Samochody iveco daily zastąpią dotąd używane lubliny i już trafiły do rąk brygad torowo–sieciowych i zajmujących się utrzymaniem infrastruktury.
Zobacz: Tak wygląda najpiękniejsze wnętrze domu w Europie! Zaprojektowali je architekci z poznańskiej pracowni Pulva [ZDJĘCIA]
- Jesteśmy zobowiązani do ochrony środowiska i dlatego podejmujemy wszelkie kroki, by wprowadzać do linii pojazdy jemu przyjazne
– mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK.
- Ekologiczne pojazdy techniczne, spełniające normy emisji spalin EURO 6, są kolejnymi po tramwajach i autobusach, wyposażonymi w napęd niskoemisyjny.
- Samochody charakteryzują się znacząco mniejszą (o 70 proc.) emisją cząstek stałych, dużo niższymi kosztami eksploatacyjnymi od samochodów z silnikami diesla, a ich zasięg sięgający 400 kilometrów jest dużo wyższy od dziś oferowanych samochodów użytkowych z napędem elektrycznym. W porównaniu do tych ostatnich są też czterokrotnie tańsze - mówi Maciej Garstecki, prezes zarządu przedsiębiorstwa motoryzacyjnego Pol-Car w Poznaniu.
- Cztery samochody są w wersji furgon, a cztery z zabudową skrzyniową. Te ostatnie mają kabinę siedmioosobową, dla większego zespołu naprawczego, mają też szerszą skrzynię ładunkową i są lżejsze
- mogą przez to zabrać również więcej sprzętu technicznego.
Zobacz: Korki w Poznaniu: Paraliż komunikacyjny północno-wschodniej części miasta. Problemy na ul. Bałtyckiej, Hlonda, Serbska i Gdyńska
Białe samochody z logo MPK i z charakterystycznym niebieskim pasem na atrapie są już dopuszczone do użytku. Będą tankowane w Komornikach, gdzie znajduje się jedyna w okolicach Poznania publicznie dostępna stacja pozwalająca na tankowanie sprężonego gazu ziemnego.
MPK może być zadowolone z zakupu ekologicznych pojazdów, jednak w praktyce nieco na tym straciło. Jak się okazuje, jako jedyne przedsiębiorstwo dopasowało się do zapisu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w myśl której przedsiębiorstwa prowadzące działalność publiczną mają wprowadzać i zwiększać udział pojazdów z napędem alternatywnym w taborze.
Państwo przesunęło już jednak o dwa lata wprowadzenie obowiązku, a tym samym przesunęło w czasie warunki uzyskania dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dofinansowanie dostaną zatem te przedsiębiorstwa, które zakupu samochodów ekologicznych dokonają po wejściu w życie przepisów, czyli w 2021 roku.
Poznański przewoźnik wypełnił wcześniejsze ustalenia, nie może więc skorzystać z dofinansowania.
POLECAMY:
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?