MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Mniej regionalnych, więcej ekspresowych

Marcin IDCZAK
Pasażerowie będą musieli na nowo przestudiować rozkład jazdy. Zmian jest sporo. Fot. T. Rytych
Pasażerowie będą musieli na nowo przestudiować rozkład jazdy. Zmian jest sporo. Fot. T. Rytych
Od niedzieli po wielkopolskich torach będzie kursowało mniej pociągów regionalnych, natomiast więcej Inter City. Ci, którzy na święta lub Nowy Rok wybierają się koleją, mogą skorzystać z wielu zniżek i promocji.

Od niedzieli po wielkopolskich torach będzie kursowało mniej pociągów regionalnych, natomiast więcej Inter City.
Ci, którzy na święta lub Nowy Rok wybierają się koleją, mogą skorzystać z wielu zniżek i promocji.

W nocy z soboty na niedzielę wchodzi w życie nowy rozkład jazdy PKP. Zamiana spowodowana jest nowym budżetem kolei na przyszły rok. Powinna obowiązywać od 1 stycznia, jednak by nie sprawiać pasażerom kłopotów w okresie świątecznym, nowy rozkład jazdy wchodzi dwa tygodnie wcześniej.

Mniej regionalnych

Zlikwidowanych zostaje kilkanaście połączeń w Wielkopolsce. Są to głównie te, które przewoziły pasażerów na trasach z Krotoszyna, na linii Poznań-Bydgoszcz i Piła -Krzyż Wlkp. Dodatkowo, pociągi z Poznania (wyjazd o godz. 3.31; 23.00), które kursowały do Piły, będą jechały tylko do Chodzieży. Nie będzie kursowała część pociągów z Poznania do Mogilna (końcową stacją ma być Gniezno), zawieszone ma zostać kursowanie kilku składów z Poznania do Kutna na odcinku między Kołem a Kutnem. W innych przypadkach zamiast jednym pociągiem trzeba będzie jeździć dwoma (np.: Poznań-Bydgoszcz został rozbity na dwa składy z Poznania do Wągrowca i Wągrowca do Bydgoszczy). Kilkadziesiąt kolejnych połączeń może zostać zawieszonych, jeśli zabraknie pieniędzy na ich utrzymanie.

Więcej Inter City

Zwiększa się natomiast ilość połączeń ekspresowych i Inter City. Rano i wieczorem co godzinę, a w środku dnia co dwie będę odjeżdżały i przyjeżdżały pociągi relacji Poznań-Warszawa.

- Nowością ma być Warta, czyli tzw. pociąg targowy - mówi Anna Rosiek. - Będzie tylko i wyłącznie kursował w te dni, gdy w Poznaniu odbywają się targi. Z naszych badań wynika, że wówczas panuje największy ruch. A dzięki wprowadzeniu tego składu jeszcze więcej osób będzie mogło dojechać na MTP.

Dodatkowo zmieniona zostanie godzina odjazdu Lecha z Warszawy, czyli sztandarowego pociągu IC.

- Jest to spowodowane tym, że około szesnastej więcej osób wyjeżdża z Warszawy - dodaje A. Rosiek.
Poznań z Warszawą będzie łączył także pociąg Ślęża.

- Przez Wielkopolskę jeździć ma on do Wrocławia - mówi Anna Rosiek. - Składać się będzie z wagonów o podwyższonym standardzie. Na tej samej trasie będzie kursować także Odra, która ma być ostatnim połączeniem danego dnia Warszawy z Poznaniem.

Natomiast po wejściu Polski do Unii Europejskiej zyskamy nowy pociąg Bruksela-Berlin-Warszawa.

Za 50 złotych...

Promocje i zniżki na przejazdy w święta dotyczą zarówno pociągów jeżdżących na krótszych trasach, które są obsługiwane przez PKP Przewozy Regionalne, jak też i na dłuższych - pociągami Inter City. Dodatkowo, by przyciągnąć więcej pasażerów, 2 stycznia został w PKP uznany za dzień wolny od pracy.

- Przez cztery dni, począwszy od 25 grudnia godziny 7.00 do godziny 19.00 - 28 grudnia, po całej Polsce będzie można jeździć za 50 zł - mówi Kazimierz Budynkiewicz, zastępca dyrektora Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. - Warunkiem jest wykupienie biletu turystycznego, który obowiązuje na pociągi spółki PKP Przewozy Regionalne.
Są to składy osobowe i pos- pieszne. Wykupując jeden taki bilet można jechać np.: z Poznania do Białej Podlaskiej, przesiadając się po drodze dowolną ilość razy. Podobnie będzie od 1-4 stycznia. Normalnie z tego rodzaju biletu można korzystać we wszystkie dni wolne od pracy.
PKP Przewozy Regionalne postanowiły do 200 km wydłużyć trasę składów osobowych, na które można wykupić bilet weekendowy. Uprawnia do zniżki 33-procentowej na bilety tam i z powrotem, a 15-procentowej na przejazd w jedną stronę. By z niego skorzystać trzeba wyjechać najwcześniej o godzinie 20.00 dnia roboczego poprzedzającego wolny od pracy. W dwa ostatnie weekendy roku będzie można korzystać z tego biletu przez cztery dni.

- Od godziny 20.00 w Wigilię do godziny 24.00 w niedzielę 28 grudnia - wyjaśnia K. Budynkiewicz. - Podobnie jak w przypadku biletów turystycznych, również i z weekendowych będzie można korzystać od Sylwestra do 4 stycznia (w tych samych godzinach co podczas świąt).

...lub za 99

Również korzystający z usług spółki Inter City mogą liczyć na zniżki. Od godziny 18.00 - 24 grudnia będzie można podróżować na podstawie biletu weekendowego po kraju za 99 zł.

- W tym przypadku nie trzeba wykupywać miejscówki, ale nie ma się wówczas gwarancji, że będzie się siedziało na tym samym miejscu przez całą podróż - mówi Anna Rosiek, rzecznik prasowy PKP Inter City. - Gdy pojawi się ktoś z miejscówką, trzeba będzie ustąpić.
Z takim biletem podróżować będzie można do godz. 18.00 niedzieli 28 grudnia, a także w tych samych godzinach od Sylwestra do 4 stycznia.

Bilet weekendowy IC obowiązuje też we wszystkie dni wolne od pracy. Można przesiadać się dowolną ilość razy.
W Wielkopolsce zwiększona została ilość stacji, gdzie można nabyć bilety Last Minute na Inter City i ekspresy. Bilet można kupić nie wcześniej niż 30 min. przed odjazdem pociągu. Obojętnie jak długa jest trasa kosztuje on 10 zł. Będzie można je teraz kupować także i na następujące pociągi i odcinki. Pociąg Lubuszanin relacji Poznań-Zielona Góra (kasy sprzedające bilety Last Minute znajdują się na dworcach Poznań Gł, Nowy Tomyśl i Zbąszynek), pociąg Mewa na odcinku Krzyż Wlkp Szczecin (w Krzyżu) i Słowacki na trasę Leszno- Wrocław (w Lesznie). Do tej pory można było na pociąg Odra z Kalisza do Wrocławia (Kalisz i Ostrów Wlkp.)

Nowy rozkład jazdy PKP
dziś w ,,Gazecie Poznańskiej’’.

Przynoszą straty

W ciągu trzech pierwszych kwartałów tego roku PKP SA (jako cała grupa kapitałowa) przyniosła 243,4 mln zł. strat. Z wchodzących w jej skład spółek odpowiedzialnych za przewozy osobowe: Inter City była na minusie na 8,32 mln zł, natomiast PKP Przewozy Regionalne przyniosła 747 mln zł strat.

Do województw

Przez cały rok 2004 ma następować przejmowanie odpowiedzialności za przewozy regionalne przez poszczególne województwa. Na prowadzenie tej działalności mają one dostać 538 mln zł. Według kolejarzy, by nie likwidować połączeń potrzebnych jest minimum 800 mln zł.

Będą zlikwidowane

Leszno-Zbąszynek (odjazd o 20.18), Zbąszynek-Leszno (8.10), Gniezno -Jarocin (21.37), Piła-Bydgoszcz (22.26) i Bydgoszcz-Piła (8.45), Piła-Krzyż (17.17; 22.35), Krzyż-Piła (21.18), Kostrzyn-Krzyż (11.06), Leszno - Krotoszyn (21.55), Ostrów-Leszno (19.10), Poznań-Rawicz (8.10),
Poznań-Leszno (11.35). Oleśnica-Krotoszyn (10.04), Oleśnica-Ostrów (15.25). Łącznie w całej Polsce w ciągu doby będzie kursowało 3561 pociągów regionalnych (do tej pory było ich 4079).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

26-letni Ukrainiec próbował nakłonić Polaka do szpiegowania

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto