Nowa linia tramwajowa na Klin Dębiecki - dojedziesz nią z węzła autostrady do centrum Poznania [WIZUALIZACJE]

Bogna KisielZaktualizowano 
Zintegrowany węzeł przesiadkowy "Klin Dębiecki". Planuje się tutaj budowę pętli tramwajowo-autobusowej, parkingów Park&Ride, Bike&Ride, Kiss&Ride, miejsca krótkiego postoju dla autobusów dalekobieżnych oraz Punkt Obsługi Klienta ZTM Poznań. Zobacz więcej wizualizacji ----->ZTM Poznań
Zarząd Transportu Miejskiego zaprezentował koncepcję budowy nowej trasy tramwajowej, która zakłada przebudowę obecnego torowiska na ul. 28 Czerwca na odcinku od Pamiątkowej do pętli na Dębcu, skąd dalej ma przebiegać nowe torowisko o długości 1,6 km aż do Klina Dębieckiego znajdującego się w rejonie ulic: 28 Czerwca 1956r., Samotnej i Dolnej Wildy, czyli blisko węzła autostradowego, gdzie miałby też powstać parking "Park & Ride".

Dlaczego projekt nowej trasy tramwajowej jest tak istotny?

– Ma on potencjał, może zmienić nawyki komunikacyjne sporej grupy mieszkańców, ponieważ trasa tramwajowa będzie dochodzić do węzła autostradowego, a obok pętli tramwajowej, która jest planowana na działce u zbiegu 28 Czerwca i Dolnej Wildy, przewidziany jest parking P&R. Finansowo i czasowo będzie się opłacało zostawić na nim auto i dalej pojechać tramwajem – powiedział w rozmowie, która ukazała się w maju tego roku w „Głosie”, Jan Gosiewski, dyrektor ZTM. I dodał, że w przyszłym roku ma powstać program funkcjonalno-użytkowy i dokumentacja środowiskowa dla tej inwestycji. – A potem będziemy czekać, aż pojawią się pieniądze na realizację tego pomysłu.

Warianty do dyskusji
Projekt podzielono na cztery odcinki. Pierwszy zakłada kompleksową przebudowę ul. 28 Czerwca 1956 r. wraz z istniejącym torowiskiem tramwajowym od Pamiątkowej do Opolskiej.

W ramach drugiego odcinka ma powstać wiadukt nad linią kolejową oraz pętlą Dębiec. Proponuje się tutaj dwa rozwiązania, przy czym w obu przewiduje się likwidację pętli Dębiec, ponieważ po wydłużeniu trasy tramwajowej nowa pętla powstanie na Klinie Dębieckim.

Sprawdź też:

W pierwszym wariancie zakłada się budowę wiaduktu jedynie dla tramwajów z dopuszczeniem ruchu pojazdów uprzywilejowanych (np. pogotowia, straży pożarnej) po torowisku. Ruch samochodowy odbywałby się przez jednopoziomowe przejazdy kolejowe.

Zobacz też: Przebudowa torowiska na Wildzie coraz bliżej. W przyszłym roku początek prac budowlanych

W drugim wariancie przejazd tramwajów i samochodów odbywałby się bezkolizyjnie w stosunku do linii kolejowej. Zostanie on poprowadzony wiaduktem, torowisko dla tramwajów zostałoby wydzielone, znajdowałoby się w osi jezdni.

Kolejnym etapem będzie budowa nowej trasy tramwajowej na ul. 28 Czerwca 1956 r., od Czechosłowackiej do Klina Dębieckiego. ZTM przedstawia pod rozwagę dwie wersje. Pierwsza to wydzielone „zielone torowisko”, które powstanie obok jezdni po wschodniej stronie ul. 28 Czerwca 1956 r.

W drugiej wersji torowisko tramwajowe zaplanowano w osi jezdni, które byłoby ono oddzielone od ruchu samochodów.
Projekt zwieńczy powstanie zintegrowanego węzła przesiadkowego „Klin Dębiecki”. Złożą się na niego: pętla tramwajowo-autobusowa, parkingi – Park&Ride, Bike&Ride (System parkingów dla rowerów, umożliwiający bezpieczne pozostawienie swojego roweru i kontynuowanie podróży komunikacją miejską), Kiss&Ride (czyli „pocałuj i jedź” – to miejsce krótkiego, darmowego postoju, mające ułatwić szybką przesiadkę pasażera pojazdu na inny rodzaj transportu).

Ponadto będzie tutaj Punkt Obsługi Klienta ZTM i rozważa się wygospodarowanie miejsca krótkiego postoju dla autobusów dalekobieżnych.

Sprawdź też:

Modernizacja targowiska

Wstępna koncepcja tramwaju na Klin Dębiecki obejmuje również poprawę nawierzchni chodników znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie nowej trasy, budowę możliwie szerokich platform przystankowych, likwidację barier architektonicznych z myślą między innymi o osobach z niepełnosprawnościami.

Zobacz też: Będzie trasa tramwajowa na Marcelin. Jak pojedzie tramwaj?

W ramach budowy trasy tramwajowej na Klin Dębiecki przewiduje się modernizację targowiska „Racjonalizatorów” przy ulicy 28 Czerwca 1956, które znajduje się między ul. Racjonalizatorów a Kasztanową. W planach jest inne niż dotychczas rozmieszczenie pawilonów i straganów, powstanie miejsca dla samochodów dostawczych, budowę toalet i śmietników, mała architektura i zieleń.

Zobacz wizualizacje nowej trasy:

Spotkanie z mieszkańcami, które oficjalnie rozpocznie konsultacje społeczne, dotyczące tej inwestycji, rozpocznie się we wtorek, 25 czerwca o godzinie 17 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 przy ulicy Łozowej 77. Swoje opinie na temat tego projektu można także wyrazić na stronie internetowej – www.tramwajdebiec.pl – którą uruchomił ZTM. Dostępne są na niej: wizualizacje, opis inwestycji i ankieta.

POLECAMY:

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

d
d

miasto planuje tramwaj nie mając pieniędzy wcale. chcąc startować z przetargiem w 2021-28. projekty obywatelskie ma w 4 literach. Mieszkańcy Debca nie jednokrotnie wypowiadali się że nie chcą tramwaju ani zmiany miejsca obecnego targowiska. Miasto i mpk ma wszystkich w nosie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3