Największe niedoszłe inwestycje Poznania [ZDJECIA]

Marcin Idczak
Tunel pod jeziorem na Malcie
Tunel pod jeziorem na Malcie Andrzej Szozda
Nad głowami trasa napowietrznego tramwaju, pod nogami metro, basen na każdym osiedlu, czysta i ogrodzona Malta – tak by wyglądał Poznań, gdyby zrealizowano pomysły na rozwój naszego miasta. I to tylko te, które pojawiły się w ciągu ostatnich 20 lat.

Przed tygodniem Konrad Tuszewski, szef Malta Ski stwierdził, że teren wokół jeziora maltańskiego powinno się ogrodzić. Okazuje się, że taki pomysł już był. Podobnych niezrealizowanych w Poznaniu nie brakuje.

Najbardziej sztandarowym pomysłem była Fujibana. Miał to być rodzaj tramwaju, kolejki zawieszonej nad ziemią. - Planowane były dwie linie – mówi Paweł Leszek Klepka, były wiceprezydent Poznania. - Jedna miała biec z Franowa na Ławicę, druga na Naramowice – dodaje. Wyjaśnia, że dzięki tej kolejce przez miasto można by przejechać w 22 minuty. - Pomysł mógł być zrealizowany, jednak przerósł niektórych naszych decydentów – stwierdza były wiceprezydent. - Nie wierzyli, że uda się to stworzyć. Bali się nowoczesności i nie wyszli poza myślenie o Poznaniu jako jakiejś małej mieścinie – podsumowuje. Podobno koncepcją były zainteresowane: Japoński Bank Współpracy Międzynarodowej oraz Kawasaki. - Kolejka miała być budowana w Cegielskim, gdyby pomysł doszedł do skutku, to być może HCP by dziś była prężną i rozwijającą się fabryką – stwierdza Klepka.

Co do ogrodzenia Malty. To na taki pomysł jeszcze przy projektowaniu terenów rekreacyjnych przy jeziorze wpadł ich architekt Klemens Mikuła. I to przed ponad 20 laty. - Jednak koszty ogrodzenia okazały się zbyt duże – wspomina Mikuła. - Proponowałem również, wprowadzenia opłat za wstęp. Uważam, że jeśli ktoś zapłaci to inaczej się zachowuje, bardziej dba o otoczenie – dodaje architekt.

Podczas omawiania stworzenia III ramy komunikacyjnej, niektórzy z odpowiedzialnych za komunikację miejską stwierdzili, że lepiej wybudować w Poznaniu metro. Wyliczono, że stworzenie linii mających łącznie 19 kilometrów długości będzie tyle samo kosztowało co wybudowanie ramy. Jednak pomysł zarzucono na rzecz dróg dla samochodów. Pojawiła się wówczas również koncepcja, że jedna z tras może przebiegać tunelem pod Maltą.

- Realizacji nie może się doczekać także most berdychowski – stwierdza Paweł Leszek Klepka. Miał on łączyć przedłużenie ul. Baraniaka z okolicami ul. Ewangelickiej w pobliżu kościoła na Grobli.

Nie udało się również połączyć Dworca Głównego PKP bezpośrednią linią kolejową z lotniskiem na Ławicy (propozycja jeszcze sprzed Euro 2012 mająca usprawnić dojazd do centrum miasta).

- Szkoda, że wciąż nie ma linii tramwajowej przez ul. Ratajczaka – stwierdza były wiceprezydent Klepka. - Tym bardziej, że gdy budowano parking podziemny pod pl. Wolności to stworzono tam pomieszczenie na stację transformatorową nowej linii tramwajowej na Rataje i tej na Ratajczaka – dodaje. Jednak według Rafała Łopki z urzędu miasta ta inwestycja może jeszcze się ziści. - W planach jest na pierwszym miejscu nowych tras w mieście, które powstaną po przyznaniu dotacji unijnych, które niedługo będą rozdzielane – zapowiada Łopka.

Nie przekreślono jeszcze planów budowy basenów osiedlowych. Mają je stworzyć prywatni przedsiębiorcy. Jak wyjaśniał radny Mariusz Wiśniewski, przez 20 lat mają oni czerpać zyski z pływalni, a później je przekazać miastu. Niestety, brak chętnych, na takie rozwiązanie.

Widzisz coś ciekawego, zaskakującego, dziwnego? Pisz na [email protected], dodaj swój artykuł lub zostaw nam wiadomość na facebooku


ZEBRAliśmy nasze serwisy w jednym miejscu:
Wszystko o Lechu Poznań - BUŁGARSKA.PL: polub serwis na Facebooku
Filmy z Poznania i całej Wielkopolski - GŁOS.TV: polub serwis na Facebooku
Inwestycje i budownictwo w Wielkopolsce - DOM
Baw się i wygrywaj nagrody - KONKURSY

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie