MPK Poznań: Tramwaj na Ratajczaka ma zacząć kursować za dwa lata. Mieszkańcy mają poważne obawy

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Tramwaj na Ratajczaka zmieni całkowicie życie tej ulicy, mieszkańcy mają więc sporo uwag do projektu UMP poznan.pl
Do 2022 roku ma się zakończyć budowa tramwaju w ulicy Ratajczaka w Poznaniu. Należący do Projektu Centrum pomysł wygląda dobrze – usprawnienie komunikacji, zmniejszenie ruchu samochodowego, remont ulicy, zieleń i ogródki. Jednak mieszkańcy ul. Ratajczaka mają obawy, które wkrótce miasto będzie musiało wyjaśnić.

Konsultacje społeczne dotyczące budowy trasy tramwaju zakończyły się 28 lutego, a wnioski i propozycje są teraz badane. W ich ramach członkowie Zarządu oraz Rady Osiedla Stare Miasto również zebrali głosy osób związanych z ulicą Ratajczaka i wykorzystają je w projekcie uchwały, która będzie omawiana na najbliższej sesji Rady. Tym bardziej, że w czasie niedawnego spotkania w szkole podstawowej nr 75 padło bardzo wiele ciekawych uwag.

Zobacz też: Poznaniak zbudował elektryczny autobus Solaris Urbino 12 z klocków Lego. Zobacz zdjęcia!

- Obawy budzi zmiana dominującej funkcji ulicy Ratajczaka z mieszkaniowej na tranzytową dla innych dzielnic przez centrum, przez co – jak obawiają się mieszkańcy ulicy – pogorszą się ich warunki życia

– mówi Maria Sokolnicka-Guzek, zastępca przewodniczącej Zarządu Osiedla. - Ponadto w założeniach nowa linia tramwajowa ma skrócić drogę z Dębca i Wildy na Stare Miasto, jednak trasa przejazdu tramwaju nie powinna prowadzić najkrótszą możliwą drogą, lecz taką, która pozwoli obsłużyć jak największą liczbę pasażerów. Uczestnicy spotkania wskazywali, że jeśli nowa linia ominie dotychczasową trasę, czyli Królowej Jadwigi/Strzelecką, to nie obsłuży komunikacyjnie tego ważnego obszaru, na którym znajdują się m.in.: AWF, cztery licea, Szkoła Chóralna, Urząd Miasta, szpital onkologiczny czy szpital na ul. Długiej.

Czytaj też: Wielkie wietrzenie w pojazdach MPK Poznań! Otwierają wszystkie drzwi na przystankach, żeby chronić pasażerów przed koronawirusem

Tramwaj jadący między kamienicami ul. Ratajczaka i sama budowa linii będą budziły wibracje, a miasto nie przeprowadziło analiz stanu technicznego tych budynków – to kolejna obawa części mieszkańców. Ci zmotoryzowani dodają – jeśli organizacja ruchu uniemożliwi samochodom na Ratajczaka przejazd przez św. Marcin, to na tej ostatniej ulicy, tak jak i na Kaponierze, zwiększy się natężenie ruchu ulicznego, przeciwnie do założenia zmniejszenia ruchu samochodów w centrum. Co więcej, dopuszczenie skrętu z ul. św. Marcin w Ratajczaka tylko dla mieszkańców, nie będzie możliwe do sprawdzenia, a do tego może generować wzmożony ruch na ul. Taczaka. Wreszcie niektórzy mieszkańcy nie są zachwyceni pomysłem zakładania ogródków gastronomicznych na ulicy, pod oknami mieszkań.

- Wiemy, że przy okazji budowy planowane są remonty podziemnej infrastruktury w miejscach kolizyjnych, dlatego właściciele nieruchomości powinni być powiadomieni z wyprzedzeniem o terminach i zakresie tych prac, by mogli przygotować się do remontów przyłączy lub sprawdzić które remonty instalacji trzeba będzie przeprowadzić – mówi Maria Sokolnicka-Guzek.

Czytaj także

Radni osiedlowi zamierzają umieścić w uchwale zapis o konieczności przekazania mieszkańcom, właścicielom nieruchomości, czy pracującym przy ul. Ratajczaka przedsiębiorcom map organizacji ruchu w czasie remontu i po nim, z określeniem warunków poruszania się. Mapy powinny objąć wszystkie planowane inwestycje w kolejnych czterech latach projektu Centrum: remont skrzyżowań al. Niepodległości/Św. Marcin oraz Matyi, Królowej Jadwigi/Wierzbięcice, Niezłomnych, remont torowiska w ul. Podgórnej, remont ul. Mielżyńskiego. Radni chcą też podania pełnego harmonogramu prac budowlanych, informacji o kosztach, a także – przedstawienia bilansu miejsc parkingowych dla całej inwestycji (w tym w czasie budowy) i określenia dróg awaryjnych dojazdu dla służb ratunkowych.

W imieniu mieszkańców będą też domagać się, by miasto zagwarantowało, że w przypadku roszczeń mieszkańców skarżących się na hałas i pogorszenie zdrowia, poniesie koszty leczenia chorób spowodowanych nadmiernym hałasem i spowodowanym nim stresem, poniesie też koszty napraw usterek spowodowanych uszkodzeniem konstrukcji nieruchomości położonych przy nowej trasie tramwajowej, a także – że Poznań będzie zaspokajać uzasadnione roszczenia o odszkodowania, związane z pogorszeniem się jakości życia i pracy w rejonie nowych inwestycji.

ZOBACZ TEŻ:

MPK Poznań: Jak powinien się zachowywać w autobusie i tramwa...

Sprawdź też:

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3