MPK - Na Franowie powstanie gigantyczna zajezdnia za ponad 270 mln zł

Katarzyna Fertsch
Przystanki podziemne będą przystosowane dla osób niepełnosprawnych
Przystanki podziemne będą przystosowane dla osób niepełnosprawnych fot. Infrastruktura Euro Poznań 2012
Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa trasy tramwajowej na Franowo. Pierwsi pasażerowie MPK pojadą tam najpóźniej w czerwcu 2012 roku. To optymistyczny wariant. Jeśli jednak coś pójdzie źle, nowa trasa może przed Euro nie powstać.

Mimo że trasa na Franowo nie jest związana z mistrzostwami bezpośrednio (kibice raczej nie będą z niej korzystali), to jednak znalazła się na liście inwestycji kluczowych. Na Franowie powstanie też nowa zajezdnia, w której garażowana będzie większość tramwajów. Jako jedna z inwestycji strategicznych została dofinansowana z budżetu unijnego.

– Wstępne przyznanie pieniędzy to jedno, ale trzeba było jeszcze spełnić wiele wymogów, żeby faktycznie je otrzymać – mówi Ryszard Grobelny, prezydent Poznania.

Wczoraj w Urzędzie Marszałkowskim podpisano umowę o dofinansowanie projektu. Całość będzie kosztować 271 mln zł. Nieco ponad 108 mln dostaniemy z Unii.
– Miasto musiało się zdobyć na ogromny wysiłek, żeby znaleźć pozostałe 162 miliony – przekonuje Andrzej Nowakowski, prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012.

Spółka, która prowadzi inwestycję, ogłosiła przetarg na wykonanie prac ziemnych. Procedura jest dwuetapowa. Pierwszy etap zakończy się za trzy tygodnie. Spośród firm, które złożyły wstępne oferty, wyłoniono 20.

– Chcemy mieć pewność, że firmy, które biorą udział w przetargu, są pewne i doświadczone. Przede wszystkim w budowie tuneli – twierdzi Andrzej Nowakowski.
Jeśli rozstrzygnięcie przetargu nie zostanie oprotestowane, budowa mogłaby się rozpocząć w grudniu tego roku. Pierwsza część prac będzie polegała na wykopaniu tunelu. Prezydent Grobelny podchodzi do tego optymistycznie.

– W naszym klimacie nie ma aż takich zim, które uniemożliwiałyby prace w terenie. Ziemia zamarza u nas najwyżej do 80 centymetrów w głąb – przekonuje.
Ma też nadzieję, że półtora roku wystarczy na wybudowanie trasy (prace wykończeniowe mogą potrwać dłużej). Projekt zakłada jednak wybudowanie 1,5-kilometrowego tunelu, 3 kilometrów torowiska oraz rozbiórkę starego i budowę nowego wiaduktu Chartowo – wymaga tego jego fatalny stan.
– Jeśli wystąpią jakieś opóźnienia, trudno je będzie nadrobić – przyznaje jednak Grobelny.

Trasa nie tylko połączy tę część miasta z centrum i umożliwi dojazd tramwajów do nowej zajezdni na Franowie (między innymi Tramino, które MPK kupuje na mistrzostwa), ale także w przyszłości będzie mogła stać się węzłem przesiadkowym.

– I będzie wtedy służyła nie tylko poznaniakom, ale wszystkim mieszkańcom aglomeracji, którzy do Poznania dojadą pociągami – przypomina Leszek Wojtasiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie