Do tej pory przejazd krótkiego odcinka ulicą Czechosłowacką od Łozowej do Modrzewiowej był prawdziwą udręką. Nie dość, że na krzyżówce z ruchliwą ulicą 28 Czerwca nie ma świateł, a skrzyżowanie z Opolską niemal zawsze się korkuje, to sprawne poruszanie się blokuje dodatkowo przejazd kolejowy, którego rogatki są bardzo często opuszczone.
Tory przecinają także uczęszczaną trasę pieszo-rowerową. Gdy szlaban jest opuszczony, wielu pieszych czy rowerzystów nie czeka na przejazd pociągu, tylko ryzykuje przejście pod zaporami. Teraz jazda po Dębcu będzie nie tylko szybsza, ale i bezpieczniejsza. Wszystko przez tunel, który powstanie w ciągu ul. Czechosłowackiej. O tej inwestycji mówiło się już od kilku lat, ale dopiero teraz wygląda na to, że obiekt wreszcie powstanie. Jego budowa będzie wspólnym przedsięwzięciem PKP Linie Kolejowe i Zarządu Dróg Miejskich.
– PKP wybuduje wiadukt kolejowy w ciągu trasy E59 Poznań-Wrocław – mówi Roman Hajdrowski, z poznańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP Linie Kolejowe.
Dzięki niemu samochody zamiast czekać na przejeździe kolejowym, będą poruszać się pod torami. Inwestycję PKP przeprowadzi w ramach modernizacji kolejowej infrastruktury między Poznaniem a Wrocławiem.
– Finansowanie tych prac zrealizowane zostanie ze środków unijnych – wyjaśnia Hajdrowski. - Lada dzień ma zostać ogłoszony przetarg, a pierwsze prace powinny się rozpocząć już w połowie przyszłego roku.
Koniec prac ma nastąpić oficjalnie w 2014 roku, ale termin ten dotyczy modernizacji całej linii kolejowej, sam wiadukt ma być gotowy dużo wcześniej.
Do budowanego przez kolejarzy wiaduktu kierowcy dojadą z obu stron tunelem, którego budową zajmie się ZDM. Wjazd od wschodu znajdować się będzie przed obecnym skrzyżowaniem z ul. Opolską. Od zachodu tunel zaczynać się będzie przed ul. 28 Czerwca. Po jego wybudowaniu dwa najbardziej niebezpieczne skrzyżowania na Dębcu przejdą do historii.
Oprócz jezdni dla samochodów, przy budowie tunelu powstanie także nowa droga dla pieszych i rowerzystów, a także zatoczki dla autobusów. Nad tunelem znajdą się z kolei miejsca parkingowe. Ta część inwestycji jest jeszcze w fazie projektu. Jak tłumaczy ZDM, projektanci szukają jak najlepszych możliwości rozwiązań nowego układu drogowego. Koncepcja zakłada też możliwość przedłużenia trasy tramwajowej z pętli na Dębcu aż do ulicy Dolna Wilda. Do 2 września uwagi do projektu, z którym można się zapoznać na stronie ZDM, zgłaszać mogli poznaniacy.
Ile będzie kosztować ta inwestycja, tego na razie nie wiadomo. Koszty części realizowanej przez PKP będą znane, gdy rozstrzygnięty zostanie przetarg.
Czytaj także: |
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?