Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MPK kupiło używane tramwaje po 30 tysięcy euro za sztukę

Zenon Zabawny
Zenon Zabawny
Zanim w Poznaniu pojawią się nowe tramwaje marki Tramino, na ulicach pojawi się 21 popularnych, ale nie najmłodszych "helmutów".

"Helmuty", czyli modele GT8 jeżdżą w Poznaniu już od kilku lat, m.in. na liniach 7,8, 9 i 11. Uchodzą za bardzo wygodne, ale estetyką raczej nie grzeszą. Wydawało się, że to m.in. one zostaną wkrótce zastąpione przez nowiutkie tramwaje marki Solaris Tramino, których aż 45 zamówiło niedawno MPK. Tymczasem poznański przewoźnik dość nieoczekiwanie kupił aż 21 kolejnych wysłużonych „helmutów”.

- Wszystkie pochodzą z Dusseldorfu, gdzie cały czas jeździły po ulicach – wyjaśnia Iwona Gajdzińska, rzeczniczka prasowa MPK. – Każdy kosztował nas jedynie 30 tysięcy euro, to naprawdę bardzo dobra cena. Te tramwaje przeszły gruntowny remont na początku lat 90. i są w bardzo dobrym stanie.

Cena rzeczywiście jest niezwykle niska, jeśli porównamy ją chociażby z tymi, jakie MPK zapłaci za tramino. Tramwaje Solorisa kosztują aż 2 miliony euro.

Jak wyjaśnia Gajdzińska, "helmuty" mają zastąpić w Poznaniu najstarsze z obecnie jeżdżących po Poznaniu tramwajów. Chodzi o modele GT6 i 3G (tzw. holendry), z których niektóre mają blisko 50 lat.
- Wycofujemy je nie tylko ze względu na wiek, ale też fakt, że np. holendry są mało pojemne i mało przewiewne, przez co zwłaszcza w czasie upałów nie spisywały się najlepiej – tłumaczy Gajdzińska.

Jednocześnie rzeczniczka MPK przyznaje, że helmuty choć nie należą do najnowszych, są jednymi z najlepszych tramwajów w Poznaniu.
- Przede wszystkim są mało awaryjne, a poza tym pasażerowie bardzo je lubią ze względu na pojemność i przewiewność – mówi Gajdzińska.

Nowe nabytki MPK zanim zaczną wozić poznaniaków, przejdą drobną modernizację. Zostaną wyposażone m.in. w sprzęgi łączące wagony, systemy sterowania zwrotnicami i kasownikami, a także czuwaki – urządzenia włączające automatycznie hamulce w przypadku zasłabnięcia motorniczego. Poza tym w „helmutach” zostaną zamontowane... kabiny dla motorniczych.
- To dlatego, że w Niemczech tramwaje nie muszą mieć wydzielonych kabin dla motorniczych – wyjaśnia Gajdzińska.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto