Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Modertrans zaprezentował swój nowy tramwaj! [ZDJĘCIA]

Norbert Kowalski
Modertrans przedstawia perełkę, czyli Moderusa Gamma
Modertrans przedstawia perełkę, czyli Moderusa Gamma Waldemar Wylegalski
Modertrans zaprezentował swój nowy tramwaj! To Moderus Gamma. Tymczasem w Poznaniu szykuje się wielka wymiana tramwajów. Miasto zakupi 50 nowych pojazdów.

Poznańskie MPK po raz kolejny przedłużyło przetarg na zakup 50 nowych tramwajów. W grę wchodzi 30 pojazdów jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. Po raz kolejny wydłużono termin składania ofert.

- Nie ma w tym nic dziwnego, w grę wchodzą bardzo duże pieniądze. To jest największy przetarg w historii MPK. Tak dużej liczby tramwajów jeszcze nie kupowaliśmy. Nawet przy okazji Euro 2012 podczas przetargu zakupiono „jedynie” 45 pojazdów - wyjaśnia Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK.

Coraz młodsze tramwaje
Nowe tramwaje będą miały około 32 metry długości. Pojazdy mają być wieloczłonowe i przynajmniej w części niskopodłogowe. Oprócz ceny zaproponowanej przez oferentów, MPK będzie zwracało również uwagę na pojemność pojazdów, maksymalny nacisk na oś, nowoczesne rozwiązania techniczne, jakość hamulców czy szerokość przejść wewnątrz tramwajów.

W ciągu ostatnich miesięcy MPK podpisało umowy m.in. na dostawę 20 tramwajów jednokierunkowych oraz 10 tramwajów dwukierunkowych. Kolejnym etapem unowocześniania floty jest właśnie przetarg na zakup 50 tramwajów. Po wyłonieniu zwycięzcy, będzie miał on 30 miesięcy na realizację zamówienia. - Trzeba liczyć się z tym, że budowa tramwajów potrwa ponad dwa lata. W przypadku autobusów jest szybciej, bo w praktyce ich zakup wygląda tak, jakby ktoś wszedł do sklepu i wziął towar z półki. Z kolei w przypadku tramwajów każdy przewoźnik zamawia bardzo zindywidualizowane modele - tłumaczy Iwona Gajdzińska.

Co gubimy w tramwajach?

Źródło: gloswielkopolski.pl / x-news

Perełka Modertransu
W koncepcję unowocześniania floty tramwajowej w mieście wpisuje się również piątkowa prezentacja prototypu tramwaju Moderus Gamma wyprodukowanego przez poznańską firmę Modertrans.

- Jest to w 100 procentach niskopodłogowy pojazd o długości 32 metrów, w którym może zmieścić się ponad 200 osób - mówi Andrzej Bręczewski, prezes Modertrans.

Jednocześnie dodaje, że dzięki zastosowaniu specjalnych zderzaków tramwaj posiada system redukcji siły uderzenia podczas wypadków. Ponadto jest również wyposażony w system, który umożliwia uniknięcie kolizji między dwoma tramwajami.

- W przypadkach, kiedy tramwaje zbliżają się do siebie w sposób niekontrolowany, automatycznie włączają się hamulce. To jest jednak bardzo drogi system, dlatego jest montowany w niewielu pojazdach - opowiada Andrzej Bręczewski.

I dodaje: - Jesteśmy firmą, która wciąż się rozwija. Ten tramwaj różni się od wielu, a jednocześnie będzie skarbnicą wiedzy i doświadczeń do pracy nad kolejnymi pojazdami.

Na razie jednak Moderus Gamma nie trafi na ulice Poznania. O tym czy będzie produkowany seryjnie przekonamy się dopiero w najbliższych miesiącach. - Wszystko będzie zależało od potrzeb rynku. Chcemy go zaprezentować i potem okaże się czy znajdą się chętni - komentuje prezes Modertrans.

Modertrans zaprezentował swój nowy tramwaj! Jak Wam się podoba?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto