie na trasach linii nocnych. Dzięki nim poznańskie MPK będzie też mogło uczestniczyć w przetargach organizowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego, na obsługę takich linii jak np. 121.

Rozliczne zalety nowych busów wylicza dyrektor Krzysztof Książyk:
- To będą  całkowicie niskopodłogowe pojazdy, klimatyzowane w całej przestrzeni pasażerskiej, wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w zapewniający większe bezpieczeństwo podróży monitoring, a także w najnowocześniejsze, ekologiczne silniki spełniające najbardziej rygorystyczną normę czystości spalin EEV. Zastosowano w nich kilka innowacyjnych rozwiązań, które znacznie wpłyną na komfort i bezpieczeństwo jazdy, między innymi system samogaszący w komorze silnika, który stanowi zabezpieczenie na wypadek pożaru. Na pokładzie będzie automat  do sprzedaży biletów, a na fotelach specjalna tkanina , która powinna się spodobać wszystkim kibicom i mieszkańcom Poznania. Motywy, które stanowią jej deseń to piłki futbolowe i słynne poznańskie koziołki. Wzór tej tkaniny ma oczywiście nawiązywać do Euro 2012.

Autobusy będą w pełni  dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób z ograniczoną zdolnością poruszania się: stanowisko do mocowania wózków inwalidzkich  naprzeciw szerokich, przestronnych  drzwi oraz zewnętrzny i wewnętrzny  przycisk  sygnalizujący zamiar wsiadania lub wysiadania.

Nowe autobusy wyposażone będą w elektroniczne wyświetlacze, które informować będą o  numerze kursu na danej linii, a także w drzwi odskokowo uchylne, sterowane przez fotokomórkę. Takie rozwiązanie gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście i szczelniejsze zamknięcie pojazdu.

Wzbogacony system monitoringu umożliwi nie tylko rejestrowanie obrazu w pojeździe, ale również na zewnątrz, przed autobusem. Kamera skierowana na trasę przejazdu to niezwykle przydatny element. Dzięki niej będzie można odtworzyć przebieg kolizji i wszelkich zdarzeń drogowych oraz uwiarygodnić słowa kierowcy, który tłumaczy się, że ostro hamuje, bo ktoś zajechał mu drogę. Zarejestrowany przez kamery obraz  archiwizowany będzie przez 150 godzin.

Czytaj także:
157 milionów na poznańskie tramwaje dołoży Unia

– Tak wysokiej dotacji w Poznaniu jeszcze nie było – cieszy się prezes MPK. Umowa w sprawie rekordowego dofinansowania już została podpisana.

75 nowych autobusów przed Euro 2012

Aż 60 milionów złotych z Unii Europejskiej na zakup nowych niskopodłogowych autobusów dostanie poznańskie MPK. Przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.






**

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto