Muzeum Narodowe w Poznaniu zaprasza na wystawę sztuki słynnego Augusta Zamoyskiego – ikony polskiego rzeźbiarstwa

Sebastian Gabryel
Sebastian Gabryel
Wystawa będzie składać się z 250 obiektów: 90 rzeźb Zamoyskiego oraz szeregu szkiców, fotografii i dokumentów związanych z twórczością i życiem rzeźbiarza, który tworzył przede wszystkim na emigracji – we Francji oraz Brazylii.
Wystawa będzie składać się z 250 obiektów: 90 rzeźb Zamoyskiego oraz szeregu szkiców, fotografii i dokumentów związanych z twórczością i życiem rzeźbiarza, który tworzył przede wszystkim na emigracji – we Francji oraz Brazylii. materiały prasowe organizatora
Od 18 października do 13 grudnia w poznańskim Muzeum Narodowym będzie odbywać się wyjątkowa wystawa pod tytułem „Myśleć w kamieniu”, w ramach której zaprezentowana zostanie twórczość słynnego artysty Augusta Zamoyskiego, żyjącego w latach 1893-1970. Był jednym z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy działających w XX wieku.

Wystawa będzie składać się z 250 obiektów: 90 rzeźb Zamoyskiego oraz szeregu szkiców, fotografii i dokumentów związanych z twórczością i życiem rzeźbiarza, który tworzył przede wszystkim na emigracji – we Francji oraz Brazylii. Mowa tu zwłaszcza o szkicownikach i intymnych dziennikach, jego korespondencji z innymi wybitnymi postaciami, osobistych pamiątkach, jak i rękopisach Ferenca Liszta i Roberta Schumanna.

Jednak na wystawie będzie można również zobaczyć zdjęcia z zupełnie nieznanego dotąd archiwum fotograficznego, dokumentującego karierę i eksperymenty teatralne światowej sławy tancerki Rity Sacchetto, będącej pierwszą żoną rzeźbiarza. Wisienką na torcie są odnalezione w archiwum i przygotowane do prezentacji filmy kręcone przez Zamoyskiego amatorską kamerą wąskotaśmową Pathé-Baby z lat 1926–1929, z udziałem m.in. Witkacego, z którym utrzymywał przyjacielskie relacje.

W Londynie wystartowała wystawa prac Banksy’ego

– Koncepcja ekspozycji zakłada prezentację archiwum artysty na tle blisko stu rzeźb, będących odzwierciedleniem wszystkich okresów twórczych Zamoyskiego. Od czasów formizmu, kiedy jego prace są najbardziej eksperymentalne, poprzez okres klasycyzujący, gdzie osiąga pełnię dojrzałości i indywidualizm, aż do tzw. nowego ekspresjonizmu, który przynosi ostre deformacje, dotąd nieobecne w jego twórczości – czytamy w zapowiedzi wystawy, którą wcześniej można było oglądać w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, gdzie okazała się wielkim sukcesem.

Kamień pełen emocji

O tym, jak ważnym projektem jest „Myśleć w kamieniu” przekonuje nie tylko frekwencja na warszawskiej wystawie, ale również jej recenzje. – Serce może być zimne jak kamień, ale na pewno nie kamień u Zamoyskiego. U niego kamień był pełen emocji, jak brazylijska samba gorący, i to ciepło, kilka dekad później, widzowie nadal czują. „August Zamoyski. Myśleć w kamieniu” to wspaniała, autentyczna wystawa o jednym z najlepszych polskich rzeźbiarzy – pisała na swoim blogu krytyczka sztuki Kamila Tuszyńska.

Warto dodać, że wystawie towarzyszy dwutomowy katalog wystawy „August Zamoyski. Myśleć w kamieniu”, jak również książka „August Zamoyski. Nie tylko z archiwum”, będąca pierwszym takim opracowaniem archiwum rzeźbiarza pod redakcją Marii Śledzianowskiej.

  • Wystawa pod tytułem „August Zamoyski. Myśleć w kamieniu”
  • Od 18 października do 13 grudnia
  • Muzeum Narodowe w Poznaniu (al. Marcinkowskiego 9)
  • Szczegółowe informacje: KLIKNIJ TUTAJ

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie