Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Młodzież z wielkopolskich szkół promowała transplantację w ramach kampanii Drugie Życie. Tym razem w sieci

Nicole Młodziejewska
Nicole Młodziejewska
W tym roku, z powodu pandemii koronawirusa kampania "Drugie Życie" odbyła się online.
W tym roku, z powodu pandemii koronawirusa kampania "Drugie Życie" odbyła się online. Nicole Młodziejewska
32 szkoły z całej Wielkopolski wzięły udział w projekcie Drugie Życie – kampanii dotyczącej transplantologii. Z powodu epidemii jej organizatorzy musieli przeprowadzić akcję w sieci. Jak się okazało, z bardzo dobrym skutkiem!

Jak wynika ze statystyk Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego ds. Transplantacji „Poltransplant", w tym roku - od stycznia do maja - przeprowadzono 419 przeszczepów różnych organów, podczas gdy w 2019, w tym samym okresie, wykonano 574 transplantacje. W samym kwietniu 2020 roku odbyły się 54 transplantacje, a rok wcześniej było ich 130. W maju statystyki nieznacznie się poprawiły - w 2020 odnotowano 64 przeszczepy, rok wcześniej - 123.

To jednak wciąż zbyt mało, dlatego w tym roku po raz 12. zorganizowano kampanię Drugie Życie. To ogólnopolska akcja prowadzona w szkołach średnich, zwracająca uwagę na to, jak bardzo transplantacja może ratować życie.

Czytaj też: Kampania "Drugie Życie": Dlaczego warto oddać swoje organy po śmierci?

Tegoroczna edycja, ze względu na panującą pandemię koronawirusa, wyjątkowo odbywała się w Internecie.

- Nie mogliśmy spotkać się osobiście i rozmawiać o medycznych aspektach przeszczepiania narządów z powodu pandemii koronawirusa. Ale to nie znaczy, że w ogóle przestaliśmy edukować. Przeciwnie, nasze działania przeniosły się do internetu. Jest więc szansa, że z wykładów edukacyjnych na temat transplantacji skorzystało więcej osób, niż w rzeczywistości mogły pomieścić aule poszczególnych szkół

– mówi dr Maciej Głyda, główny ekspert medyczny kampanii.

Przeniesienie akcji do internetu wymagało od organizatorów, ale też przede wszystkim samych uczestników, dużej kreatywności. To z kolei zaowocowało powstaniem filmów, etiud aktorskich, piosenek czy plakatów, wykreślanek, quizów online i grafik, które przedstawiały temat transplantacji.

- 12. edycja kampanii Drugie Życie była wyjątkowa, bo poza tradycyjnymi działaniami, zmusiła nas do skupienia się na możliwościach promowania transplantacji w świecie wirtualnym. Jesteśmy pod wrażeniem szkół, które stanęły na wysokości zadania i chcemy je docenić. Za wrażliwość, kreatywność i zaangażowanie - mówi dr Tomasz Prystacki, prezes Zarządu FreseniusMedicalCare Polska, organizator akcji.

Zobacz także: 2-letni Dawid choruje na klątwę Ondyny. Śmierć czeka na niego za każdym razem, gdy zaśnie. Zostały tylko dwa dni, by pomóc chłopcu

W tegorocznej edycji udział wzięły 32 szkoły z Wielkopolski. Spośród nich wybrane zostały trzy placówki, które nagrodzono czekami charytatywnymi w wysokości 2000 zł. Są to: I Liceum Ogólnokształcące w Lesznie, XXV Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu oraz Zespół Szkół prowadzonych przez Edukację Lubasz w Lubaszu.

- Musieliśmy nauczyć się funkcjonować w nowej rzeczywistości w wymiarze szkolnym i edukacyjnym, ale też przyjąć nową strategię w promowaniu transplantacji – nie gorszą niż poprzednia, ale inną, wyjątkową. I udało się!

- mówi Kamila Andrzejewska-Majchrzak, koordynatorka działań młodzieży w I LO w Lesznie.

Dodatkowo trzy szkoły otrzymały wyróżnienia: Zespół Szkół nr 1 w Wągrowcu, Zespół Szkół Mechanicznych w Poznaniu oraz II Liceum Ogólnokształcące w Ostrowie Wielkopolskim.

Sprawdź też:

od 7 lat
Wideo

Jakie są najczęstsze przyczyny biegunki u dorosłych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto