Jak bardzo największe polskie miasta są widoczne na Facebooku zbadała firma Megafoni.pl. Na tej podstawie powstał raport, z którego wynika, że oficjalna obecność miast na tym portalu społecznościowym kształtuje funkcjonowanie urzędów jak i lokalnych społeczności.
Świadoma polityka społecznościowa
Jeżeli chodzi o porównanie do pierwszej edycji raportu sprzed dwóch lat, to dotychczasowi liderzy, czyli Wrocław (prawie 90 tys. fanów), Poznań (prawie 60 tys. fanów) i Warszawa (niecałe 40 tys. fanów), zachowali swoją pozycję przodując w statystykach liczebności "lubiących to". Wrocław zwiększył swoją przewagę nad uplasowanym na drugiej pozycji Poznaniem o 28 tys. osób. Kolejne miasta w zestawieniu to Gdańsk (około 40 tys.) i Gdynia (ok. 23 tys.). Najczęściej na Facebooku ludzie mówią o stronie Poznania: ponad 7 tys. osób, zaś użytkownicy smartfonów najchętniej meldują się we Wrocławiu, Poznaniu i Olsztynie.
Warto zwrócić uwagę na korzyści płynące z z promowania się na Facebooku, jakie dostrzegają władze miast. Dzięki wiralnemu rozprzestrzenianiu się informacji w sieci społecznościowej urzędnicy badają opinie mieszkańców o podejmowanych przez siebie decyzjach.
- Z monitoringu i comiesięcznych analiz statystyk pozyskiwane są informacje o potrzebach i celach konkretnej grupy - mówi Andrzej Mańkowski, zastępca dyrektora Biura Promocji Miasta Warszawy.
Zgadza się z nim Łukasz Goździor, dyrektor Biura Promocji Miasta Poznania. - Komentarze oraz statystyki polubień i udostępnień są sygnałem i źródłem wiedzy na temat tego, w jaki sposób są odbierane wydarzenia i akcje organizowane przez miasto. Pozwalają też przewidywać, jaki jest społeczny odbiór komunikowanych treści - wyjaśnia.
Działanie włodarzy miast związane z komunikacją na Facebooku wpływają na polepszenie opinii o danej metropolii oraz ocieplenie wizerunku urzędów i urzędników miejskich, których Facebook zmusił do sprawniejszego działania i wyjście do ludzi.
- Musimy szybko reagować, informować, odpowiadać - przyznaje Ewa Salamon z Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta Gdańska.
Fani, lokalni patrioci
Z przeprowadzonych przez firmę rozmów wynika, że możliwość wyrażania opinii i współdecydowanie o swoim otoczeniu jednoczy mieszkańców a także zwiększa zaangażowanie mieszkańców w życie miasta. Chętniej organizują się oni w konkretnych sprawach za pomocą różnych tworzonych wydarzeń na Facebooku lub zakładając tematyczne strony.
- Mieszkańcy chętniej biorą udział w akcjach, gdy inni poszukują wsparcia – czy to w konkursach, czy akcjach charytatywnych - mówi Agnieszka Szczekala, inspektor Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta Rzeszowa. - Zarysowuje się widoczny trend, w którym miasta coraz chętniej tworzą więcej stron tematycznych na Facebooku, aby skuteczniej angażować i dlatego coraz trudniej jest mówić o przewadze danego miasta w social mediowym wyścigu, rozpatrując przykład tylko jednego miejskiego fanpage’a - podkreśla.
Z pełną treścią raportu można zapoznać się na oficjalnej stronie firmy Megafoni.pl.
Zobacz inne materiały na mmpoznan.pl | |||
Poznański Leming hitem Internetu | Skąd się wzięły nazwy ulic w Poznaniu? | Festiwal w Jarocinie 2013 - program | Ile zarabiają "zawodowi" żebracy? |
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?